כידוע, שנת 2021 הייתה שנת השיא במסירות רכב בישראל. היקף הירידות באוגוסט עמד על 15.4%, ירד ל-12.8% בחודש הקודם ונשאר כזה החודש, כך שהנתונים מצביעים כעת על עצירת מגמה הירידה.
נדגיש כי נתוני המסירות מתייחסים רק לאלה של יבואני המותגים בישראל, ולא ליבוא מקביל, זעיר או אישי. בנוסף, השנה נכללות בנתון המסירות הכולל גם מוניות, וזה עמד על 3189 יחידות, נתון נמוך במעט מזה שבתקופה המקבילה אשתקד, 3287 מוניות. בהשוואה הכוללת גם נתוני השנה שעברה.
כאן יצוין כי היקף החדירה של רכב חשמלי אינו גבוה בשלב זה, ועומד על כ־14,000 יחידות, כ־6% מסך המסירות עד כה. לפי תחזיות קודמות הנתון היה אמור להיות 10%, לסך של 23,000 יחידות.
מותגים
קיה מחזק את אחיזתו במקום השני בזכות גידול בפער המסירות ביחס לשלישי כעת, טויוטה. רק קיה מסר החודש מעל 2500 יחידות, רק מאזדה מעל 2000 ואילו יונדאי וטויוטה פחות מ-2000.
שלושת המותגים הראשונים – יונדאי עבר 40,000 יחידות, טויוטה וקיה בדרך ל-35,000 יחידות – מהווים קרוב למחצית השוק (45.5%), ירידה זעירה בחלקם היחסי. מאזדה הרביעי, הרחק מאחור (מחצית מהשלישי) וכעת העלייה הראשונה בטיבה ביחס לשנה שעברה בעשירייה הראשונה, לאחר שעבר את סיטרואן; שני אלה היחידים בעשירייה עם שיפור מוחלט. בהקשר זה יצוין כי בקבוצה זו מספר מותגים (סקודה, סוזוקי, פיג'ו, סיאט) ששיעור הירידה שלהם גדול בהרבה מזה של כלל השוק.
משבר האספקה פוגע ביבוא רכב חשמלי וגם במותגים רבים, בעיקר באלה של קבוצת פולקסווגן שרשמו ירידה משמעותית, פרט לקופרה המצליח במיוחד.
מעבר לעשירייה
יש שינוי במיקום, והוא בעל משמעות מעבר למספרים; ג'ילי, המשווקת דגם אחד בלבד – אבל חשמלי – כעת במקום ה-11, עולה שני שלבים. מרצדס (כעת במקום ה-12) משפר ביצועים באופן יחסי ומוחלט (15%), שברולט בירידה גדולה (45%) ובהמשך מותג סיני מצליח אף הוא, MG (14) בשיפור משמעותי (59%). סובארו במקום ה-15 בירידה (25%). טסלה כעת במקום ה-21, לאחר שלא מסר באוקטובר.
אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-אוקטובר 2022 (בסוגריים: נתוני ינואר-אוקטובר 2021): ג'ילי – 4860 יחידות (5 יח'); מרצדס – 4571 יחידות (3972 יח'); שברולט – 4513 יחידות (8147 יח'); MG – 4136 יחידות (2596 יח'); סובארו – 3859 יחידות (5078 יח').
מותגי יוקרה
במסירות של מותגי היוקרה, בולט כאמור מרצדס, עם היקף פעילות נרחב גם ביחס לכלל השוק, שיפור מתמשך במסירות (הנשמר גם החודש) והוא מוביל את המותגים האלה באופן ניכר גם בניכוי מסחריות/מוניות. מותג ב.מ.וו מסר עד כה מעט פחות מכוניות בהשוואה ל־2021, כך שפלח השוק שלו גדל, ואילו אודי משמר אותה רמת ירידה של כמעט שליש. מותג קופרה עלה בהקבצה זו למקום הרביעי על חשבון ג'יפ, ששמר על אותו נתון קרוב מאוד לזה ב-2021.
עוד ביוקרה
לקסוס קרוב יחסית לרמת המסירות ב-2021, וולוו ירד בקצת יותר מרבע, מוחק את השיפור מהחודש הקודם, קדילאק ממשיך להשתפר, גם עם עלייה מוחלטת, כאשר ג'נסיס המצליח מצדו לא מאוד רחוק. לנד רובר במקום העשירי לאחר ירידה של כמעט חמישית ביחס לשנה הקודמת.
מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, וצמודים להם נתוני המסירות בינואר-אוקטובר 2022 (בסוגריים: נתוני ינואר-אוקטובר 2021): לקסוס – 1591 יחידות (1692 יח'); וולוו – 1440 יחידות (2021 יח'); קדילאק – 683 יחידות (633 יח'); ג'נסיס – 620 יחידות (329 יח'); לנד רובר – 557 יחידות (680 יח').