דגמי פנאי מאופיינים בכך שהם מבוססים על אותה רצפה וכוללים אותם מכלולים כמו של מכוניות הנוסעים בקטגוריות להם הם שייכים. וגם בתחום הנראה: במקרים רבים מאוד סביבת הנהג דומה-עד-זהה ובדגמים לא מעטים גם העיצוב החיצוני (פרט למבנה עצמו) קרוב מאוד. 

הדגמים הראשונים – טויוטה ראב4 (מ-1994) והונדה CR-V (מ-1995) – היו קומפקטיים, והונדה אפילו דאגה שזה יהיה ברור; ה-C בסימול הדגם הוא מהמילה Compact. 

כיום, הסגמנט הקומפקטי כולל דגמים שאורך בסיס הגלגלים שלהם נע בין 262 ל-273 ס"מ. בניגוד למקובל עד לפני עשור, כאשר לכל יצרן היו דגם אחד בכל קטגוריה, הרי מאז שהפופולריות של דגמי הפנאי גדלה ועמה הדרישה לסוגים שונים שלהם (בממדים, בעיצוב, במפרט, במחיר), מציעים יצרנים רבים שניים וגם שלושה דגמים כאלה גם בקטגוריה הזאת.

טויוטה C-HR 2018
צילום: טויוטה
 

טויוטה C-HR

שנה: 2018 
יד: ראשונה (פרטית)
גרסה; רמת אבזור: היברידית, בנזין אטמוספרי 1.8 ליטר, 122 כ"ס; 'סיטי'
צריכת דלק (מבחן אוטו): 17 ק"מ/ל' (בשיוט: 20 ק"מ/ל')
מחירון: 95,000 שקלים (לוח יד2 ב-98,000 שקלים)

טויוטה C-HR הוצג 24 שנים אחרי ראב4 הגדול ממנו, ועיצובו שונה ממנו באופן משמעותי; לא דגם המנסה להידמות לרכב שטח מסוקס, כי אם הופעה דינמית ומחודדת מגובה בסיומת מעין-קופה. גם עיצובה של סביבת הנהג אינו שגרתי. 

טויוטה C-HR יד שנייה
צילום: טויוטה

הביצועים של יחידת הכוח ההיברידית בינוניים בעומס והיא אינה שקטה במצבים כאלה, אך לזכותה צריכת דלק מרשימה. נוחות הנסיעה בעיר בינונית ומשתפרת במעט מחוצה לה, אלא שרעשי הכביש נוכחים. מרחב הפנים מאחור סביר ואילו תא המטען צנוע מאוד בנפחו, 297 ליטרים. 

יש לציין כי לסוללה בטויוטה C-HR אחריות ל-5 שנים או 100,000 ק"מ – וניתן היה להרחיב את האחריות כל 15,000 ק"מ או שנה (המוקדם ביניהם). לכן חשוב לחפש רכב שהאחריות על הסוללה שלו הוארכה, ובכל מקרה לבדוק אותה במוסכי היבואן.

טויוטה C-HR סביבת נהג
צילום: טויוטה
 

סיאט אטקה

שנה: 2017
יד: ראשונה (פרטית)
גרסה; רמת אבזור: טורבו-בנזין 1.4 ל', 150 כ"ס; 'אקסלנס'
צריכת דלק (מבחן אוטו): 11.3 ק"מ/ל' (בשיוט: 15.8 ק"מ/ל')
מחירון: 95,000 שקלים (לוח יד2 ב-100,000 שקלים)

סיאט אטקה 2017
צילום: סיאט

סיאט אטקה הוא דגם הפנאי הראשון של מותג סיאט, הוצג ב-2016 והגיע לארץ ב-2017.  הדגם שווק כאן עם מנוע הטורבו-בנזין 1.4 ליטר המייצר 150 כ"ס ב-5000-6000 סל"ד ו-25.5 קג"מ ב-1500-3500 סל"ד – כך שמדובר ברצועת כוח רחבה ועמוקה. התיבה הדו-מצמדית עם 7 הילוכים מאפשרת למקסם את הביצועים. 

במפרט הבטיחות כאן ניטור שטחים מתים, מצלמות היקפיות, בלימת חירום במהירות עירונית, התרעת תנועה חוצה מאחור. במפרט האבזור גם תאורת לד מלאה, גג פנורמי נפתח, מפתח חכם, מושבי אלקנטרה.

סיאט אטקה סביבת נהג
צילום: סיאט

מרחב הפנים מאחור טוב, ונפח תא המטען מכובד, עומד על 510 ליטר. 

בכל הקשור לאמינות, משאבות השמן והמים מסיימות את חייהן בטרם עת, ובתיבה למצמדים בלאי מואץ, בעיקר ברכב שעיקר הנסיעה שלו בתוואי פקוק. 

סיאט אטקה יד שנייה
צילום: סיאט
 

מיצובישי אקליפס קרוס

שנה: 2018 
יד: שנייה (פרטית)
גרסה; רמת אבזור: טורבו-בנזין 1.5 ל', 163 כ"ס; 'פרמיום'
צריכת דלק (מבחן אוטו): 8.6 ק"מ/ל' (בשיוט: 11.4 ק"מ/ל')
מחירון: 102.500 שקלים (לוח יד2 ב-100,000 שקלים)

בתחילת שנת 2018 הוצג בישראל מיצובישי אקליפס קרוס החולק אותה פלטפורמה ואותו אורך בסיס גלגלים של 267 ס"מ עם דגמי הפנאי ASX ואאוטלנדר, גם מכונית הנוסעים לנסר.

מיצובישי אקליפס קרוס 2018
צילום: מיצובישי

מיצובישי אקליפס קרוס, כמו טויוטה CH-R ובניגוד לאאוטלנדר, מעוצב באופן דינמי (ולא כמו רכב שטח גנרי), עם סיומת מעין קופה. על ההנעה מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר המייצר 163 כ"ס ו-25.5 קג"מ כבר ב-1500 סל"ד (ועד 4500 סל"ד) ליצירת רצועת כוח רחבה ועמוקה. התיבה רציפה ויש לה 8 יחסי העברה קבועים למקסום הביצועים; יצוין כי לדגם זה גם גרסת הנעה כפולה ששווקה כאן.

המרחב מאחור בינוני ומרווח הראש אינו מוצלח לגבוהים, הקורה העיצובית בשמשה האחורית פוגעת בשדה הראייה לאחור של הנהג. נפח תא המטען סביר, 448 ליטרים. 

מיצובישי אקליפס קרוס יד שנייה
צילום: מיצובישי

ברמת האבזור 'פרמיום' תאורת לד, גג פנורמי נפתח, חיישני חניה היקפיים, תפעול חשמלי למושב הנהג, תצוגה עילית, בקרת אקלים מפוצלת, ריפוד עור. במפרט הבטיחות בלימת חירום גם במהירות בינעירונית, ניטור שטחים מתים, התרעות סטייה מנתיב ותנועה חוצה מאחור. 

יחידת ההנעה באקליפס קרוס אמינה. יש לשים לב כי מסך המולטימדיה מתנתק ויש לבדוק את מצבו.

מיצובישי אקליפס קרוס סביבת נהג
צילום: מיצובישי