ההיסטוריה הקצרה של אקספנג
אקספנג הוקמה בשנת 2014 בגואנז'ו שבסין כחברה עצמאית והיא זוכה למענקים ותמיכת הממשלה המקומית. כיום היא מפעילה מרכזי פיתוח גם בקליפורניה ובמינכן ומניתה נסחרת בבורסות של ניו יורק והונג קונג. מראשית דרכה כיוונה היצרנית לחלק העליון של השוק והושם דגש על השקעה בטכנולוגיה בתחום מערכות ההנעה, התוכנה ונהיגה אוטונומית ובדומה לטסלה היא מפעילה רשת עמדות טעינה עצמאית (כרגע בסין בלבד).הרכב הראשון הושק בשנת 2018 – G3, רכב פנאי קומפקטי חשמלי לגמרי אשר הוצג לראשונה בתערוכת לאס וגאס באותה השנה. בשנה שלאחר מכן נחשפה מכונית סלון גדולה וחשמלית בשם P7, זו צפויה להגיע גם אלינו. השיווק מחוץ לסין החל בשנת 2021 בנורבגיה הנחשבת לחלוצה באימוץ כלי רכב חשמליים.
הדגמים שבדרך לישראל
בשלב ראשון היבואנית הכריזה על הגעתם של שני דגמיה הבכירים של היצרנית – מכונית הסדאן P7 ורכב הפנאי G9.אקספנג P7 הוצגה בשנת לראשונה בשנת 2019 ונמסרה לראשונה ללקוחות בסין בשנת 2020, לאירופה הגיעה בשנת 2021. מדובר במכונית גדולה – בדברי היצרנית מוזכרת לא פעם טסלה מודל 3, אולם מידותיה של P7 נדיבות יותר ונמצאות בינה לבין מכוניות סלון כמו BYD האן, למשל. אורכה עומד על 488 ס"מ, רוחבה 190 ס"מ, גובהה 145 ס"מ ובסיס הגלגלים עומד על 300 ס"מ.
ככל הנראה ה-P7 תוצע בישראל בשתי גרסאות הנעה: אחורית עם מנוע יחיד ו-267 כ"ס או כפולה עם שני מנועים ו-430 כ"ס. לשתי הגרסאות סוללת 81 קוט"ש המספקת טווח נסיעה של 586 ק"מ ו-550 ק"מ בהתאמה לפי היבואנית.
הדגם השני הוא אקספנג G9 הוא רכב פנאי בינוני (D-SUV) המציע מימדים נדיבים ומקבילים לאלה של דגמים כמו BYD טאנג. אורכו 489 ס"מ, רוחבו 194 ס"מ, גובהו 168 ס"מ ובסיס הגלגלים שלו נפרש על פני 300 ס"מ. דגם זה מתבסס על פלטפורמת SiC החדשה של היצרנית ולדבריה זו מאפשרת טעינה מהירה בקצב של עד 480 ק"ו בהתאם לגרסה.
ה-G9 יוצע גם הוא בשתי גרסאות הנעה – אחורית או כפולה – ולפי היבואנית טווח הנסיעה עומד על עד 700 ק"מ בין טעינות. נתונים על הגרסאות המקומיות טרם פורסמו אולם לפי המפרטים של היצרנית לגרסת ההנעה האחורית 310 כ"ס ולהנעה הכפולה הספק של 543 כ"ס – ולשתיהן סוללת 96 קוט"ש.