המבנה הבסיסי הגבוה והמשקל הנוסף אחראים לכך שצריכת הדלק טובה פחות מאשר דגמי הנוסעים החולקים רצפה ואותן יחידות כוח. בנוסף, בדגמים רבים לא נעשתה התאמה מספקת בכל הקשור למתלים/בולמים, ונוחות הנסיעה טובה פחות. כמובן היכולת הדינמית חסרה בהשוואה להם, אבל לרוב יש לכך ביטוי בנהיגה נמרצת מהרגיל (והרצוי למשפחה בפנים) בכבישים מפותלים.
דגמי פנאי משומשים במחירים הנעים בין 40,000 שקלים ל-50,000 שקלים ניתן למצוא בשנתונים 2014-2015 (יונדאי iX35, קיה ספורטאז'); יש מהם אמינים, אך מעבר לשנתון ולקילומטראז' אלה בעיקר חסרים מערכות בטיחות כמקובל היום.
בכל הקשור לעלויות אחזקה, עקרונית מנועי בנזין אטמוספריים אמינים יותר ואחזקתם זולה יותר, על חשבון צריכת דלק גבוהה יותר וביצועים טובים פחות; טורבו-דיזל יקרים יותר לאורך זמן, אך צריכת הדלק היא הטובה ביותר וכך גם נתוני המומנט; לטורבו-בנזין הביצועים הטובים ביותר, צריכת דלק סבירה, ועלויות האחזקה באמצע.
פיג'ו 3008
גרסה; רמת גימור: טורבו-דיזל, 1.6 ליטר, 120 כ"ס; 'אקטיב'שנתון: 2018 (יד ראשונה, פרטית)
מחיר מבוקש: 105,000 שקלים (מחירון: 99,000 שקלים)
צריכת דלק: 14 ק"מ/ל'
הדור השני של פיג'ו 3008 הושק ב-2016, משווק בישראל מ-2017 וזה משרת כאן כעת, לאחר מתיחת פנים ב-2020 ועד להחלפתו ב-2024. בניגוד לדור הראשון, הדגם הנוכחי הרשים עם עיצוב מקורי ובולט, נוחות טובה מאוד לרוב ואיכות נסיעה מכובדת ביותר.
ה-3008 לא מצטיין על שיבושים חדים מהסוג שנפוץ בעיר. הנוחות במהירות נמוכה בינונית, אך בכבישים הבין עירוניים היא טובה למדי. בידוד הרעשים מצוין.
גרסת הדיזל – 1.6 ל', 120 כ"ס, 30.6 קג"מ; תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים; 11.6 ש' ל-100 קמ"ש, עד 185 קמ"ש – אינה מתעלה בהספק, אך המומנט מכובד והאצות הביניים טובות בהתאם. צריכת הדלק במבחן שנערך בזמנו לדגם החדש הייתה 14 ק"מ/ל'.
גרסה זו הוצעה ברמת הגימור הבסיסית ביותר 'אקטיב' וזו כללה חישוקי "17, מולטימדיה מקורית עם מסך "8 הכולל בלוטות' וממשק אפל קארפליי, בקרת אקלים עם פתח מיזוג מאחור.
סביבת הנהג מאופיינת במבנה i-קוקפיט של פיג'ו עם הגה נמוך ולוח מחוונים הנמצא מעליו (ולא מאחור כמקובל). נוחות הנסיעה אינה מתעלה על שברים בעיר, אך מעבר להם היא טובה ומחוץ לעיר טובה מאוד. היכולת הדינמית טובה וההגה מצוין.
ב-3008 צמת חשמל המובילה לרדאר הקדמי, וזו יצרה בעיות, ולרוב הוחלפה. בגרסת הדיזל מערכת אוריאה המחייבת החלפה כל שנתיים-שלוש.
ניסאן X-טרייל
גרסה; רמת גימור: טורבו-דיזל, 1.6 ליטר, 130 כ"ס, 7 מקומות; 'טקנה'שנתון: 2016 (יד ראשונה, פרטית)
מחיר מבוקש: 95,000 שקלים (מחירון: 100,000 שקלים)
צריכת דלק: 12.1 ק"מ/ל'
הדור השלישי של ניסאן X-טרייל הוצג ב-2015 והגיע לישראל בסוף אותה שנה, וזה עבר מתיחת פנים ב-2017; כעת משרת הדור הרביעי מ-2020. דגם זה מתייחד בגרסה עם שבעה מקומות, והיא זו המוצעת כאן. המנוע – טורבו-דיזל 1.6 ל'; 130 כ"ס ו-32.6 קג"מ; 11.4 ש' ל-100 קמ"ש ו-180 קמ"ש – משולב עם תיבה רציפה. צריכת הדלק במבחן שנערך הייתה 12.1 ק"מ/ל' ובשיוט הגיעה לנתון מכובד של 17.5 ק"מ/ל'.
הדגם הוצע כאן בשתי רמות גימור, 'אסנטה' ו'טקנה'. בזו האחרונה הנמצאת ברכב המוצע כאן מפרט בטיחות נאה הכולל מניעת תאונה עירונית, התרעות על סטייה מנתיב, שטח מת, זיהוי הולכי רגל, עייפות נהג. במפרט האבזור חנייה אוטומטית וגם תאורת לד, חישוקי "19, גג זכוכית פנורמי, מצלמה וחיישני חנייה היקפיים, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים, מולטימדיה עם מסך מגע ובלוטות', בקרת אקלים מפוצלת ופתחי מיזוג לאחור, ריפודי עור.
המרחב ליושבים בשורה האמצעית גדול. הכניסה לשורה השלישית אינה נוחה והיא צפופה אפילו ביחס למקובל בקטגוריה, ובעיקר חסר מקום לרגליים. קיפול המושבים האחוריים קל ואז מתקבל תא מטען גדול ונוח בנפח 445 ליטר עם אפשרות למחיצות.
בעיר האקסטרייל אינו נוח במיוחד שם הוא מעביר לישבן כמעט כל סוג שיבוש, ולעיתים רוטט על אספלט מחוספס. מחוץ לעיר המצב משתפר, כאשר השיבושים מפריעים פחות וריסון המרכב טוב. דגם זה אינו שקט, ובולטים רעשי הכביש וזה הנוצר על-ידי התיבה הרציפה.
ל-X-טרייל ממיר קטליטי הנוטה להיסתם וצריכת שמן מוגברת במנוע הדיזל.
קיה ספורטאז'
גרסה; רמת גימור: בנזין 2.0 ליטר, 155 כ"ס; 'אורבן'שנתון: 2019 (יד ראשונה, פרטית)
מחיר מבוקש: 104,000 שקלים (מחירון: 114,000 שקלים)
צריכת דלק: 11 ק"מ/ל'
הדור הרביעי של קיה ספורטאז' הוצג ב-2015, משווק כאן מ-2016 ועבר מתיחת פנים ב-2018.
דגם זה שווק עם מספר מנועים; שני מנועי בנזין אטמוספריים – 1.6 ל' 132 כ"ס ו-2.0 ל' 155 כ"ס – תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים והנעה קדמית; עם טורבו-בנזין 1.6 ליטר 177 כ"ס, תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים והנעה כפולה; טורבו-דיזל 1.6 ליטר המייצר 136 כ"ס ותיבה אוטומטית 6 הילוכים.
מנוע הבנזין 2.0 ליטר מספק בכל שימוש רגיל, הביצועים סבירים גם תחת עומס, גם בגלל התיבה היעילה, וצריכת הדלק בינונית: 11 ק"מ/ל'. נוחות הנסיעה מוצעת ועדיפה במקצת ברמות הגימור הבסיסיות בהן צמיג עם חישוק קטן יותר/דופן גבוהה יותר.
המנוע האטמוספרי בספורטאז' עמיד לאורך השנים, אך יש להקפיד על החלפת שמן במועד מחשש לבוצה.