כלל השוק
כידוע, שנת 2021 הייתה שנת השיא במסירות רכב בישראל, ובמהלך השנה הזו נרשמה ירידה בהיקף המסירות, בעיקר בגלל בעיות אספקה של היצרנים. מגמה זו הגיעה לשיא באוגוסט השנה (15.4%), מאז היקף הירידות נעצר והתמתן (12.8% בחודשיים אחרי) ולאחר מסירות החודש שהיו גדולות במיוחד גם ביחס לסוף שנה, נרשמה ירידה נוספת במגמת הירידה.
נדגיש כי נתוני המסירות מתייחסים רק לאלה של יבואני המותגים בישראל, ולא ליבוא מקביל, זעיר או אישי. בנוסף, השנה נכללות בנתון המסירות הכולל גם מוניות, וזה עמד על 3,481 יחידות, נתון נמוך מזה שבתקופה המקבילה אשתקד, 3,549 מוניות. בהשוואה הכוללת גם נתוני השנה שעברה.
מגמת חשמל
השינוי המשמעותי החודש – הן ביחס למגמות הנ"ל של השוק, הן ביחס לכל השנה – הוא בהיקף המסירות של הרכב החשמלי בכלל, בפעילותם של שלושה מותגים בפרט.
ובכן, בעוד שבחודש הקודם עמד היקף החדירה של רכב כזה על 14,000 יחידות ו-6% מכלל השוק, הרי שהחודש בלבד נמסרו למעלה מ-6,000 יחידות – גידול של למעלה מ-40% בחודש אחד בלבד, לסך של 20,000 יחידות וקרוב ל-8% מכלל השוק. בחודש נובמבר הגיע היקף המסירות של רכב חשמלי ל-30% בקירוב, כך שסוג רכב זה השפיע באופן משמעותי על כלל הפעילות בחודש זה.
מבין המותגים, ג'ילי – המשווק דגם אחד בלבד – מסר עד כה 6,042 מכוניות, נתון שהביא אותו לעשירייה הראשונה מבין מותגי הרכב בישראל, מותג חשמלי ראשון בקבוצה זו. טסלה – שהיו חודשים רבים שלא מסר כלל מכוניות וסיים את החודש הקודם במקום ה-21 עם 2,629 מכוניות – מסר בנובמבר לבדו 2,300 כלי רכב לסך 4,929 יחידות, מה שהביא אותו למקום ה-13 בין מותגי הרכב בישראל.
BYD, שהושק לפני חודשיים וסיים את החודש הראשון לפעילותו עם 466 כלי רכב (מקום 37), מסר בחודש החולף 2,333 מכוניות – שני מבין כלל המותגים בנובמבר – נתון שהביא אותו למקום ה-21.
עניינים אחרים
קיה, עם נתון המסירות הגבוה ביותר החודש, והיחיד מעל 3,000 יחידות, מחזק את אחיזתו במקום השני בזכות גידול בפער המסירות ביחס לשלישי כעת, טויוטה.
שלושת המותגים הראשונים – יונדאי עבר 40,000 יחידות, טויוטה וקיה מעל ל-35,000 יחידות – אינם מאוד רחוקים ממחצית השוק (44.5%), אבל חלקם הכולל בו ירד בחצי השנה האחרונה ב-5% לערך. מאזדה הרביעי, הרחק מאחור (קצת יותר ממחצית מהשלישי) ועם העלייה הראשונה בטיבה ביחס לשנה שעברה בעשירייה הראשונה, לאחר שעבר את סיטרואן ומתקרב לגידול של 25%; שני אלה היחידים בעשירייה עם שיפור מוחלט. כאן יצוין כי הנתון המרשים מאוד של ג'ילי (5600%), עם כל הכבוד, אינו בעל משמעות של ממש, שהרי המותג החל לפעול כאן לפני שנה.
בהקשר זה יצוין כי בקבוצה זו שלושה מותגים (סקודה, סוזוקי, פיג'ו) ששיעור הירידה שלהם גדול בהרבה מזה של כלל השוק.
מעבר לעשירייה
יש מספר שינויים במיקומי המותגים, וכמו בחודש הקודם, הם בעלי משמעות מעבר לנתוני המסירות. ג'ילי שהיה במקום ה-11 עבר כאמור לליגה הגבוהה יותר על חשבון סיאט שנדחק למטה וירד ביותר מחצי; MG המחושמל עלה שלב ל-12 עם ביצועים מעולים ביחס לשנה שעברה ואילו טסלה עלה 8 שלבים למקום ה-13 על חשבון סובארו (אבל ביצועיו טובים פחות מאשר ב-2021). מרצדס, עדיין עם ביצועים משופרים ביחס לשנה שעברה, כעת במקום ה-14. שברולט עם ירידה גדולה ונמשכת, כעת במקום ה-15.
אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-נובמבר 2022 (בסוגריים: נתוני ינואר-נובמבר 2021): סיאט – 5,418 יחידות (11,439 יח'); MG – 4,995 יחידות (2,746 יח'); טסלה – 4,929 יחידות (5,349 יח'); מרצדס – 4,711 יחידות (4,096 יח'); שברולט – 4,681 יחידות (8,251 יח').
מותגי יוקרה
מותג מרצדס ממשיך במסע ההצלחה השנה, עם גידול בפעילות גם ביחס לכלל השוק, שיפור מתמשך במסירות (הנשמר גם החודש) והוא מוביל את מותגי היוקרה האלה, גם בניכוי מסחריות/מוניות.
מותג ב.מ.וו מסר מעט פחות מכוניות בהשוואה ל־2021, כך שפלח השוק שלו גדל, ואילו אודי השתפר, וכעת הירידה שלו היא כרבע ביחס ל-2021 (עד כה כשליש). מותג קופרה שומר על מקומו הרביעי בהקבצה זו, עם גידול משמעותי ומרשים במסירות, וג'יפ עם נתון טוב פחות מאשר בשנה הקודמת, אך טוב מכלל השוק.
עוד ביוקרה
לקסוס קרוב יחסית לרמת המסירות ב-2021, וולוו ירד בקצת יותר מרבע, קדילאק ממשיך להשתפר, כולל עלייה מוחלטת, וג'נסיס המצליח מכפיל ביצועים ביחס ל-2021. לנד רובר במקום העשירי לאחר ירידה של קרוב לחמישית ביחס לשנה הקודמת.
מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, וצמודים להם נתוני המסירות בינואר-נובמבר 2022 (בסוגריים: נתוני ינואר-נובמבר 2021): לקסוס – 1,768 יחידות (1,812 יח'); וולוו – 1,621 יחידות (2,208 יח'); קדילאק – 722 יחידות (652 יח'); ג'נסיס – 660 יחידות (332 יח'); לנד רובר – 572 יחידות (696 יח').