לאור הפופולריות החלטנו לבדוק את המצב בסגמנט לפי פרמטר אחד – נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש. נכון, ככל הנראה מדובר באחד מהנתונים הפחות חשובים במפרט הטכני, אבל הוא מספק הצצה ליכולות וביצועי הרכב גם ביום-יום. וחוץ מזה, מי אמר שהכל חייב להיות הגיוני? תאוצה מהירה תמיד מעלה חיוך.
מקום ראשון: סקודה קאמיק – 8.3 שניות
מחיר: 138,000-157,500 שקלים
סקודה קאמיק הוא רכב הפנאי הקטן הראשון של היצרנית, הוא מבוסס על פלטפורמת MQB-A0 והוצג לראשונה בשנת 2019. קאמיק משווק במגוון גרסאות הנעה בעולם, אולם לישראל מגיעות שתיים – 1.0 ל' עם 110 כ"ס או 1.5 ל' עם 150 כ"ס – לשתיהן מנועי טורבו מתקדמים המציעים מומנט זמין בסל"ד נמוך. זו האחרונה היא הגרסה אשר מעניקה לו את המקום הראשון בסקירה זו – יחד עם תיבה רובוטית דו-מצמדית עם שבעה הילוכים והנעה קדמית הוא מסיים את המיאוץ ל-100 קמ"ש ב-8.3 שניות בלבד. מחירה של גרסה זו מתחיל ב-150,000 שקלים.
מקום שני: סיאט ארונה – 8.4 שניות
מחיר: 126,000-140,000 שקלים
סיאט ארונה הוצג לראשונה בשנת 2017 והוא חולק את הפלטפורמה ומכלולים רבים עם קאמיק, Q2 ועוד. כמו קאמיק, גם ארונה מוצע עם מנועי ה-1.0 ל' וה-1.5 ל' המוכרים של קבוצת פולקסווגן, אולם ביצועיו טובים מעט פחות. ובכל זאת, גרסת ה-1.5 ל' (150 כ"ס) מעמידה לו את נתון התאוצה השני בטיבו בסגמנט – 8.4 שניות בלבד ל-100 קמ"ש. אבל לארונה קלף נוסף – מחירה של גרסה זו עומד על 140,000 שקלים "בלבד" – מחיר שהופך את יחס הביצועים-שקל כאן לטוב משמעותית מזה של קאמיק.
מקום שלישי: MG ZS, אודי Q2 – כ-8.6 שניות
מחיר: אודי Q2 מ-202,000-222,000 שקלים / MG ZS מ-165,000 שקלים
אל המקום השלישי הגיעו שני כלים מאוד שונים. הראשון הוא MG ZS, החשמלי הראשון ברשימה. בזכות מנוע המפיק 156 כ"ס ומומנט זמין הוא מסיים את המיאוץ ל-100 קמ"ש ב-8.6 שניות בלבד. אותה זמינות כוח בולטת גם בהמשך – מדובר באחד מהכלים הזריזים בסגמנט, והוא אחד מהזולים לנסיעה בזכות עלויות החשמל הנהוגות כיום. נציין כי ZS אומנם שייך לסגמנט רכבי הפנאי הקטנים, אך במובנים רבים הוא מציג מידות מרכב הקרובות לסגמנט שמעל – למעט בסיס הגלגלים הצנוע. הטווח מצוין – 440 ק"מ בין טעינות.
הדגם השני הוא אודי Q2, רכב הפנאי הקטן והוותיק (הוצג ב-2016) של היצרנית. Q2 חולק מכלולים רבים עם ארונה וקאמיק שכבר הופיעו ברשימה, וזה כולל את מנוע ה-1.5 ל' (150 כ"ס) שבזכותו יש לקבוצת פולקסווגן כזו דומיננטיות ברשימה. האודי מעט איטי יותר בתאוצה ל-100 קמ"ש – 8.6 שניות, עדיין נתון בהחלט זריז ומכובד. כמובן, בהיותו שייך למותג יוקרה ה-Q2 הוא הדגם היקר ביותר ברשימה – מעל 200,000 שקלים לגרסת הכניסה.
מקום רביעי: אופל מוקה – 8.7 שניות
מחיר: 144,000-179,000 שקלים
אופל מוקה הנוכחי הוצג לראשונה ביוני 2020 והוא מהווה שינוי כיוון משמעותי מהמוקה היוצא. בעוד הקודם התבסס על מכלולי GM והיה גדול ומרווח אך סבל מתדמית מיושנת, הדור השני מבוסס על מכלולים עדכניים של PSA (סטלנטיס כיום) והוא בעל הופעה עדכנית ואופנתית. גם בצד הטכנולוגי הוא מציג מפרט ראוי וזה כולל את הגרסה החשמלית המבטיחה לו את המקום הרביעי ברשימה. בגרסה זו מוקה מאיץ ל-100 קמ"ש ב-8.7 שניות בלבד, בזכות 136 כ"ס ומומנט זמין. הטווח כאן הוא 338 ק"מ והוא הדגם החשמלי היקר ביותר ברשימה – 179,000 שקלים. בנוסף קיימת גרסת בנזין (1.2 ל', 130 כ"ס) אך זו איטית יותר – 9.2 שניות ל-100 קמ"ש
מקום חמישי: פיג'ו 2008 – 8.8 שניות
מחיר: 139,000-171,000 שקלים
פיג'ו הייתה מהראשונות להגיב לפופולריות ההולכת וגוברת בתחום עם הדור הראשון שהוצג עוד בשנת 2013. כיום משווק בישראל הדור השני של הדגם והוא מביא לשולחן מופע מרהיב מבחוץ ומבפנים יחד עם יחידות הנעה מתקדמות ומגוונות – דיזל, בנזין או חשמלית. הגרסה הזריזה ביותר היא גרסת הבנזין, והיא מאפשרת לו לסגור את הרשימה הזו בזכות נתון של 8.8 שניות ל-100 קמ"ש. נציין שזו גם הגרסה הזולה ביותר במבחר של הדגם בישראל שכן לגרסאות הדיזל והחשמל מחיר גבוה יותר. על הביצועים הטובים מוסיף ה-2008 גם התנהגות כביש מוצלחת המאפשרת ליהנות עימו גם בפיתולים.