טויוטה לנד קרוזר הוא הדגם הנמכר ביותר מבין רכבי הכביש-שטח והוא גם המשומש המבוקש ביותר. מספר האלטרנטיבות קטן מאוד כיום, וגם בעשור האחרון העסק לא התעלה. השילוב הזה של ביקוש רב והיצע נמוך ביחס אליו הביא לכך שהמחירים בפועל המבוקשים עבורו גבוהים וגם גבוהים מאוד. 

מכאן עולה השאלה הבאה: האם יש אלטרנטיבות ראויות אחרות, טובות יותר וזולות יותר?
 

הקדמה הכרחית

טיולי שטח הם מהעיסוקים האהובים והפופולריים בישראל. מרחבים גדולים ומסומנים מאפשרים לרבים לטייל עם רכבם ברחבי הארץ היפה שלנו, וטיולי שטח הפכו, לאורך שנים, לאחת הפעילויות האהובות כאן - בין אם מדובר על מפגש חברים על קפה באמצע המדבר, בין אם מדובר על פעילות גיבוש משפחתית עם הילדים.

הבעיה: היצע הדגמים של רכבי הכביש-שטח - הדגמים ה"קשוחים", שמסוגלים לנוע גם בתנאי שטח קשים - מצומצם. מבין אותם מעטים, טויוטה לנד קרוזר הוא הדגם היותר-נפוץ בשוק, הודות למעלותיו הידועות: כושר עבירות גבוה, מנוע דיזל בעל צריכת דלק מתקבלת על הדעת, אפשרות לשבעה מקומות. מוניטין האמינות והעמידות רק הוסיף למעמדו המיוחד והאיתן. 

לנד קרוזר חדש עולה כיום כ-400,000 שקלים, אבל גם מחיר כלי הרכב המשומשים גבוה יחסית. לאור זאת, בדקנו את מצב השוק ואיתרנו אלטרנטיבות ללנד קרוזר - דגמים שמציעים שילוב תכונות דומה במחיר זול משמעותית (או זמינות של שנתון גבוה יותר תמורת אותו הסכום). סקירה זו היא חלק מסדרת סקירות, בהן נמצא פתרונות לפי גבולות תקציב. בחלק הראשון - אפשרויות לרכבי כביש-שטח קשוחים עד 60,000 שקלים.

רכבי שטח מומלצים עד 60,000 שקלים
צילום: עזרא רפאל
 

דגשים כלליים

הדגמים המופיעים ברשימה אלו רכבי כביש-שטח בגודל מלא, המצוידים ביחס העברה נמוך (Low) ואשר מותאמים בבסיסם גם לנהיגה בתוואי טכני. סדר הדגמים לפי א'-ב' (למעט חתן הסקירה, שמופיע בהתחלה).

הסקירה מחולקת לשני חלקים. בחלק הראשון - הדגמים המומלצים: אלו שמשלבים בין יכולת שטח גבוהה לרמות עמידות ואמינות טובות, לצד זמינות טובה בשוק ואפשרות רכישה של שנתון מתקדם יחסית ללנד קרוזר באותו הסכום. בחלק השני התייחסות קצרה לדגמים פוטנציאליים אחרים שלא נבחרו לרשימת המומלצים.

מחירי דגמים. בסקירה מופיע מחיר הדגם לפי המחירון של לוי יצחק. עם זאת, יש לקחת בחשבון שמחירי השוק של מרבית הדגמים גבוהים בהרבה - לפעמים "רק" ב-20%, לעתים כפול. הסיבות לכך נובעות מביקוש גבוה לרכבי שטח אמיתיים לצד היצע ההולך ומצטמצם עם השנים באופן טבעי. בנוסף, יש משמעות למציאת רכב שתוחזק באופן סדור ועם חלקים איכותיים - אתגר לא פשוט; שווה להמתין ולשלם את הפרמיה, זה ישתלם. נדגיש כי ערכי הדגמים במחירון אינם רלוונטיים כמו ברכב צעיר, מאחר וממילא לא ניתן לרוב לרכוש ביטוח מקיף לכלי רכב מעל גיל 14 שנים.

רכבי שטח מומלצים עד 60,000 שקלים
צילום: עזרא רפאל
 

טויוטה לנד קרוזר פראדו (90)


שנתונים 1999-2003

גרסאות מרכב קצר (5 מקומות) או ארוך (8 מקומות); מנוע דיזל 3.0 ליטר (4 בוכנות) עם 125 כ"ס (KZ1) או 163 כ"ס (KD1, מנובמבר 2000) או מנוע בנזין 3.4 ליטר (V6, מנובמבר 2001) עם 178 כ"ס

טווח מחירים דיזל - מ-23,000 שקלים (99', קצר, רמת גימור בסיסית) ועד 37,000 שקלים (02', ארוך, רמת גימור 'לקשרי'); בנזין - מ-34,500 (02', קצר, בסיסי) ועד 42,000 שקלים (03', ארוך, 'לקשרי')

טויוטה לנד קרוזר פראדו (90)
צילום: עזרא רפאל

זמינות טובה

ייחוד יכולת שטח גבוהה, רמת אמינות וכושר עמידות גבוהים ומוכחים, שמונה מקומות ישיבה, זמינות טובה בשוק

דגשים לטויוטה לנד קרוזר יכולת שטח גבוהה ביותר הודות למכלולים מסיביים, גחון מתוכנן היטב, ונעילה נשלטת מקורית לדיפרנציאל האחורי. ללנד קרוזר דיפרנציאל מרכזי - יעיל ועמיד יותר מהסידור המקובל של תיבת העברה מבוססת מצמד (TOD).

בשנתונים המוזכרים, יש ללנד קרוזר רגישות במפרקים הכדוריים (בולג'וינטים) התחתונים של זרועות המתלה; חשוב לבדוק את כשירותם בכל טיפול. בסביבת הנהג חומרי דיפון עמידים, אבל איכות ההרכבה לא טובה; הרכב קרקש עוד במבחני הדרכים שערכנו לו ב-1999.

למנוע KD1 בלוק זהה לשל 1KZ, אך שאר המכלולים שונים (כולל ראש המנוע). ל-KD1 מערכת הזרקה ישירה ומזרקים שאינם ניתנים לשיפוץ (דנסו). 

גילוי נאות: כותב שורות אלו מחזיק בלנד קרוזר פראדו 90.

טויוטה לנד קרוזר פראדו
צילום: עזרא רפאל
 

ג'יפ גרנד צ'ירוקי (WK)


שנתונים 2005-2009

גרסאות מנוע בנזין V8 בנפח 4.7 ליטר (231 כ"ס עד 2008, 303 כ"ס מ-2008); ישנן גרסאות בנזין נוספות לג'יפ (3.7 ליטר, 5.7 ליטר) וכן גרסת דיזל (V6 בנפח 3.0 ליטר, 224 כ"ס)

גרסה מומלצת בנזין 4.7 ליטר עם 303 כ"ס ומערכת 'קוואדרה-דרייב 2'

טווח מחירים דיזל, 'לימיטד' – מ-33,000 שקלים (05') עד 59,000 שקלים (09'). בנזין 4.7 ליטר, 'לימיטד' – מ-33,000 שקלים (05') ועד 67,000 שקלים (09')

ג'יפ גרנד צ'ירוקי
צילום: ג'יפ

זמינות טובה

ייחוד מנועי V8 חזקים (ב-303 כ"ס וב-5.7 ליטר), זמינות טובה בשוק, שוק שיפורים וחלקי חילוף גדול, שנתון גבוה יחסית

דגשים אחרי שקודמו (WJ) שילב בין שני סרנים קשיחים למרכב אחוד, בגרנד צ'ירוקי WK הוחלף הסרן הקשיח הקדמי בזרועות מתלה נפרדות.

עבור המטיילים, נזכיר כי WK נמוך במצבו הבסיסי וכי חשוב לוודא שברכב מותקנת מערכת בשם "קוואדרה-דרייב 2" (QD2); ניתן לזיהוי באמצעות ידית קטנה, מכרום, בסמוך לידית ההילוכים. מערכת זו כוללת שני דיפרנציאלים ננעלים (אוטומטית; מוגבלי החלקה) ומבטיחה שמערכת ההנעה כוללת הנעה כפולה והילוך כוח - שני מכלולים שאינם קיימים בהכרח ב-WK שהגיעו בייבוא אישי. ההנעה הכפולה, אגב, מבוססת על מצמד (TOD) ולא על דיפרנציאל מרכזי.

גרסת 3.7 ליטר חלשה ולא מומלצת, גרסת דיזל מ-2008 מצוידת במסנן חלקיקים (DPF) המחייב תשומת לב.

ג'יפ גרנד צ'ירוקי (WK)
צילום: ג'יפ
 

סאנגיונג רקסטון


שנתונים 2003-2017

לסאנגיונג גרסאות הפופולרית ביותר – דיזל 2.7 ליטר (5 בוכנות, 165 כ"ס); בין 2003 ל-2004 הוצע מנוע דיזל 2.9 ליטר (120 כ"ס), בין 2003 ל-2006 הוצע מנוע בנזין 3.2 ליטר (6 בוכנות, בטור, 220 כ"ס). ברוב כלי הרכב שבעה מקומות ישיבה, יש גם עם חמישה בלבד (בשנים הראשונות)

גרסה מומלצת דיזל 2.7 ליטר, 2004-2007

טווח מחירים גרסת 2.7 ליטר, 7 מקומות – מ-17,500 שקלים ל-2005 עד 33,000 שקלים ל-2011

סאנגיונג רקסטון
צילום: עזרא רפאל

זמינות טובה

ייחוד מערכות הנעה אמינות ועמידות, זמינות בשנתון גבוה יחסית, בקרת יציבות (ESP) תקנית, 7 מקומות

דגשים בכל הקשור ליכולת שטח, רקסטון לא מאוד מרשים במצבו הבסיסי - יש שלדת סולם וסרן אחורי קשיח, אבל מרווח הגחון של רקסטון נמוך, והרכב סובל ממערכת העברת כוח איטית יחסית. שוק השיפורים מצומצם – מעטות החברות שהשקיעו בתכנון לחלקים עבורו, מה גם שלחלק מהמכלולים תכנון ייחודי (כמו הדיפרנציאל האחורי, למשל).

עם זאת, רקסטון נחשב עמיד יחסית - בעיקר בדגמים עם מערכת ההנעה של מרצדס; המומלצים אלו דיזל 2.7 ליטר ובנזין 3.2 ליטר שגם מציעים ביצועים טובים יחסית. מדגמי 2008 כוללת תיבת העברה גם מצמד לנסיעת כביש בהנעה כפולה (TOD).

השורה השלישית מתאימה לילדים, אך כוללת פתחי אוורור שם.

סאנגיונג רקסטון 2003
צילום: עזרא רפאל
 

פורד אקספלורר


שנתונים 2006-2010

גרסאות ביבוא רשמי הוצעה גרסה אחת – עם מנוע בנזין V8 בנפח 4.6 ליטר (292 כ"ס), בשתי רמות גימור (XLT בסיסית, 'אדי באואר' מהודרת). גרסת V6 בנפח 4.0 ליטר הגיעה ביבוא אישי

טווח מחירים מ-33,500 שקלים ל-2006 בסיסי (XLT) ועד 54,000 שקלים ל-2010 מאובזר ('אדי באואר')

פורד אקספלורר
צילום: עזרא רפאל

זמינות נמוכה

ייחוד מערכת הנעה אמינה, עמידה וחזקה (V8), שוק שיפורים וחלקי חילוף גדול, שנתון גבוה יחסית, בקרת יציבות (ESP) תקנית, שבעה מקומות ישיבה

דגשים פורד אקספלורר אינו רכב שטח גיבור - יש שלדת סולם אבל ארבע זרועות מתלה, המרכב אינו גבוה מספיק - ובחזית בולט מצנן המנוע, מלמטה. מנגד, יש מערכת הנעה בריאה (ועמידה), שוק שיפורים (וחלקי חילוף) ענק ושפע מדריכי "עשה זאת בעצמך", הודות לפופולריות הגבוהה של אקספלורר בכלל ושל מערכת ההנעה שלו בפרט. עבור מטיילים - חובה למגן ולהגביה, עדיף גם להתקין נעילת דיפרנציאל.

לאקספלורר תיבת העברה, אך ההנעה על הכביש היא כפולה-קבועה (על בסיס מצמד, TOD); יש פתרונות להתקנת ניתוק הסרן הקדמי לטובת חיסכון בדלק ובלאי בנסיעות כביש.

כמו כן כדאי לשים לב לסביבת הנהג, שמזדקנת רע - איכות החומרים וההרכבה נמוכות, כולל בתא המנוע.

פורד אקספלורר 2006-2010
צילום: עזרא רפאל
 

דגמים נוספים שלא נכללו ברשימת ההמלצות


איסוזו טרופר

טרופר אינו נכלל ברשימת ההמלצות משתי סיבות. הסיבה הראשונה – תיבת ההילוכים בגרסה האוטומטית, הרלוונטית לרוב הקהל, בולטת ביחס לקו השלדה ופגיעה מאוד.

הסיבה השנייה – מזרקי הלחץ הגבוה הם מדור קדום ופועלים על לחץ שמן. השנים והבלאי הובילו לבלאי בטבעות האטימה של המזרק, מה שגרם לערבוב של שמן וסולר, דילול השמן ומכאן לפגיעה במנוע. בנוסף, בטרופר יש שני מסנני שמן, חשוב להחליף למסננים מקוריים בלבד, וזה לא דבר שכיח. דגמי טרופר האחרונים הוצעו ב-2004 וכבר לא נשארו רבים בשוק.

איסוזו טרופר
צילום: איסוזו

איסוזו רודיאו

מנוע בנזין בלבד, קיים בשוק בהיקף מוגבל, המלאי האחרון נמכר ב-2004. המכלולים חסונים, אבל תיבת ההילוכים מהשנים הראשונות (2002-2003, של ג'נרל מוטורס) נחשבת לחלשה ובעלת מערכת קירור לקויה; בדגם המחודש (2003) ישנה תיבה של אייסין, טובה יותר (ניתן לזהות באמצעות בורר חשמלי ל-4x4). בנוסף, ישנה רגישות במערכת הפליטה (שני ממירים קטליטיים, ארבע חיישני חמצן).

איסוזו רודיאו
צילום: איסוזו

יונדאי טראקאן

למרות מוצאו האסיאתי, טראקאן אינו מזדקן יפה. גרסת הדיזל של טראקאן סובלת ממערכת הזרקה רגישה (מזרקים, משאבת לחץ גבוה פולטת שבבים) שגם הטיפול בה אינו פשוט. יש גם סיכוי לא-קטן להיווצרות סדק בבלוק המנוע – סדק קשה לזיהוי. ישנה רגישות גם בתיבת העברה (מפעילי וואקום, בורר חשמלי). גרסת בנזין אינה מומלצת אף היא.

יונדאי טראקאן
צילום: יונדאי

לנד רובר דיסקברי

בתקציב שהוגדר נכנס דיסקברי 2, ששווק עד שנת 2004. דיסקברי נהנה ממכלולים חסונים, אם כי עדיף להימנע מרמות הגימור הגבוהות המצוידות בקפיצי אוויר אחוריים ובמוטות מייצבים אקטיביים - מכלולים אלו מועדים לפורענות ומייקרים את עלות התחזוקה.

עם זאת, גם בדיסקברי דיזל (TD5) מזרקים בעלי עיקרון פעולה דומה לאלו שבאיסוזו בטרופר, כך שגם כאן יש פוטנציאל לא קטן לתקלות גדולות. בנוסף, גם התיבה האוטומטית נחשבת חלשה.

לנד רובר דיסקברי
צילום: לנד רובר

מיצובישי פאג'רו

מיצובישי פאג'רו משנים 2000-2007 לא הוכיח עמידות גבוהה. האשמה העיקרית זו משאבת הזרקת דלק בלחץ גבוה (מבית 'בוש') שמעטים הגורמים שיודעים/מסוגלים לשפץ אותה; שיפוץ עלול להגיע ל-10,000 שקלים, אחת חדשה תעלה כפול. מעבר לכך, פאג'רו דור-שלישי אינו רכב פנאי-שטח מהולל - אמנם יש הילוך כוח ונעילת דיפרנציאל אחורית (בחלק מהשנים) אך מהלך המתלים הקצר (ארבע זרועות מתלה), יחס העברה נמוך ארוך (1.9:1) וגחון פגיע מקשים עליו בתנאים קשים.

מיצובישי פאג'רו
צילום: מיצובישי

מרצדס ML

בין 1998 ל-2005 הוצע הדור הראשון של מרצדס ML - אז עם שלדת סולם, שלושה דיפרנציאלים ויחס העברה נמוך(!) - אבל עם ארבע זרועות מתלה. אפילו ESP יש, כולל מיפוי ייעודי לשטח (ETS4). כיום לא נותרו הרבה כלי רכב כאלו. מערכות ההנעה נחשבות עמידות בבסיסן, אבל ישנן מערכות בקרה אחרות שמצריכות הבנה בשביל לטפל בהן.

מרצדס ML
צילום: מרצדס

ניסאן טראנו

ניסאן טראנו, ששווק בישראל לאחרונה ב-2006, הוא סכום חלקיו - רכב כביש-שטח עם שלדת סולם, תיבת העברה עם יחס נמוך ומנוע דיזל שרירי - אבל נטול מערכות עזר להתגברות על מצבים של אחיזה לקויה. בנוסף, מנוע דיזל 3.0 ליטר - מגיע מפטרול, אבל לא זהה - נחשב לבעייתי, בעיקר עקב ענייני התחממות (מערכת קירור חלשה, גדישה מוגזמת). ישנם פתרונות לעניינים אלו, אבל נדרשת התעסקות לא מעטה, כולל כזו המחייבת טיפול במכלולים האחראים על צמצום זיהום אוויר.

ניסאן טראנו
צילום: ניסאן

ניסאן פאת'פיינדר

ניסאן פאת'פיינדר שווק בישראל בין 2005 ל-2014, חמוש בשלדת סולם אבל בארבע זרועות מתלה. לא נכנס לרשימה הן מפאת עמידות לא משכנעת והן בשל יכולת שטח מוגבלת. בכל הקשור ליכולות, פאת'פיינדר מסודר טוב מלמטה, אך הוא נמוך ופגיע (במיוחד באזור מצנן המנוע) - ולא ניתן להגביה אותו; אין מקום פיזי לקפיצים גדולים יותר, והתקנה של כאלו תגרור פגיעה בזוויות ההיגוי.

בעיה נוספת נוגעת למערכת ההנעה, כשהעיקר כאן הוא מערכת קירור בעייתית: גם בתכנון שלה – מערכת אחת גם למנוע וגם לתיבת ההילוכים – גם בביצוע: סעפת המים החמים, שנכנסת לרדיאטור של תא הנוסעים ('עכביש') עשויה פלסטיק המתפורר עם הזמן ודרכו יוצא נוזל הקירור.

ניסאן פאת'פיינדר
צילום: ניסאן

ניסאן פטרול

רכב פנאי-שטח גדול יחסית לרוב הדגמים כאן, מקביל בגודל ללנד קרוזר 100, לנד רובר ריינג' רובר, מרצדס G קלאס. יש שלדת סולם מסיבית, שני סרנים קשיחים, נעילת דיפרנציאל אחורי ומנגנון לניתוק מוט המייצב האחורי, ומה שחסר זה רק מנוע; פטרול ששווק בישראל הוצע עם מנוע דיזל 3.0 ליטר בעייתי (ראו ניסאן טראנו), ובפטרול המנוע הזה סובל עוד יותר בשל המאמץ המוגבר הנדרש בשביל לשנע רכב ששוקל כחצי טון יותר. 

ישנן טענות שלדגמי 2005 המחודשים מערכת גדישה שונה, שסייעה לפתור את רוב הבעיות, אבל אז נשארים עם עוד אחרת שמדריך זה ניסה להימנע ממנה: מחיר ממש גבוה; פטרול 2005-2010 עולה כ-160,000 שקלים.

ניסאן פטרול
צילום: ניסאן

פולקסווגן טוארג

רכב פנאי מכובד וגדול עם מפרט ראוי לשטח – הנעה כפולה קבועה עם דיפרנציאל מרכזי, יחס העברה נמוך ובדרך כלל גם בקפיצי אוויר. בנוסף, יחידות אחדות הגיעו גם עם 'חבילת שטח' הכוללת גם נעילת דיפרנציאל אחורי, ובשנים הראשונות (2004-2006) הייתה אפילו נעילה קדמית(!). מחירי השוק מצחיקים – בתקציב שהגדרנו אפשר לרכוש טוארג דור ראשון משנותיו האחרונות, 2008-2009 ועוד להישאר עם עודף.

הבעיה היא שמהר מאוד העודף הזה יתאדה. טוארג נחשב לרכב מורכב לתחזוקה – מערכת ההנעה מתוכננת ברמת מורכבות וצפיפות גבוהות, מכלולים רבים מחייבים כלי עבודה ייעודיים. רכב כזה, אם לא נשמר באופן קפדני, לא רק שיאכיל את בעליו מרורים, לא שמרכזי שירות לא יסכימו לקבל אותו בכלל.

פולקסווגן טוארג
צילום: פולקסווגן

פורשה קאיין

פורשה קאיין - פולקסווגן טוארג על סטרואידים, גם בהיבט התחזוקה.

פורשה קאיין
צילום: פורשה

קיה סורנטו

הדור הראשון של קיה סורנטו (2003-2009) הוא היחיד בשושלת הדגם שמציע יכולת שטח אמיתית, בין היתר הודות ליחס העברה נמוך. הבעיה בסורנטו נעוצה במערכת ההנעה, בדגש על המנוע – מנוע דיזל 2.5 ליטר היה הראשון מסוגו שפותח באופן עצמאי על-ידי יונדאי-קיה, אז עם מערכת הזרקה ישירה. מעבר לרגישות לשימוש בשמן לא איכותי, מנוע זה סובל מבלאי בתושבות המזרקים, הגורם לבריחת גזי פליטה ודלק. אלו באים במגע עם שמן המנוע ויוצרים לאורך זמן הצטברות של חומר דמוי-פיח הגורם לאי-ספיקת שמן למנוע ולמכלוליו ומגדש הטורבו יהיה הראשון שיסבול. מסיבה זו, רוב דגמי סורנטו עברו החלפת מנוע לפחות פעם אחת בחייהם.

קיה סורנטו 2003-2009
צילום: קיה

שברולט טרייל בלייזר

מנוע בנזין בלבד, קיים בשוק בהיקף מוגבל, המלאי האחרון נמכר ב-2009. מבוסס על שלדת סולם וכולל סרן אחורי קשיח, אבל נמוך ומחייב סט שיפורים משמעותי בשביל לנוע בנינוחות גם בשטח קשה יחסית. המנוע חזק אך מחייב מיומנות נהיגה בשטח טכני.

שברולט טרייל בלייזר 2009
צילום: שברולט