כאמור, הזוכה השנה הוא ג'יפ אוונג'ר – רכב פנאי קטן (B-SUV) וחשמלי שהוצג רק לאחרונה (ספטמבר) המיועד בעיקר לשווקי אירופה. למקרה ששכחתם או שלא יצא לכם להכיר – אוונג'ר מבוסס על הפלטפורמה הקטנה של PSA, כיום סטלנטיס, אותה הוא חולק עם כלים דוגמת פיג'ו 2008, סיטרואן C4 ועוד. הוא מוצע (וזכה) בפרס בגרסתו החשמלית לה טווח מוצהר של כ-400 ק"מ, אולם בהתאם לשוק היעד הוא מוצע גם עם מנוע טורבו-בנזין ובעתיד יוצעו גרסאות נוספות.
הג'יפ הקטן עשה היסטוריה בכך שהפך לרכב הראשון של ג'יפ אשר זוכה בתואר, למעשה הוא גם הראשון שלה היצרנית שבכלל עלה על הפודיום בתחרות. מעבר לכך, מלבד מספר זכיות של פורד-אירופה, סימקה-קרייזלר הורייזן בשנת 1979 ושברולט וולט/ווקסהול אמפרה בשנת 2012 הג'יפ הזה הוא מבין כלי הרכב האמריקנים הבודדים לזכות בתואר - אך גם לו, כאמור, בסיס צרפתי.
ג'יפ אוונג'ר אסף לזכותו 328 נקודות מהשופטים, ולא פחות מ-21 הצבעות כרכב המועדף, 4 הצבעות עם הניקוד המקסימלי (10 נק') והתמקם הרבה לפני הפיינליסט הבא אחריו בתור. צוות השיפוט הסביר את הניצחון בכך שמדובר ברכב קטן ומוצלח המציע חבילה שלמה ואיכותית: לפי השופטים ג'יפ אוונג'ר מציע מימדים קטנים וקומפקטיים אך עדיין שימושי עבור משפחה, הוא מעוצב באופן מוצלח ביותר והוא מציע טווח חשמלי ראוי.
פודיום, ומי שבחוץ
את המקום השני על הפודיום (241 נק') תפש השנה פולקסווגן ID.Buzz, המיניוואן בגודל מלא החשמלי של היצרנית. ניסאן אריה, רכב פנאי חשמלי חדש בהיצע היצרנית היפנית, התמקם שלישי על הפודיום עם 211 נקודות, משלים פודיום מחושמל ביותר.
המשך הרשימה כלל את קיה נירו במקום הרביעי (200 נק'), רנו אסטרל במקום החמישי (163 נק') ופיג'ו 408 במקום השישי (149 נק') – כולם מוצעים בגרסאות מחושמלות (פלאג-אין, חשמלי או שתיהן) אך גם בגרסאות עם יחידות הנעה היברידיות "רגילות" ואף עם מנועי בנזין. באופן מעט מפתיע האחים טויוטה bZ4x וסובארו סולטרה התמקמו במקום האחרון (שביעי) עם 133 נקודות.
על הניקוד
על הניקוד הופקדו השנה 59 עיתונאים ממדינות שונות באירופה, כאשר מספר השופטים מכל מדינה נקבע ע"פ גודל וחשיבות שוק הרכב שלה. בפועל הצביעו השנה 57 עיתונאים. כל שופט מקבל 25 נקודות אותן הוא יכול לחלק בין הפיינליסטים השונים כיצד שנראה לו נכון, כאשר הציון המקסימלי שיכול לקבל רכב בודד עומד על 10 נק'.
מכונית השנה באירופה 2023
1. ג'יפ אוונג'ר (בנזין, חשמלי) – 328 נק'
2. פולקסווגן ID. BUZZ (חשמלי) – 241 נק'
3. ניסאן אריאה (חשמלי) – 211 נק'
4. קיה נירו (חשמלי, פלאג-אין, היברידי) – 200 נק'
5. רנו אוסטרל (בנזין, היברידי, בעתיד פלאג-אין) – 163 נק'
6. פיג'ו 408 (בנזין, חשמלי, פלאג-אין) – 149 נק'
7. טויוטה bZ4X / סובארו סולטרה (חשמלי) – 133 נק'