הארגון קונה את כלי הרכב אותם הוא בוחן, והמבחן נעשה לפי פרוטוקול מפורט ביותר. מאז 1997, השנה בה החל הארגון לבחון בפועל כלי רכב, נעשו מספר שינויים בפרוטוקול הבחינה – כולם במגמת החמרה. בנוסף, עם השנים הורחבו ההתייחסויות של המבחנים מעבר לתוצאות ההגנה על מבוגרים וילדים בתוך הרכב במהלך מבחני הריסוק, ואלה כוללים גם פגיעה בהולכי רגל ומערכות בטיחות.
המשמעות היא, בין השאר, שציונים זהים אינם בהכרח כאלה; ציון של 4 כוכבים מהשנה שעברה גבוה בהרבה מציון כזה מלפני עשור, למשל. הארגון מודיע מראש על שינויים במבחנים, ואלה מתפרסמים גם כאן.
כתוצאה מכך, לשנת המבחן יש משמעות בדירוג הבטיחות של הדגמים כפי שהוא מובא כאן.
ציונים
הניקוד במבחני הריסוק נקבע באמצעות ארבע קטגוריות: הגנה על מבוגרים, הגנה על ילדים, הגנה על הולכי רגל, מערכות בטיחות. על מנת לקבל ציון מרבי של חמישה כוכבי בטיחות, על הרכב לעמוד בציון מינימום עבור כל אחת מהקטגוריות, והמערכות המאפשרות ציון כזה חייבות להיות תקניות. ההתייחסות בסקירה זו היא לגרסת הכניסה של הדגמים הרלוונטיים.
במסמך הנקרא "פרוטוקול הערכה – דירוג כולל" שיצא לאור במהדורתו האחרונה בחודש ינואר 2023, מתוך 100% מרביים, ניתן ציון כולל שהוא שקלול הציונים המרכיבים כל אחת מארבע הקטגוריות – 40% בהגנה על מבוגרים, 20% בכל אחת מהקטגוריות הבאות: הגנה על ילדים, הגנה על הולכי רגל, מערכות בטיחות.
יצוין כי לדירוג הבטיחות יש תוקף של שבע שנים. הרעיון מאחורי התוקף נועד להדגיש את פערי החומרה בין שיטות הבחינה, כך שלא ניתן להשוות בין דגם שנבחן ב-2016 לרכב שיבחן ב-2023. דגמים שדירוג הבטיחות שלהם פקע מצוינים בפסקה נפרדת.
____________________________________________________________________
מקום ראשון – טויוטה אייגו X
4 כוכבי בטיחות, 2022
ציון משוקלל 77.8%
אייגו X החליף את אייגו ומביא עמו מבנה של רכב פנאי שעיצובו מבוקש בעולם ושיפור במרחב הפנים כתוצאה מהמבנה החדש. לאייגו X מנוע בנפח 1.0 ליטר המשודך לתיבת הילוכים רציפה ומעניק ביצועים סבירים וצריכת דלק נמוכה יחסית.
מפרט הבטיחות עשיר ביחס לקטגוריה וכולל שש כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב ותיקון (כולל זיהוי תנועה חוצה בצומת, תמרון חירום), זיהוי תמרורים, עמעום אוטומטי. כמו כן, יש בקרת שיוט אדפטיבית.
מקום שני – פיאט 500e
4 כוכבי בטיחות, 2021
ציון משוקלל 73.2%
הדור השלישי של פיאט 500 מוצע עם מנוע חשמלי בלבד, ועיצובו ממשיך את הדור השני שהביא לתחייתו של הדגם, משמר את רוחו של הדור הראשון מאמצע המאה. המנוע החשמלי מפיק בין 95 ל-118 כוחות סוס, וטווח הנסיעה נע בין 190 ל-315 ק"מ, תלוי בגרסה. מפרט הבטיחות כולל שש כריות אוויר ומערכות בטיחות רבות כגון: מערכת בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב ותיקון; ברמות גימור גבוהות יותר גם מצלמת נסיעה לאחור, חיישני חנייה היקפיים, ניטור רכב בשטח מת, עמעום אורות גבוהים אוטומטי ועוד.
מקום שלישי – יונדאי i10
3 כוכבי בטיחות, 2020
ציון משוקלל 64.8%
יונדאי i10 הוא להיט מכירות מקומי עם אלפי מסירות לאורך השנים ותדמית אמינות גבוהה. את ההצלחה הזו מניע מנוע בנפח 1.2 ליטר המשודך לתיבה ידנית או חד-מצמדית. מפרט הבטיחות כולל 6 כריות אוויר, התרעה ותיקון סטייה מנתיב, מערכות בלימה אוטונומית, התרעת עייפות נהג, עמעום אורות אוטומטי.
i10 מדורגת גבוה מפיקנטו מאחר ונבחנה במבחן ריסוק מחמיר יותר, המשקף טוב יותר את מידת ההגנה לנוסעים.
מקום רביעי – קיה פיקנטו
4 כוכבי בטיחות, 2017
ציון משוקלל 67.8%
קיה פיקנטו, הדגם הנמכר בישראל ב-2023, קרוב מאוד ל-i10 של יונדאי. הדור הרביעי הנוכחי הוצג ב-2017, אז גם נערך המבחן, והדגם קיבל שני מערכי ציונים: עם מפרט בטיחות תקני ועם 'חבילת בטיחות'. הדירוג שהיה רלוונטי לישראל במקור זהו הדירוג עם 'חבילת הבטיחות'. יצוין כי הדגם המחודש (בישראל ממאי 2021) מוצע עם מפרט מועשר ביחס לזה שאיתו הוצע הדגם במקור - וכיום יש מערכת להתרעת סטייה מנתיב ותיקון.
צילום: מערכת אוטו
____________________________________________________________________
דגמים שדירוג הבטיחות שלהם אינו בתוקף
סוזוקי איגניס
5/3 כוכבי בטיחות, 2016
ציון משוקלל 65.8%/78%
סוזוקי איגניס מוצע עם מנוע בנפח 1.2 ליטר ותיבה ידנית או רציפה. יצוין כי במבחן שנערך לרכב הוא קיבל 3 כוכבים עם מפרט הבטיחות התקני שלו ו-5 כוכבים עם 'חבילת בטיחות' (בישראל - מאוקטובר 2020, דגם מחודש). בזו בלימה אוטונומית (במהירות עירונית בלבד) והתרעת סטייה מנתיב (ללא תיקון).
מיצובישי ספייס סטאר
4 כוכבי בטיחות, 2013
ציון משוקלל 76%
מיצובישי ספייס סטאר הוצגה ב-2012 ומאז עברה שתי מתיחות פנים, ב-2016 וב-2020. למיני הזאת מנוע 1.2 ליטר 3 צילינדרים המחובר לתיבה אוטומטית רציפה ומציע צריכת דלק נמוכה במיוחד. מפרט הבטיחות כולל שש כריות אוויר, מערכות בלימה אוטונומית (במהירות עירונית בלבד), התרעת סטייה מנתיב ועמעום אוטומטי. ספייס סטאר זו מכונית המיני הזולה בישראל.
שברולט ספארק - לא נבחנה באופן רשמי במבחני הריסוק של יורו NCAP. תאומתה, אופל קארל, נבחנה - אך עם מפרט דל בהרבה ביחס לזה שאיתו מוצעת ספארק בישראל. בכל מקרה, ספארק אינה מיוצרת עוד, וליבואן נותר עוד מלאי מצומצם של הדגם.
____________________________________________________________________
לא נבחנה כלל ביורו NCAP - ליפמוטור T03
ליפמוטור T03, המכונית החשמלית הזולה ביותר בישראל, לא רק שלא נבחנה ביורו NCAP - אלא שהיא לא מצוידת כלל במערכות בטיחות מתקדמות. לא פחות חמור - לליפמוטור 2 כריות אוויר בלבד.
____________________________________________________________________
לסיכום
אין זה מפתיע שקטגוריות המיני והפנאי-מיני הן מהקטגוריות הפחות בטוחות בעולם הרכב. מעצם היותם קטנים וזולים, אזורי הקריסה בדגמים אלה מצומצמים יותר והם מצוידים בפחות מערכות בטיחות.
יחד עם זאת, כיוצא מהנתונים הנ"ל, קיימים פערים משמעותיים בין הדגמים השונים ואלה אמורים להיות שיקול משמעותי בבחירת הרכב הבא שלכם. סעו בזהירות.