לפני חודשים אחדים סקרנו דגמים בעלי שבעה מקומות עד 70,000 שקלים, אך בסכומים אלו הדגמים הזמינים הם ותיקים יחסית (בני כעשר שנים) ובמקרים רבים גם קשים לאיתור. לכן, בסקירה זו בחרנו לבדוק את מצב השוק של דגמים בעלי 7-8 מקומות עד גיל 6-7 שנים - כלומר דגמי 2016 ומעלה (אוטוטו 2023).
מטרות הסקירה
מטרת הסקירה היא להציג תמונת מצב עדכנית של פלח השוק הזה, ולבחון שלוש נקודות עיקריות. ראשית - היצע הדגמים בשוק, לצד רמת הזמינות של כל דגם, מחירי השוק שלהם, ערכם בפועל לעומת ערכם לפי מחירון לוי יצחק.
על בסיס מידע זה נבין אילו דגמים אפשר לרכוש תמורת 120,000 שקלים ונבחן את מידת הפער של כל דגם משומש לעומת מחירו כחדש. נתייחס גם להימצאות של מערכות בטיחות מתקדמות בדגמים.
מסקנות
לסקירה נכנסו 15 דגמים, הנחשבים נפוצים, משנת 2016 ומעלה. מתוכם, 9 דגמים נכנסים בתקציב של עד 120,000 שקלים.
מתוך 15 דגמים שנבדקו, רק ל-4 זמינות טובה (26%): מיצובישי אאוטלנדר, סקודה קודיאק, יונדאי סנטה פה, שברולט טראוורס. למעט טראוורס הגדול וזללן הדלק, מחירי שלושת הדגמים נעים בין 110,000 ל-140,000 שקלים עבור דגמים בני 4-6 שנים. טראוורס בגיל דומה זול יותר, אבל זה נכון רק לרמת הגימור הבסיסית (LS) שהיא באמת בסיסית ודלה באבזור; רמת גימור סבירה (LT) מיישרת קו עם שאר הדגמים. סורנטו נפוץ בעיקר לפני מתיחת הפנים, פורד אקספלורר נפוץ אבל יקר. נזכיר כי רכב חדש, עם 7 מקומות ישיבה ומערכות בטיחות מתקדמות, עולה כיום החל מ-200,000 שקלים, וגם קצת פחות (ויש חריגים לטובה במחיר).
7 מקומות - אלו הדגמים שיש עד 200,000 שקלים (נובמבר 2022)
התמקדות בדגמים משומשים עם מערכות בטיחות מתקדמות (בדגש על בלימת חירום אוטונומית) מעלה כי עד 120,000 שקלים נכנסים רק שני דגמים עם מערכות בטיחות מתקדמות משנתון סביר: סיטרואן C4 פיקאסו/ספייסטורר, מיצובישי אאוטלנדר. מעליהם, ועד 140,000 שקלים, ישנם עוד ארבעה דגמים: טויוטה פריוס פלוס, פיג'ו 5008, סקודה קודיאק, קיה סורנטו.
בכל הקשור לפערי המחיר של הדגמים כמשומשים לבין דגמים כאלו חדשים, יש פער של 35-40% במקרים של מיצובישי אאוטלנדר, פיג'ו 5008, קיה סורנטו - פער גדול ו"בריא" יחסית. עם זאת, אאוטלנדר חדש פחות מרווח בשורה השלישית ביחס לדור הישן, סורנטו 2018 ומעלה קשה לאיתור.
בדגמים כמו סקודה קודיאק, יונדאי סנטה-פה, שברולט טראוורס, מדובר על פערים של 21-26% בלבד לעומת כלי רכב חדשים (לא בהכרח באותה רמת גימור, אבל כן עם מערכות בטיחות מתקדמות) מה שאומר שבמקרה שלהם כדאי כבר לשקול לקנות רכב כזה חדש, עבור מי שיכול.
דגשים
כאמור, בסקירה התמקדנו בדגמים עד גילאים 6-7 (כלומר, שנתונים 2016 וצפונה). התמקדנו בדגמים עם תיבה אוטומטית בלבד; יש גם דגמים עם תיבה ידנית אך הם פחות רלוונטים לרוב השוק.
מגבלת המחירים של הדגמים בסקירה זו משיקה למחירי דגמי 7 מקומות חדשים - כלומר סביב 180,000-200,000 שקלים. מסיבה זו, ביחד עם ההגדרות האחרות, לא נכנסו דגמים כמו טויוטה סיינה, קרייזלר פסיפיקה.
הדגמים בסקירה מסודרים לפי סדר מחירים עולה. בסוף הסקירה מופיעים דגמי 7 מקומות שאינם מומלצים, וכן מספר דגשים וקווים מנחים לבחירה בין דגמים.
רכבי 7 מקומות יד שנייה זולים – עד 70,000 שקלים (2022)
8 אפשרויות לדגמים עם 8 מקומות ישיבה - מ-45,000 שקלים (2022)
דגמים בטיחותיים עם 7 מושבים – עד 200,000 שקל (2018)
דגמים בטיחותיים למשפחה המורחבת – מעל 200,000 שקל (2018)
___________________________________________________________________
פיקאסו/גרנד ספייסטורר
זמינות בינונית-נמוכה
מערכות בטיחות מתקדמות ברמת הגימור 'אקסקלוסיב' בלבד; בלימת חירום אוטונומית - ב'אקסקלוסיב' משנת 2018 ואילך
מצב השוק מחיר C4 פיקאסו משנתון 2016 כ-60,000 שקלים (קצת פחות עבור 'קומפורט' הבסיסי, קצת יותר עבור 'אקסקלוסיב'). C4 ספייסטורר 'אקסקלוסיב' משנתונים 2019-2020 עולה כ-100,000-120,000 שקלים. המחירים דומים לאלו שבמחירון
מחיר רכב חדש (התחלתי) לא משווק
דגשים בהמשך לסקירת היד השנייה שהכנו על סיטרואן C4 פיקאסו, מצאנו כי מדובר בדגם מוצלח - אך גם הצענו להימנע מרכישה של גרסת 1.2 ליטר טורבו-בנזין. למרבה הצער, מ-2019 זו הפכה להיות הגרסה הפופולרית ביותר של הדגם, במקום מנוע הטורבו-בנזין 1.6 ליטר שהוסר מההיצע.
בהיצע של סיטרואן C4 פיקאסו/C4 ספייסטורר גם גרסאות דיזל, שאמנם נהנות מרמת אמינות גבוהה - אך מתאימות למי שתוואי הנסיעה שלו כולל פרק משמעותי של נסיעה בין-עירונית (כמו כל רכב מודרני עם מנוע דיזל; ראו הסבר בסוף הסקירה).
ברמת הגימור 'אקסקלוסיב' הותקנו מערכות בטיחות מתקדמות עוד ב-2014 - כך שזה הדגם הזול ביותר עם 7 מקומות שאפשר להשיג עם מערכות בטיחות מתקדמות; הדגם הבא (מיצובישי אאוטלנדר) יעלה כפול.
עם זאת, יצוין כי מדובר בדור קדום יחסית של מערכות - כך, למשל, הרדאר המשמש לטובת בקרת השיוט האדפטיבית מאפשר גם בלימה עצמאית, אך לזו פעולה איטית ולא מדויקת (עקב היעדר מצלמה) ולכן המערכת אינה יכולה להיקרא "בלימת חירום אוטונומית". בדגם המחודש מ-2018 - גם תחת השם פיקאסו, ומאמצע 2018 ספייסטורר - יש בלימת חירום אוטונומית מודרנית (וחומרה ותוכנה משודרגות באופן כללי, לפעולה חדה ומדויקת של כלל המערכות).
C4 פיקאסו היה פופולרי בעיקר עד 2016, אז החלה דעיכה בפופולריות שלו עקב פריחת דגמי הפנאי בעלי שבעה מקומות באותן שנים. כמו כן, הדגם היה פופולרי בעיקר ברמת הגימור 'קומפורט', נטולת מערכות הבטיחות המתקדמות.
סיאט אלהמברה
זמינות נמוכה
מערכות בטיחות מתקדמות אין
מצב השוק שנתונים 2016-2019 נמכרים בכ-70,000 עד 130,000 שקלים - מחירים דומים לאלו שבמחירון
מחיר רכב חדש (התחלתי) לא משווק
דגשים סיאט אלהמברה נמכר בישראל בכמות קטנה (כמה מאות יחידות). מדובר במיניוואן גדול ומאובזר למדי, שככל הנראה לא נקלט היטב מאחר וסיאט לא הייתה בתודעת הקהל שמחפש דגמי 7 מקומות - מה גם שהיה מדובר בדגם יקר יחסית.
לאורך כל שנותיו בשוק, מערכת ההנעה של אלהמברה כללה מנוע טורבו-בנזין 1.4 ליטר בהספק 150 כ"ס ותיבה דו-מצמדית 6 הילוכים (DQ250). עם זאת, עד שנת 2015 מדובר היה במנוע כפול-המגדשים (מגדש טורבו, מגדש על; שם קוד CAV) שאינו ידוע באריכות ימים. מסיבה זו, אפשר להניח, נמכר אלהמברה מהשנתונים האלו (2013-2015) בכ-45,000 שקלים.
מאמצע 2015 הותקן מנוע 1.4 ליטר חדש לגמרי, עם מגדש יחיד ותכנון מוצלח יותר (עמידות, איכות חלקים, נוחות גישה) ששם הקוד שלו ברישיון הינו CZD. גרסה זו נמכרת במחירים גבוהים משמעותית ביחס לדגמים עם המנוע הישן.
קיה קארנס
זמינות נמוכה
מערכות בטיחות מתקדמות אין
מצב השוק גרסאות דיזל-אוט', 2018/מליסינג בדרך כלל, עם כ-150,000 ק"מ, נמכרות בכ-75,000 שקלים. מחירי קארנס גבוהים בכ-20-25% ביחס לערך הדגם במחירון
מחיר רכב חדש (התחלתי) לא משווק
דגשים קיה קארנס מציע שילוב שקוסם לרבים - 7 מקומות, זול יחסית, ממוצא אסייאתי. למרות שנמכרו לא מעט יחידות כאלו, קשה למצוא רכב כזה כמשומש, במיוחד בגרסת בנזין.
בעיית המצאי המוגבל לא רק מקשה על החיפושים, אלא שגם גורמת לעליית מחירים וגם מקשה על ניהול מו"מ.
מ-2017 שווק קארנס בעיקר בגרסת דיזל, עם תיבה דו-מצמדית (7 הילוכים, מצמדים יבשים, D7F34D; מפיתוח של יונדאי וחברת VALEO) לעומת תיבה אוטומטית-פלנטרית (6 הילוכים) בבנזין. עם זאת, יש לקחת בחשבון שמנועי דיזל אינם מתאים לכל אחד (ראו הסבר בסוף הסקירה).
פולקסווגן קאדי
זמינות בינונית
מערכות בטיחות מתקדמות סבירות נמוכה. הוצעו מערכות בטיחות מתקדמות, אך אלו נוספו לפי בקשת לקוח ובתמורה לתשלום נפרד (ולא זול)
מצב השוק קאדי 7 מקומות משנתונים 2016-2018 נמכר סביב 85,000 שקלים - מחירים גבוהים ביחס לאלו שבמחירון ב-10-20%. גרסת בנזין (1.4 ליטר, 125 כ"ס) עם 7 מקומות עשויות להימכר בהפרש גדול אפילו יותר
מחיר רכב חדש (התחלתי) 212,000 שקלים
דגשים פולקסווגן קאדי, שהדור הקודם שלו הוצע בישראל מתחילת 2016, הוצע עם אפשרות לסידור של שבעה מקומות - גם בגרסת מרכב רגילה, גם עם מרכב מוארך ("מקסי"). בשונה מרוב בני מינו, הוצע קאדי גם עם תיבה אוטומטית (רובוטית דו-מצמדית) כבר אז (וגם קודם לכן).
כן חשוב לקחת בחשבון שלרוב שימשו קאדי כרכבי עבודה, כך שעלול להיות קשה למצוא כלים שמורים (לפחות ברמה האסתטית). חלק גדול מכלי הרכב - בעיקר האלו המוארכים - שימשו כרכבים מונגשים להסעת נכים (ראו התייחסות בסוף הסקירה).
קאדי הוצע בדרך כלל עם מנוע דיזל, שאינו מתאים לכל אחד (ראו הסבר בסוף הסקירה).
שברולט טראוורס
זמינות טובה; מוצע בישראל מ-2009
מערכות בטיחות מתקדמות ב-LTZ בלבד (וללא בלימה אוטונומית). בלימה אוטונומית הפכה זמינה בדור השני, מ-2018, מרמת הגימור 'פרמייר' בלבד. הדגמים המחודשים מ-2022 מוצעים עם מערכות בטיחות מתקדמות באופן תקני
מצב השוק כ-90,000 שקלים לרמת הגימור LS הבסיסית משנת 2016; רמת גימור LTZ מאותה השנה נמכרת סביב 140,000 שקלים. מחיר טראוורס דור שני מתחיל בכ-160,000 שקלים, ובכ-210,000 שקלים לרמת הגימור עם מערכות הבטיחות המתקדמות ('פרמייר'). מחירים השוק של דור 1 דומים לאלו שבמחירון, בעוד שמחירי השוק של דור 2 מעט גבוהים יותר
מחיר רכב חדש (התחלתי) 267,000 שקלים
דגשים הדור הראשון של שברולט טראוורס הוא אחד הדגמים הוותיקים בסקירה (הוצג ב-2009). דגם מוצלח, כמו שראינו בסקירת היד השנייה שערכנו לדור הראשון, אבל גדול מאוד וצרכן גדול של דלק - יש לקחת זאת בחשבון.
מערכות בטיחות מתקדמות נוספו בדגם המחודש (מאמצע 2013) ורק ברמת הגימור LTZ - כולל התרעה על אי-שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, אך ללא בלימה אוטונומית.
טראוורס מוצע עם אפשרות לשמונה מקומות ישיבה (ברמות הגימור הבסיסיות בלבד).
טויוטה פריוס פלוס
זמינות נמוכה-בינונית
מערכות בטיחות מתקדמות מתחילת 2018
מצב השוק דגמי 2016 נמכרים בכ-100,000 שקלים; דגמי 2018-19 עם מערכות בטיחות מתקדמות כ-130,000 שקלים. מחירים פריוס פלוס גבוהים ביחס לאלו שבמחירון בכ-20%
מחיר רכב חדש (התחלתי) לא משווק
דגשים לטויוטה פריוס פלוס שילוב נדיר של רכב עם שבעה מקומות ישיבה ומערכת הנעה היברידית (HEV) חסכונית; מי שמעוניין ברכב עם סידור דומה יצטרך להכין מעל רבע מיליון שקל עבור קיה סורנטו (HEV) מהדור העכשווי.
עם זאת, העובדה שמדובר ברכב היברידי עלולה לסנוור חלק מהאנשים. לכן, נזכיר כי במקרים שבהם רכב היברידי יידרוש תוספת מחיר, יש לבצע חישוב כדאיות למול הנסועה השנתית - ולבדוק כמה זמן ייקח לגשר על פער המחיר ההתחלתי.
חיסרון נוסף - העובדה שמדובר ברכב היברידי קרצה לגומעי המרחקים, ועל כן כלי רכב רבים צברו קילומטראז' גבוה יחסית (30,000-40,000 ק"מ לשנה).
סאנגיונג רודיוס
זמינות בינונית
מערכות בטיחות מתקדמות אין
מצב השוק כ-105,000 שקלים לדגמי 2017-2018. מחירים אלו דומים ביחס לערך הדגם במחירון
מחיר רכב חדש (התחלתי) לא משווק
דגשים סאנגיונג רודיוס נופל בכל מה שקשור לסגנון (עיצוב, אבזור) אבל פורח כשמדובר בשימושיות הודות למרחב פנים גדול ביותר, המאפשר שינוע של שבעה נוסעים ותא מטען גדול מאוד; ככה זה כשמדובר על רכב שמיועד, עקרונית, להסיע עד 11(!) נוסעים.
בהקשר הזה, תקנות האיחוד האירופי מגבילות בנושא הזה ולכן גם אנחנו מנועים מלקבל סידור כזה, אולם עד 2012 שווק כאן רודיוס (דור ראשון) עם סידור של תשעה מקומות (נהג + 8 נוסעים). מחיר של רכב כזה כיום כ-65,000 שקלים.
רודיוס דור שני (2013 ואילך) הוצע כקודמיו רק עם מנוע דיזל - רק שהפעם מדובר על מנוע מפיתוח עצמי של סאנגיונג: מנוע דיזל בנפח 2.0 ליטר עם 155 כ"ס, עדיין עם תיבת 5 הילוכים פלנטרית (של מרצדס). מתחילת 2016 שווק רודיוס עם מנוע 2.2 ליטר עם 178 כ"ס (גם כן של סאנגיונג) ותיבת 7 הילוכים (אף היא של מרצדס). יש לקחת בחשבון שמנועי דיזל אינם מתאימים לכל אחד (ראו הסבר בסוף הסקירה).
ב-2019 הוצע רודיוס מחודש, בכמות מצומצמת.
מיצובישי אאוטלנדר
זמינות גבוהה
מערכות בטיחות מתקדמות מ-2015 נוספו מערכות בטיחות מתקדמות בגרסאות עם הנעה כפולה, אך הן נדירות. מ-2017 נוספו המערכות גם בגרסת הנעה קדמית/'פרמיום' הזמינה יותר. מ-2018 הוצעו מערכות הבטיחות באופן תקני
מצב השוק מחיר אאוטלנדר 7 מקומות ('אינסטייל') שנת 2016 נע סביב 110,000 שקלים; מחיר דגמי 2017 עם הנעה קדמית ומערכות בטיחות מתקדמות ('פרמיום') כ-120,000 שקלים. מחירי השוק לבין שווי הרכב במחירון
מחיר רכב חדש (התחלתי) מ-185,000 שקלים
דגשים מיצובישי אאוטלנדר עם 7 מקומות קיים גם ברמת גימור בסיסית ('אינטנס') אך זו איננה נפוצה.
שימו לב כי לגרסה ההיברידית (PHEV) חמישה מקומות בלבד. לדור העכשווי שורה שלישית צפופה ביחס לדור הקודם, אולם לגרסה היברידית יש הפעם 7 מקומות ישיבה (טרם החל השיווק בישראל).
קיה סורנטו
זמינות נמוכה-בינונית
מערכות בטיחות מתקדמות בדגם המחודש בלבד (דגמי 2018)
מצב השוק כ-120,000 שקלים (בנזין 2.4 ליטר, בדרך כלל ברמת הגימור 'EX'); דגמי 2018 המחודשים נמכרים סביב 140,000 שקלים. מחירי השוק של סורנטו גבוהים ב-20-25% ביחס לערכו במחירון
מחיר רכב חדש (התחלתי) 239,000 שקלים
דגשים קיה סורנטו דור-שלישי, המוצע בישראל מאמצע 2015, גדול מסנטה-פה של אותם שנים (ע"ע). למרות זאת, ולמרות שמערכות ההנעה דומות בשני הדגמים, סורנטו היה זול יותר באופן משמעותי - בין היתר כי סורנטו נמכר, לרוב, עם הנעה קדמית (בעוד שסנטה-פה נמכר בעיקר עם הנעה כפולה).
כדאי לדעת שבסורנטו ישנם פתחי אוורור ליושבי השורה השלישית, כולל שליטה נפרדת. עם זאת, הכניסה לשורה השלישית נעשית מצד ימין בלבד.
הדגם המחודש, מ-2018, מוצע כאמור עם מערכות בטיחות - אך זמינותו נמוכה בשוק היד השנייה.
יונדאי סנטה פה
זמינות טובה
מערכות בטיחות מתקדמות ניטור עצמים בשטחים "מתים" (ברמת גימור 'לקשרי' בלבד, מ-2018). מערכות בטיחות מתקדמות זמינות בדור הרביעי בלבד, מתחילת 2019
מצב השוק מ-130,000 שקלים ל-2016. דור רביעי (מ-2019 ואילך) נמכר בכ-200,000 שקלים. מחירי השוק דומים לאלו המופיעים במחירון
מחיר רכב חדש (התחלתי) 270,000 שקלים (דיזל בלבד)
דגשים יונדאי סנטה פה אינו מצדיק, לטעמנו, את מחירו. למרות מעמדו, סנטה-פה דור שלישי אינו גדול בהרבה ממיצובישי אאוטלנדר של אותן שנים (למעט בממד הרוחב) כך שקשה לנו לראות הצדקה לתוספת של 15-20% במחיר עבורו בהשוואה. מן העבר השני, קיה סורנטו גדול בהרבה ואפילו זול מסנטה-פה, כך שהמשוואה - להערכתנו - ברורה.
שימו לב לשמות רמות הגימור של סנטה-פה: 'פרמיום' הבסיסית, 'סופרים' אמצעית, 'עלית' הבכירה. כמו בסורנטו, גם לסנטה פה פתחי אוורור (עם שליטה נפרדת) ליושבי השורה השלישית. גם בסנטה פה הכניסה לשורה השלישית נעשית רק מצד אחד (ימין).
שימו לב שסנטה פה הוצע גם בגרסאות עם חמישה מקומות ישיבה בלבד, וכי חלק גדול מכלי הרכב שווקו עם מנועי דיזל, שאינם מתאימים לכל אחד (ראו הסבר בסוף הסקירה).
פיג'ו 5008
זמינות בינונית; מוצע בישראל מ-2018
מערכות בטיחות מתקדמות קיימות בכל רמות הגימור (ל'פרמיום' מפרט מועשר)
מצב השוק כ-130,000 שקלים. מחירי השוק דומים לאלו המופיעים במחירון
מחיר רכב חדש (התחלתי) 199,000 שקלים לגרסת בנזין 1.2 ליטר, 203,000 לגרסת בנזין 1.6 ליטר
דגשים פיג'ו 5008 אינו נפוץ בלוחות היד השנייה. מתוך המבחר המצומצם, רוב המצאי הוא מגרסת דיזל 1.6 ליטר המוצלחת, שמתאימה למי שחלק משמעותי מהנסיעות שלהם הוא בין-עירוני במהירות גבוהה יחסית - כמו כל רכב עם מנוע דיזל (ראו הסבר בסוף הסקירה).
כמו ב-C4 פיקאסו, גם ל-5008 גרסת טורבו-בנזין 1.6 ליטר מוצלחת, שקיימת בכמות מצומצמת יחסית - ועדיף להתמקד בה. גרסת טורבו-בנזין 1.2 ליטר, בעלת המנוע הבעייתי, זמינה בישראל מ-2020.
קיה קרניבל
זמינות נמוכה-בינונית
מערכות בטיחות מתקדמות מאמצע 2018 (דגם מחודש)
מצב השוק מחיר קרניבל מתחיל ב-135,000 שקלים לדגמי 2016; מחיר דגמי 2018-19 עם מערכות בטיחות מתקדמות כ-170,000 שקלים. מחירי השוק של קרניבל גבוהים בכ-30% ביחס לערכו במחירון
מחיר רכב חדש (התחלתי) 258,000 שקלים (7 מקומות בלבד)
דגשים כמו שברולט טראוורס, גם קיה קרניבל נחשב לדגם מוצלח, וגם כאן מדובר ברכב גדול מאוד וצרכן גדול של דלק - יש לקחת זאת בחשבון.
עד 2020 נמכר קרניבל בישראל עם 8 מקומות ישיבה, מכיוון שהגיע בתקינה אמריקאית. הדור העכשווי מגיע עם תקינה אירופית ולכן מוצע עם שבעה מקומות בלבד.
במסגרת החידוש של אמצע 2018 הותקנה בקרניבל תיבת הילוכים מתקדמת יותר, עם 8 הילוכים.
שימו לב כי קיה קרניבל פופולרי כרכב מונגש לנכים (ראו התייחסות בסוף הסקירה).
סקודה קודיאק
זמינות טובה, בעיקר מ-2018 ואילך
מערכות בטיחות מתקדמות יש בכל רמות הגימור
מצב השוק כ-140,000 שקלים (גרסת 1.4 ליטר; 2018, 'אמבישן'/2017, 'סטייל'). מחירי השוק דומים לאלו המופיעים במחירון
מחיר רכב חדש (התחלתי) 188,500 שקלים
דגשים פחות או יותר מהרגע שהגיע לישראל סקודה קודיאק, הוא הפך לרכב הפנאי בגודל-בינוני הנמכר ביותר - ואפילו היה בין עשרת הדגמים הכי נמכרים בישראל ב-2020. המשמעות - יש כמות גדולה של קודיאק בישראל, כך שלא צפויה בעיית זמינות.
עבור מי שמחפש קודיאק מהשנים הראשונות, שימו לב לשני דברים. ראשית, שימו לב שישנם 7 מקומות ישיבה; קודיאק הוצע גם עם חמישה מקומות בתחילת הדרך. הדבר השני - הוא שהמשלוח הראשון של קודיאק 2017 ברמת הגימור 'אמבישן' חסר בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת להתרעה ותיקון של סטייה מנתיב.
יש לקחת בחשבון כי טיפול 120,000 ק"מ בקודיאק - לא מעט כלי רכב כבר הגיעו לנסועה כזו - זהו טיפול גדול ויקר יחסית. בקילומטראז' זה יש לבצע החלפות של נוזלים הידראוליים (לתיבת ההילוכים DQ381 הקיימת בכל הגרסאות, ובגרסאות 4x4 גם למצמד המחבר את הסרן האחורי). כמו כן, בגרסאות 1.4-1.5 ליטר יש להחליף רצועת תזמון בקילומטראז' זה.
ב.מ.וו סדרה 2 גראן טורר
זמינות נמוכה
מערכות בטיחות מתקדמות יש
מצב השוק כ-140,000 שקלים לדגמי 2017. המחירים גבוהים בכ-15% ביחס לערך הדגם במחירון
מחיר רכב חדש (התחלתי) לא משווק
דגשים הנעה קדמית, 7 מקומות - אלו לא התכונות המזוהות ביותר עם ב.מ.וו, אבל צריך להתפרנס איכשהו. לשם כך נוצר ב.מ.וו סדרה 2 גראן טורר והוא משתייך לסגמנט המיניוואנים הקומפקטיים.
לשורה השלישית של 2 גראן טורר מרחב סביר - אם כי לא למבוגרים, אך מעבר לכך גראן טורר לא מצטיין בשימושיות או באבזור עשיר. בהקשר זה נזכיר כי רשימת האבזור התקנית לא כוללת בקרת שיוט(!) - אבל כן היה ניתן בזמנו להוסיף בקרת שיוט אדפטיבית עם יישום של זחילה בפקקים.
כחדש, פער המחיר לעומת דגמים קומפקטיים אחרים היה גדול (כ-100,000 שקלים, יקר בכ-70%) וגם המעמד היוקרתי לא הצדיק זאת - מה שמסביר מדוע מסתובבות על הכביש בערך 20 מכוניות. כמשומש, פער המחיר מול דגמים דומים אחרים קטן בהרבה, גם כספית וגם באופן יחסי (%).
יתרונו הבולט של סדרה 2 גראן טורר הוא במערכת ההנעה - אין הרבה מיניוואנים קומפקטיים עם כמעט 200 כ"ס, והביצועים - כמו גם היכולת הדינמית - בהחלט טובים. חבל שהיכולת הדינימית באה על חשבון נוחות הנסיעה.
פורד אקספלורר
זמינות טובה
מערכות בטיחות מתקדמות מערכת לניטור עצמים בשטחים 'מתים'. בדגם המחודש (סוף 2015), מחבילת 'לקשרי', גם בקרת שיוט אדפטיבית. מערכות בטיחות מתקדמות מוצעות רק בדור השישי, מאמצע 2020
מצב השוק כ-160,000 שקלים לדגמי 2016
מחיר רכב חדש (התחלתי) 340,000 שקלים
דגשים במקור הוצע פורד אקספלורר (דור חמישי) בשלוש רמות גימור: SEL הבסיסית (עם הנעה קדמית), XLT, 'לימיטד' הבכירה. אחרי מתיחת הפנים, 'לימיטד' הייתה רמת הגימור הבסיסית, חבילת 'לקשרי' האמצעית, חבילת 'פרמיום' הייתה הבכירה (והיחידה שצוידה בהנעה כפולה).
יצוין כי למרות גדולו, לדור החמישי של אקספלורר שורה שלישית צפופה יחסית.
____________________________________________________________________
דגמים שאינם מומלצים
אופל זפירה, שברולט אורלנדו
לזפירה ולאורלנדו ליבה דומה - אותו בסיס, אותה מערכת הנעה - אך הם אינם זהים. בהקשר של מרחב פנים, בדגש על שורה שלישית, אורלנדו מוצלח מזפירה.
הבעיה העיקרית של שני הדגמים האלו טמונה במערכת ההנעה. לשני הדגמים מנוע טורבו-בנזין 1.4 ליטר שלא נחשב מוצלח, בשל בעיות התחממות וכשלים במגדש הטורבו.
טויוטה ורסו
טויוטה ורסו סובל משורה שלישית צפופה ולמעשה בלתי-שמישה - אין מקום, אין פתחי אוורור, אין כמעט ראות. יתרונה הבולט של השורה השלישית הוא היכולת לקפל אותה לתוך הרצפה.
העובדה שהתענוג הזה עולה, בממוצע, מעל 100,000 שקלים לדגמי 2016-2018, ללא שום מערכות בטיחות מתקדמות, שלחה את ורסו לחלק הזה של הסקירה.
לנד רובר דיסקברי ספורט
לנד רובר דיסקברי ספורט האו רכב של ניגודים. מצד אחד השורה השלישית צפופה, גם לילדים, אבל יש שם פתחי אוורור עם שליטה נפרדת. יש מערכות בטיחות מתקדמות, אבל איכות החומרים בסביבת הנהג נמוכה ביותר, כמעט מעליבה. העובדה שכל הטוב הזה עולה בערך 200,000 שקלים לדגמי 2016-2018 שולחת אותו באופן סופי לחלק השחור של הרשימה.
אגב, למרות השם דיסקברי - אין מה לצפות ליכולת שטח משמעותית. מקסימום שבילים רכים, עם יכולת להתגבר על הצלבות פה-ושם.
ניסאן אקס טרייל
ניסאן אקס טרייל סובל, כמו אחרים, משורה שלישית צפופה - כשנדמה שאקס טרייל מסמן את הרף התחתון בכל הקשור לאזור הזה. בשורה הזו פשוט אין מקום לבן אנוש חי, או לפחות כזה שמצויד בגפיים. המושבים שם פשוט לא שימושיים.
מעבר לזה, אקס טרייל נפוץ למדי בשוק ומצויד במנועי דיזל חסכניים (1.6 ליטר בשנים הראשונות, 1.75 ל' מ-2019; מנועי דיזל לא מתאימים לכל אחד, ראו בסוף הסקירה). עם זאת, הוא מצויד בתיבה רציפה, שמחייבת הקפדה על תחזוקה שוטפת ושימוש עדין. בדגם המחודש, מ-2019, יש אפשרות למנוע טורבו-בנזין 1.3 ליטר ותיבה דו-מצמדית.
פיאט 500L ליווינג
זמינות נמוכה, שורה שלישית סופר-צפופה, מנוע דיזל (חסכוני) עם תיבה רובוטית חד-מצמדית. שנמשיך?
____________________________________________________________________
דגשים כלליים
מחירי רכישה. מומלץ להתייחס לערך הדגם במחירון לוי יצחק - זהו הערך הקובע במקרה של פיצוי בעת תביעת ביטוח (בביטוח מקיף). חשוב להתייחס למקוריות הרכב - ישנם מוכרים שמרשים לעצמם לתמחר את הרכבים שלהם "כמו אחרים" אפילו שרכבם שירת במקור במסגרת צי רכב.
באופן כללי, אין בעיה לשלם יותר מהמחירון עבור דגם עם תכונה ייחודית, בוודאי אם זמינותו נמוכה - אבל גם אז, מומלץ לשלם תוספת בהיקף מתון וסביר.
דגמים בעלי מנוע דיזל. מערכות הנעה אלו מצוידות במערכות עזר לצמצום פליטת מזהמים - כמו מסנן חלקיקים (DPF) ובשנים האחרונות גם ממיר חלקיקים סלקטיבי (SCR) המחייב שימוש באוריאה. פעולת המערכות מחייבת שימוש תדיר בתוואי בין-עירוני, לפרק זמן משמעותי, על מנת להתנקות. מי שממעטים בסוג כזה של נסיעה עלולים לסבול מתקלות.
הסבת רכבים ששימשו נכים בחזרה למבנה נוסעים. באופן עקרוני הדבר אפשרי, אך אינו מומלץ. כלי רכב כאלו עוברים שינויי מבנה משמעותיים, עם לא מעט קידוחים ושינוי של מבנה הרצפה. מעבר לעובדה שההסבה עלולה לעלות לא מעט כסף, צפוי קושי בהשג כל החלקים המקוריים (רצפה, מושבים, תשתיות חשמל) ויש גם פוטנציאל גדול לנזק במסגרת העבודות.