המסירות ב-11 החודשים הראשונים של 2021 גבוהות ב-34.8% מאשר אלה באותה תקופה בשנה שעברה ("שנת קורונה"). כידוע, עם תום שנת 2020 התמתנה הירידה ביחס לשנה שקדמה לה ועמדה בסופה על 15.5%.
נתון המסירות הממוצע ב-11 החודשים הראשונים בארבע השנים 2016-2019 עמד על 266,612 יחידות, כך שהנתון השנה משקף גידול של 6.2% ביחס לתקופה שלא הושפעה מהקורונה, וכללה את שנות השיא במסירות הרכב עד שנה זו.
נתון המסירות הגבוה ביותר ל-11 חודשים היה ב-2016, שנת השיא המלאה עד כה במסירות רכב עם נתון קרוב של 279,968 מכירות; שנה זו הסתיימה עם 286,728 מכוניות.
כאן יצוין כי מעבר לירידה אופיינית במסירות לקראת סוף השנה, הנובעת מכך שרבים מזמינים כעת אך מקבלים את הרכב לאחר הראשון לינואר, נרשם בחודשים האחרונים מחסור כלל-עולמי בדגמים בייצור, בגלל בעיות בתעשיית השבבים.
מותגים
עם סיכום נובמבר עולה כי קיה עלתה למקום השני מהשלישי, התחלפה עם טויוטה, ושינתה בכך את סדר הרביעייה הראשונה; יונדאי ראשונה כמו כל השנה הזאת, כך גם סקודה במקום הרביעי.
בתקופה המקבילה אשתקד ובכל מהלכה, ירדו מסירות שלושת המותגים הראשונים בכ-20% בממוצע, יותר מאשר הירידה בכלל השוק; לאחר נובמבר מציינים אלה במקומות השני והשלישי גידול מעבר לכלל השוק, עם הישג סביר לטויוטה (38%) ומרשים ביותר לקיה (56.1%); יונדאי עלתה עד כה פחות מאשר כלל השוק (29.5%).
המותגים במקום השני והשלישי מתקרבים ל-40,000 יחידות כל-אחד, הראשון עבר 43,000 יחידות – לסך כולל של כמעט 43% מכלל השוק. המותג השלישי מסר יותר מכפול מאשר זה שאחריו.
בניגוד ליונדאי ולטויוטה, עיקר המסירות של קיה הן בתחום רכבי הפנאי: 26,109 יחידות פי 2.1 מאשר מכוניות נוסעים. קיה ראשונה ובפער עצום בתחום רכבי הפנאי; 13.9% יותר מאשר יונדאי וטויוטה גם יחד (22,918 יחידות); 1565 יחידות יותר מאשר שלושת המותגים הנמצאים אחריה – כ-20% מכלל פלח השוק הזה.
בחישוב חודשי, קיה ראשונה שוב, משלימה ראלי של ארבעה חודשים רצופים במקום הראשון, ולאחר שבחודש שעבר הייתה קרוב לטויוטה (427 יחידות) כעת עברה אותה (ב-656 יחידות). טויוטה שנייה במסירות, יונדאי שלישית – והן היחידות עם נתון של 4 ספרות; השלישית ביניהן מסרה פי 2 מאשר הרביעית (סוזוקי).
סקודה במקום הרביעי שמרה על נתונים חיוביים גם בשנה שעברה. מאזדה, במקום החמישי, רשמה את הגידול הטוב ביותר בעשירייה הראשונה (59.8%). מיצובישי במקום החמישי עם נתון מסירות נמוך אך-זניח מזה שבתקופה זו בשנה שעברה. סיאט, משמרת את המגמה החיובית שרשמה גם בשנת הקורונה. ניסאן במקום השביעי מציינת גידול מכובד ביותר ביחס לשנה שעברה, שנייה למאזדה (56.9%).
מעבר לעשירייה
אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-נובמבר 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-נובמבר 2020): פיג'ו – 7722 יחידות (5640 יח'); רנו – 7465 יחידות (7015 יח'); סיטרואן – 6836 יחידות (5797 יח'); סובארו – 5446 יחידות (3643 יח'); טסלה – 5349 יחידות (0 יח'). סובארו עלתה ב-49.5%, פיג'ו ב-36.9%. אין שינויים בסדר ביחס לחודש הקודם.
בהמשך (עד מקום 25), בולטת MG – במקום ה-21 עם 2745 מסירות וגידול של פי 2; פורד במקום ה-23 עם 2209 יחידות, פי 2. הונדה במקום ה-20 מסרה 22.5% יותר מאשר אשתקד, ל-3038 יחידות; פולקסווגן במקום ה-16, מסרה 4 מכוניות פחות, ל-4380 יחידות.
כניסות ראשונות
טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית, שמרה על מיקומה מלפני חודש, אך קרובה מאוד לסובארו (97 יח'), לאחר 643 מסירות בנובמבר. עד כה מסרה טסלה 5349 יחידות של מודל 3 בלבד בשישה גלים.
קופרה, המותג החדש של סיאט, מסר 17 מכוניות בלבד, לסך כולל של 1139 יחידות בתשעת החודשים הראשונים של פעילותו.
ג'נסיס, מותג היוקרה של יונדאי, גם הוא לאחר תשעה חודשי פעילות, העלה לכבישים 332 יחידות, רק 3 בנובמבר.
מותגי יוקרה
הגידול במסירות של מותגי היוקרה ב-11 החודשים הראשונים של 2021 גבוה מזה של כלל השוק; 21,361 מכוניות של מותגים אלה נמסרו השנה, 14,345 יחידות בשנה שעברה – עלייה של 48.9% ושל 7016 יחידות (ללא המסחריות של מרצדס), פי 1.4 מאשר כלל השוק.
כיום, מהווה שוק היוקרה 7.5% מכלל שוק הרכב הישראלי, נתון גבוה מזה שבשנה שעברה שעמד על 6.8%.
שלושת מותגי היוקרה המובילים נמצאים במקומות 17 (אודי), 18 (מרצדס), 19 (ב.מ.וו) בטבלת המכירות הכללית.
אודי משמר מאז מרץ את מקומו הראשון בין מותגים אלה; מרצדס שומר על מקומו השני, אבל ב.מ.וו – עם גידול מכובד ביותר במסירות של 70.7% – מסר 13.4% יותר מכוניות נוסעים/פנאי מאשר מרצדס לאחר ניכוי המסחריות (3481 יח' מול 3070 יח'). שני המותגים הראשונים מכרו השנה יותר מאשר אשתקד, אבל הגידול שלהם נמוך בהרבה מזה של השוק בכלל, שוק היוקרה בפרט.
ג'יפ, במקום הרביעי, לאחר גידול מרשים במיוחד של 94.7% ביחס לאותה תקופה אשתקד; וולוו רשם גידול נאה, מעט נמוך מזה של כלל השוק.
עוד ביוקרה
מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, צמודים להם נתוני המסירות בינואר-נובמבר 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-נובמבר 2020): לקסוס – 1812 יחידות (1416 יח'); קופרה – 1139 יחידות (0 יח'); לנד רובר – 710 יחידות (473 יח'); קדילאק – 646 יחידות (444 יח'); אלפא רומיאו – 552 יחידות (282 יח').
מבין המותגים האלה יצוינו: קופרה, שהחל לשווק רק בפברואר, כעת במקום ה-7 בין מותגי היוקרה; לנד רובר (גידול פי 1.5) קצת יותר מקדילאק (גידול פי 1.45); אלפא רומיאו, שמסר פי 2 מאשר אשתקד.
מנגד, מותג אינפיניטי מסר 3 יחידות בנובמבר, ירד מ-173 מכוניות ב-2020 ל-48 יחידות; יגואר מסר 54 יחידות ב-2021, רק 1 בנובמבר, ירידה משמעותית ביחס ל-168 יחידות ב-2020.
בקצה העליון, מסרה פורשה 196 יחידות, 32.4% יותר מאשר ב-2020; מזראטי עם 54 יחידות, 3 בנובמבר, בדיוק פי 2 מאשר באותה תקופה אשתקד; בנטלי לא מסרה גם בחודש זה, עדיין עם 21 יחידות, מול 18 עד סוף נובמבר 2020; פרארי מסרה מכונית אחת, ל-16 עד כה, 10 יותר מאשר באותה תקופה ב-2020. אסטון מרטין מסרה השנה 4 יחידות, 3 בשנה שעברה.