בחודש יוני 2022 נמסרו בישראל 22,873 מכוניות, שהביאו לסך כולל של 158,845 יחידות במחצית הראשונה של השנה; נתון זה נמוך ב-25,820 מכוניות ו-14% ביחס לזה של 2021 שעמד על 184,665 מכוניות, כך עולה מנתוני איגוד יבואני הרכב. כידוע, שנת 2021 הייתה שנת השיא במסירות רכב בישראל.

כאן נציין כי נתוני המסירות מתייחסים רק לאלה של יבואני המותגים בישראל, ולא ליבוא מקביל, זעיר או אישי. בנוסף, השנה נכללות בנתון המסירות הכולל גם מוניות, וזה עמד על 2143 יחידות, נתון כמעט זהה לזה שבתקופה המקבילה אשתקד, 2131 מוניות.

מותגים
שלושת המותגים הראשונים – כולם מעל 20,000 מסירות, יונדאי הראשון חוצה החודש את רף 30,000 היחידות עם נתון מסירות חודשי גבוה במיוחד – מהווים קרוב למחצית השוק (48%). מאזדה הרביעי, הרחק מאחור אבל עם נתון חמש-ספרתי ראשון ועלייה מכובדת ביחס לשנה שעברה, שני בהיקף העלייה בעשירייה הראשונה רק לסיטרואן.

שוק הרכב במחצית 2022 – ירידה של 14% במסירות
צילום: איתמר רותם

משבר האספקה פגע בטויוטה שירד במעט ביחס לשנה שעברה (ועדיין שנייה במסירות החודש), וגם קיה השלישי עם נתון נאה, מסיים את התקופה ללא עלייה נומינלית, אך עלייה יחסית מכובדת.

מיצובישי חמישי עם ירידה בהיקף המסירות, אך זו התמתנה ביחס למצב לפני חודש , סקודה במקום השישי עם צניחה של יותר ממחצית, מצטרפת למותגי קבוצת פולקסווגן האחרים (אודי, סיאט, פולקסווגן), עם ירידה משמעותית; מותגים אלה (פרט לקופרה) הם הנפגעים העיקריים במשבר האספקה הנוכחי. פיג'ו הצמוד לסיטרואן ירד כמו כלל השוק, אבל ממוקם גבוה; סוזוקי מסר רבע פחות, ואילו מרצדס עדיין בעשירייה הפותחת – הישג ייחודי למותג היוקרה הזה (ושיפור יחסי נוסף בחודש האחרון).

שוק הרכב במחצית 2022 – ירידה של 14% במסירות
צילום: מערכת אוטו
   
מעבר לעשירייה

במותגים בהמשך, יצוינו MG עם עלייה מרשימה ביותר; ב.מ.וו הממוקמת גבוה יחסית עם שיפור יחסי ומוחלט ביחס לשנה שעברה; ג'ילי שבמקום ה-18 עם 2130 מסירות, טוב מאשר טסלה במקום ה-20 עם 2023 מסירות עם 567 יחידות ביוני (2912 יח' בתקופה זו בשנה שעברה).

מנגד, מותגי סיאט, שברולט וניסאן בירידה חדה ביותר, סובארו ופולקסווגן בהמשך ירדו אבל פחות. הונדה, במקום ה-38(!) עם 194 מסירות, 11% מסך המסירות בתקופה זו אשתקד (1766 יח').

שוק הרכב במחצית 2022 – ירידה של 14% במסירות
צילום: אלי שאולי

אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-יוני 2022 (בסוגריים: נתוני ינואר-יוני 2021): MG – 3177 יחידות (1775 יח'); סיאט – 3154 יחידות (8328 יח'); שברולט – 2886 יחידות (6266 יח'); ניסאן – 2560 יחידות (7159 יח'); ב.מ.וו – 2528 יחידות (2446 יח').

מותגי יוקרה
במסירות של מותגי היוקרה, בולט כמצוין לעיל, מרצדס, שרשם גידול נאה ביחס לזה של השנה הקודמת, ממשיך בהובלת מותגי היוקרה וגם נמצא בין עשרת המותגים הנמכרים בכלל בישראל בחמשת החודשים הראשונים של 2022. מותג ב.מ.וו עבר למאזן חיובי, אודי באותה רמת ירידה וג'יפ משתפר, והחודש עבר לנתון חיובי גם ביחס לשנה שעברה. במקום החמישי מותג קופרה שהחל לפעול בפברואר 2021, ומחזק את מעמדו (ובניגוד לשאר מותגי קבוצת פולקסווגן).

שוק הרכב במחצית 2022 – ירידה של 14% במסירות
צילום: מערכת אוטו
 
עוד ביוקרה
מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, צמודים להם נתוני המסירות בינואר-יוני 2022 (בסוגריים: נתוני ינואר-יוני 2021): לקסוס – 1072 יחידות (1161 יח'); וולוו – 939 יחידות (1497 יח'); ג'נסיס – 389 יחידות (128 יח'); לנד רובר – 349 יחידות (485 יח'); קדילאק – 337 יחידות (446 יח').

שוק הרכב במחצית 2022 – ירידה של 14% במסירות
צילום: איתמר רותם

כאן יצוינו מותגי לקסוס עם נתון מסירות שאינו רחוק מזה שב-2022, ג'נסיס הפועל כשנה ורבע ומצליח למדי, לנד רובר שעשה חייל ביוני (124 יח'), ומנגד וולוו שירד ב-37%, וקדילאק שמסר 25% פחות מאשר במחצית הראשונה של 2022.