ב.מ.וו חושפת כאן את הדור השביעי של ב.מ.וו סדרה 7, שבע שנים לאחר שהשיקה את זה הקודם; הרבה שבע. סדרה 7 היא דגם חשוב מאוד עבורה, אבל בעיקר היא ספינת הדגל של היצרן הבווארי, נושאת הבשורה הטכנולוגית שלו, מי שמובילה את האיכות והפאר שלו.
היסטוריה, בקטנה
אין עתיד ללא עבר, ולסדרה 7 יש עבר מכובד מאוד. ב-1977 הציגה ב.מ.וו את דגם הפאר המודרני הראשון שלה, סדרה 7 – כ-15 שנים לאחר שהפסיקה את ייצור 502, דגם סדאן מפואר (מ-1954) שצויד גם במנוע V8. הדגם החדש החליף את E3 (יוצרה 1968-1977), שהביאה עימה גם את העיצוב המודרני של ב.מ.וו.
סדרה 7 הוצגה חמש שנים לאחר סדרה 5, שנתיים לאחר סדרה 3 – ולא רק שנועדה להשלים קו דגמים הכרחי ליצרן יוקרה, אלא כיוונה היישר למכונית הפאר של מרצדס, S קלאס שהדור הראשון שלה נחנך ב-1972.
סדרה 7 (קוד דגם E23) ראתה אור גם עם מנועי 3.0 ליטר, 6 צילינדרים בטור, וכדי להוסיף את ההספק הנדרש צוידו הגרסאות הבכירות במגדש טורבו. הדור השני – קוד דגם E32, בשנים 1986-1994 – גדל, הוצע עם שני בסיסי גלגלים ובשתי רמות אורך וצויד במנוע V8 בנפח 5.0 ליטר.
ב-1994 הציגה ב.מ.וו את הדור השלישי – קוד דגם E38, יוצר עד 2001 – וזה נחשב על-ידי רבים לנאה מכולם בעיקר בזכות צללית נמוכה, גם הודות ליחידות תאורה אלגנטיות. הדור הרביעי – קוד דגם E65, בשנים 2001-2008 – התעלה טכנולוגית (מנוע, תיבה, הגה, מתלים), היה ראשון עם i-דרייב ואתגר רבים בגלל העיצוב שהיה שנוי במחלוקת אז, בלשון המעטה. עם זאת, הוא היה הדגם הנמכר ביותר עד אז של סדרה 7.
ב.מ.וו הציגה את הדור החמישי - קוד דגם F01, השנים 2008-2015 – עם עיצוב בוטה פחות, כשהוא גדול מקודמו, מפואר עוד יותר, מועשר בטכנולוגיה. הדור השישי – קוד דגם G11, מ-2015 ועד 2022 – המשיך באותה מגמה, ובכל הקשור לעיצוב שינה גישה עם מתיחת הפנים (2019), דרך שבכה עצומת ממדים.
הדור השביעי של סדרה 7, קוד דגם G70, הוצג כעת והוא שונה מקודמיו בעיקר בזכות גרסת הנעה אחת.
סדרה 7, גם בחשמל
כמו הדגמים הקודמים, גם סדרה 7 החדשה מוצעת עם מנועי בנזין (מהדור הראשון), דיזל (מהשלישי), היברידי-נטען (מהשישי) – אך לראשונה יש לסדרה 7 גרסה כל-חשמלית: i7.
וכן, זו גרסה-של-דגם – אותם רצפה (CLAR), מרכב, עיצוב. בניגוד למרצדס, שייצרה מערך דגמים חשמלי נפרד (EQ) – דגם הפאר החשמלי שלה (EQS) שונה מזה הרגיל (S קלאס) ברצפה (EVA), במרכב, בעיצוב וגם באפשרויות מאחור – ב.מ.וו מציעה דגם אחד עם מספר יחידות הנעה לבחירה.
ומרכב אחד. לסדרה 7 החדשה אין שתי רמות אורך לבסיס הגלגלים/מרכב. כששאלנו מדוע אין גרסת לונג, ענו אנשי החברה שבאמת אין צורך ביותר מרחב ממה שיש כרגע. בכל אופן, הדגם החדש גדל (בקצת) ביחס לקודמו בגרסה הארוכה; המשמעת בפועל היא שב.מ.וו אינה מציעה גרסה קצרה.
בסיס הגלגלים גדל ב-0.5 ס"מ ל-321.5 ס"מ; אורך המרכב ב-13 ס"מ ל-539 ס"מ, הרוחב ב-4.8 ס"מ ל-196 ס"מ, הגובה ב-5.1 ס"מ ל-154 ס"מ. למרות הממדים, מקדם הגרר 0.24 מצוין, אך אינו מגיע לנתון שובר השיאים של EQS, העומד על 0.2. הגרסה החשמלית כבדה מאוד 2640 ק"ג, כ-150 ק"ג יותר מאשר EQS מקבילה.
המבנה והממדים האלה, מבטיחים בב.מ.וו וככל שמדובר ב-EQS גם בהתייחסות אליה – מרחב פנים נדיב ביותר, עם מרווח ראש מכובד ביותר, מקום נרחב לרגליים, גם כאשר הנוסעים משתרעים שם.
העיצוב החדש מקנה לסדרה 7 החדשה הופעה מרשימה ביותר המזכירה ולא במעט את זאת של רולס רויס. החל בשבכת "הכליות" המאוד בולטת וניצבת יחסית, עבור במכסה המנוע הגדול, בגג המוגבה ובאופן מודגש בעיצוב קורה C והחלק האחורי. וכמובן, ישנם פריטים אופייניים לדגמים חשמליים/עכשוויים כמו ידיות המוטמעות בדלתות, יחידות תאורה עיקריות במבנה ממש צר. לא חסרים כמובן גם פגושים אגרסיביים יותר וחצאיות צד נאות.
גרסה זו הוצגה גם כשהיא חמושה בצבע שחור-מט שהוא מעט נדוש, ועם זאת, היא נראתה נהדר ומושכת – כן, למרות הממדים, למרות אותה שבכה מוקצנת שאני לא ממעריציה. אולי בגלל שהצבע השחור שלה-עצמה גרם לכך שהיא נעלמה בשחור של המרכב, אולי בגלל שזוהי רמת הגימור היחידה שהיא אינה מוארת.
הנעה חשמלית
ב.מ.וו i7 הושקה עם יחידת כוח אחת שנקראת xDrive60, ולזו שני מנועים והנעה כפולה. המנוע הקדמי מייצר 258 כ"ס ו-37.2 קג"מ, זה האחורי 313 קג"מ ו-38.7 קג"מ, לתפוקה כוללת של 544 קג"מ ו-75.9 קג"מ. אלה מסדרים ל-i7 הזאת 4.7 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית מוגבלת של 240 קמ"ש. בהמשך תוצג גרסה xDrive70 עם הספק של 660 כ"ס.
לסוללות אנרגיה של 101.7 קוט"ש, הטווח המוצהר הוא 595-620 ק"מ, וניתן לטעון אותה בהספק של עד 195 ק"ו.
לפי אנשי ב.מ.וו, ששחררו בהצגת הרכב לא מעט אמירות שהתייחסו לתחרות משטוטגרט, כמו למשל ההשוואה למרחב הפנים, הטווח דומה לזה שבגרסה המקבילה של EQS, והוסיפו בחצי עקיצה כי בפועל הוא קרוב לזה המוצהר. לדבריהם, ב.מ.וו לא רצתה בסוללות עם אנרגיה גבוהה יותר, מכיוון שאלה פוגעות גם במרווח הגחון, גם במרחב הפנים, וכמובן מוסיפות משקל.
בבנזין וגם בדיזל
סדרה 7 החדשה מוצעת – בשלב זה לא באירופה – גם בארבע גרסאות של מנועי בעירה פנימית בלבד, בדיזל ובבנזין – כולם מוגדשים, כולם עם מערך היברידי מתון של 48 וולט. כולם משודכים לתיבה אוטומטית חדשה, כקודמתה יש לה 8 הילוכים, גם היא מבית ZF, ופרט לגרסת הכניסה, את כולם משרתת הנעה כפולה.
740d xDrive מנוע דיזל, 3.0 ליטר ו-6 צילינדרים בטור; 300 כ"ס, 68.3 קג"מ; 0 ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות, צריכת דלק 14.5-17 ק"מ/ל' (מאביב 2023).
735i מנוע בנזין, 3.0 ליטר ו-6 צילינדרים בטור; 286 כ"ס, 43.3 קג"מ; 0 ל-100 קמ"ש ב-6.7 שניות, צריכת דלק 12.7 ק"מ/ל'. היחיד עם הנעה אחורית.
740i xDrive מנוע בנזין, 3.0 ליטר ו-6 צילינדרים בטור; 380 כ"ס, 55 קג"מ; 0 ל-100 קמ"ש ב-5.4 שניות, צריכת דלק 12.5-14.3 ק"מ/ל'.
760i xDrive מנוע בנזין, 4.4 ליטר ו-V8; 544 כ"ס, 76.5 קג"מ; 0 ל-100 קמ"ש ב-4.2 שניות, צריכת דלק 8.9 ק"מ/ל'.
גם היברידי-נטען
ב.מ.וו תציג באביב 2023 שתי גרסאות היברידיות-נטענות, בשתיהן מנוע טורבו-בנזין 3.0 ליטר 6 צילינדרים, תיבה עם 8 הילוכים וההנעה כפולה.
750e xDrive מנפקת 310 כ"ס בבנזין, בחשמלי 200 כ"ס לתפוקה כוללת של 490 כ"ס ו-71.4 קג"מ. הביצועים: 0-100 קמ"ש ב-4.9 שניות, טווח בחשמל בלבד 80-89 ק"מ.
760e xDrive מייצרת 380 כ"ס בבנזין, בחשמלי 200 כ"ס לסך תפוקה של 571 כ"ס ו-81.5 קג"מ. הביצועים: 0-100 קמ"ש ב-4.3 שניות, טווח בחשמל בלבד 80-84 ק"מ.
הטכנולוגיה לא נגמרת
בסדרה 7 החדשה מתלי אוויר אדפטיביים מותאמים אלקטרונית עם איזון אוטומטי ובולמים נשלטים אלקטרונית; אופציה להיגוי אחורי אקטיבי, וזה מוריד את קוטר הסיבוב מ-13.1 מטרים ל-12.3 מטרים; הגה עם יחס העברה משתנה; בלמים עם דיסקים מאווררים גם מאחור, לקדמיים 4 בוכנות לקליפר. החישוקים התקניים הם "19 (עם צמיגי 245-50), אבל לרוכשים את רמת הגימור 'M' זמינים גם כאלה עם חישוקי "21 עם צמיגים במידות שונות מלפנים ומאחור.
הייטק כפאר
אבל, ומעבר לגרסה החשמלית, הסיפור הגדול נמצא מעבר לגרסאות ולמפרט הטכני. ב.מ.וו העלתה את מפלס הפאר והדגישה את הקדמה הטכנולוגית בדגם החדש שלה – ודאגה כי כל אלה ימצאו ביטוי בקנה מידה כזה שאיש לא יפספס. אבל באלגנטיות.
הפאר מוצא ביטוי בדגם החדש במרכיבים כמו פס קריסטל עבה הרץ מדלת לדלת ובתוכו תאורת אווירה מופלאה, בחומרים מהדרגה הראשונה – עץ ואלומיניום עור או בד קשמיר, אם זה מה שרוצים.
העיצוב מדגיש זאת, באמצעות שילוב של קווים נקיים עם מרכיבים עכשוויים, חלקם שותפים לעיצוב, כמו לחצני המגע או במקרה הזה לחצני ליטוף, במשטח הקריסטל, בגלגל ההגה ובקונסולה שבין הנהג לנוסע. בורר ההילוכים הפצפון גם הוא מהחומר הזה וכך גם מערך השליטה במושבים הנמצא בדלת. על רקע המופע הכל-כך מפואר ועם זאת מינימליסטי ונקי למראה, בולט מערך צגים כפול הנמצא במסגרת: הימני לשליטה ולמולטימדיה בגודל "14.9, השמאלי הוא לוח מחוונים מוקרן בגודל "12.9, ושניהם עשויים באיכות גבוהה ומרשימה במיוחד.
קולנוע, בנסיעה
כיסוי הרמקולים עשוי מאלומיניום מחורר כי זה נראה מצוין, ויש כאלה גם במשענות הראש כי זה נשמע נהדר. אבל בכל הקשור לרמת חיים גבוהה, הסיפור הגדול נמצא מאחור.
כמובן, גם כאן ברמת הגימור הגבוהה שני מושבים נפרדים עם שפע אפשרויות כיוון ושליטה למשענת, למסעד, לבסיס וגם להדום עד למצב שכיבה, כולל חימום, אוורור, עיסוי. לרשות כל אחד מהנוסעים טאבלט, וזה יכול לשלוט עמו על כל הנ"ל, גם על בקרת האקלים הפרטית – וכאן מתחיל השינוי.
הדלתות בסדרה 7 החדשה – כמובן, עם סגירה בוואקום – נסגרות ונפתחות באופן חשמלי, ניתן לפתוח גם את ארבעתן יחד, וניתן לשלוט בהן גם מאחור.
הנוסעים יכולים, גם, להוריד צג מולטימדיה ענק, "31.3, כדי לצפות בסרטים. לב.מ.וו שיתוף פעולה עם אמזון, כך שמי שלא סיים לראות אותו בבית, יכול להמשיך ולראות אותו כשהוא ספון במושב האחורי של ספינת הדגל הבווארית.
קשמיר כדרך חיים
כאשר מתיישבים ברכב, הן מלפנים והן מאחור, וחווים את איכות ריפוד העור, שלא לדבר על זה בבד קשמיר, התחושה היא של רכות עילאית. כמובן, איכות הנסיעה אמורה להיות ברמה הגבוהה ביותר, עם בידוד רעשים מצטיין, אבל את זה נוכל לחוות ברבע האחרון של 2022, בהשקה נהיגה לדגם זה.
הדור השביעי של סדרה 7 מרשים מאוד – בעיצוב ובהופעה, בפאר ובתחכום, במערך ההנעה ובמפרט הטכני – והגרסה החשמלית i7 היא חידוש משמעותי ביותר.