כידוע, ב־1997 השיקה יונדאי את H1 – ואן סגור, מוביל נוסעים, מיניוואן – ובדור השני (2007) היה דגם זה ל־i800 בישראל (H1 וגם Starex במדינות אחרות), וגדול משמעותית מקודמו.
סטאריה, שהוצג ב-2021, הולך באותה דרך – גדול יותר מקודמו, באותן גרסאות – אך מוסיף הופעה כמעט סנסציונית בעיצובה. ביונדאי מציינים כי בשונה מדורות קודמים, סטאריה פותח קודם כל כמוביל נוסעים, וממנו נגזר פיתוח גרסאות הוואן המסחרי.
לא לבד, מיוחד
שילוב כזה של גרסאות מקובל בעוד דגמים המיוצרים באירופה – כמו מרצדס V קלאס/ויטו, פולקסווגן קראוול/טרנספורטר, סיטרואן ספייסטורר/ג'אמפי ועוד. דגמים אחדים מוצעים בשתי מידות בסיס גלגלים, לסטאריה מידה אחת – אבל היא כמו הגדולה שבהן.
מה שבולט ומאפיין את הדגם החדש הוא העיצוב הסופר מתקדם שלו, כמעט עתידני – בהחלט יוצא דופן בקטגוריות האלה, גם בהשוואה לדגמי נוסעים ולרכבי פנאי. שמשות צד ענקיות המעניקות בגרסאות הרלוונטיות ראות צד טובה מאוד לנוסעים. אנשי יונדאי מציינים כי "הרכב תוכנן מבפנים החוצה".
גם סביבת הנהג היא של הזמן הזה: לוח מחוונים מוקרן נפרד ממוקם מול הנהג; שני צגים במרכז – מולטימדיה, בקרת אקלים – במרכז; לחצנים לשינוי מצבי הילוכים במקום בורר הילוכים.
גדול מאוד
הדגם החדש אכן גדול; בסיס הגלגלים שלו הוא 327.3 ס"מ, אורכו 525 ס"מ, רוחבו 200 ס"מ, גובהו 199 ס"מ. הוא גדל מקודמו – שבסיס הגלגלים שלו הוא 320 ס"מ ואורכו 513 ס"מ; הוא גדול ולא במעט גם מקיה קרניבל – עמו הוא חולק אותה רצפה N3 – שנתוניו הם 309 ס"מ ו-515 ס"מ בהתאמה. ביונדאי מדווחים על מרכב קשיח ב-70%.
אותה רצפה מביאה עמה גם הנעה קדמית המשפרת עוד יותר את המרחב בפנים, וזאת מחליפה את האחורית שהייתה בדגם הפורש; גם לדגם החדש הנעה כפולה שאינה משווקת כאן.
הממדים המגודלים מאפשרים להציע את סטאריה עם שמונה או תשעה מושבים ועם זאת לשמר נפח הטענה גדול; כאשר אלה אינם מקופלים, זה עומד על 1303 ליטרים. בעולם מוצעת גם גרסה ל-11 נוסעים.
בחרטום הרכב נמצא מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.2 ליטר המוכר של היצרן. זה מייצר כאן 177 כ"ס ו-44 קג"מ ב-1500 סל"ד, ומשודכת לו תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 12.4 שניות והמהירות המרבית היא 185 קמ"ש. צריכת הדלק היא 11.6 ק"מ/ל'.
גרסאות, אבזור, מחירים
בכל הגרסאות מפרט בטיחות עשיר הכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, בקרת שיוט אדפטיבית הפעילה גם בפקקים, ניטור אקטיבי של שטחים מתים שבגרסאות הנוסעים הוא היקפי וכולל בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור. ברמת הגימור 'לקשרי' מצלמות היקפיות המציגות תמונת שטח במחוונים עם הפעלת איתות.
גרסת הנוסעים ברמת גימור 'פרמיום' עם תשעה מושבים, עולה החל מ-270,000 שקלים, ובמפרט האבזור, בין השאר: חישוקי "17, מפתח חכם, מולטימדיה מקורית עם צג "8 וקישוריות, בקרת אקלים מפוצלת עם שליטה ופתחים גם מאחור, שקעי USB לשורות המושבים מאחור.
ברמת הגימור 'לקשרי' שיש לה שמונה מושבים, כולל שני מושבי קפטן, ומחירה 295,000 שקלים, תאורת לד מלפנים ומאחור, חישוקי "18, גג זכוכית, תפעול חשמלי למושב הנהג, ריפוד עור, חימום למושבים הקדמיים ולגלגל ההגה, תא אחסון מרכזי ועוד.
גם ואן
הרכב מוצע גם בגרסת ואן סגור או קומבי (שורת מושבים מאחור, חלונות בצדה). בהתאם לייעוד המסחרי, המתלה האחורי הוא קשיח ולגרסה זו קורת מתח עם קפיצי סליל (לגרסת הנוסעים מתלה אחורי רב-חיבורי). אורך משטח ההטענה עד 2.5 מטרים, נפח ההטענה עד 5000 ליטרים, ומשקל ההטענה המותר 1200 ק"ג. רמת אבזור הבטיחות נמוכה יותר כאשר הוואן יצויד בתחילת הדרך במובילאיי.
מחיר סטאריה ואן סגור נקבע על 237,000 שקלים ואילו מחיר גרסת ואן עם חלונות נקבע על 250,000 שקלים.
*פורסם ב-31.05.22 (נוסף וידאו)