פתרון יעיל מאוד לבעיה אחת, זו של היציבות, הוא בהפיכתו של הרכב הדו-גלגלי לתלת-גלגלי, ועם זאת לשמר את המבנה הבסיסי על יתרונות התנועה שלו: רוחב מצומצם, יכולת הטיה.
מאז ועד עכשיו
כלים תלת-גלגליים היו הכי מההתחלה; למעשה, הרכב הראשון של בנץ מ-1886 היה כזה. במהלך השנים נוצרו כאלה שנגזרו מהמכונית, היו כאלה שבאו מאופנועים/קטנועים – חלקם עם שני גלגלים לפנים, באחרים השניים האלה מאחור; היו סגורים והיו פתוחים. כולם נועדו לפתרון כזה או אחר. אה, כן – היו גם אופנועים/קטנועים שהורכבה להם 'סירה'. האתגר הגדול ביותר היה כמובן לשמר את יכולת ההטיה של הכלי הדו-גלגלי כאשר שני הגלגלים המקבילים מעניקים אחיזה מלאה.ב-2006 הציגה פיאג'ו את MP3, קטנוע עם יכולת כזאת ושני גלגלים בחזית, והכלי זכה להצלחה רבה. פיג'ו (מטרופוליס, 2013) וימאהה (טריסיטי, 2014) הצטרפו בהמשך עם כלים כאלה שנועדו אף הם לעיר.
ימאהה הלכה עם הרעיון הזה צעד אחד גדול מאוד קדימה והציגה ב-2015 את קונספט MWT-9 – אופנוע תלת-גלגלי. ב-2018 החל הייצור של דגם זה שכונה 'MXT 850 נִיקֶן' – המילה 'ני' ביפנית היא שניים; המילה 'קן' היא חרב; השם מכוון לכך ששני הגלגלים הקדמיים בניקן נשלטים כמו שני להבים בידי אמן חרב.
באותה שנה בה החל הייצור, הציגה ימאהה בסופה, בתערוכת מילאנו, גם גרסת GT שכיוונה את הדגם לרכיבות תיור ולטווח ארוך.
קוד מקור
אותו ניקן הציע שילוב מושלם מבחינת ימאהה שמקורו בשני דגמים מאוד מוצלחים שלה. הראשון הוא הקטנוע התלת-גלגלי טריסיטי (כיום עד 300 סמ"ק), שהיה כאמור כרטיס הכניסה של ימאהה לסגמנט זה; השני הוא האופנוע MT-09 (שנבחן לאחרונה בגרסה החדשה), שיש לו מנוע גדול-נפח.ניקן הוצג עם מנוע 847 סמ"ק 3 צילינדרים במקביל שייצר אז 115 כ"ס ב-10,000 סל"ד ו-8.9 קג"מ ב-8500 סל"ד. העיקר הוא במכלול הקדמי, המשלב מערכת מחברים וכולל מזלג הפוך בצידי הכלי. המבנה המכני שלו פותר את 'זווית אקרמן' (Ackermann) הנוצרת בגלל פערים בזוויות הגלגלים – עניין משמעותי מאוד במכונית, קריטי בתלת-גלגל. לפי ימאהה, המערכת מאפשרת הטיה עד 45 מעלות. משקל האופנוע היה נכבד, 263 ק"ג.
גרסת GT הנ"ל כללה משקף רוח גבוה יותר, מושב משופר, ידיות מחוממות, מנשא ואופציה למזוודות צד, גם רגלית אמצע ועוד ארבעה ק"ג.
גרסת 1.1
בנובמבר 2022 הוכרזה גרסה מחודשת של ניקן והדגם מוצע כעת באירופה רק בגרסת GT. עיקר החידושים בהטמעת מנוע ה-890 סמ"ק החדש של ימאהה, הלא הוא CP3 Crossplane; זה מאופיין בגל-ארכובה לא-סימטרי לפעימת עבודה ב-90 מעלות סיבוב שלו, והמסה שלו גדלה ב-8% ביחס לזו של גל הארכובה הקודם.למנוע החדש אותו הספק, אבל המומנט כעת רב יותר ומתקבל בסל"ד נמוך יותר: 9.2 קג"מ ב-7,000 סל"ד; 0.3 קג"מ יותר ו-1500 סל"ד פחות. בנוסף, מערכות היניקה והפליטה עברו עדכון. השלדה שופרה וחוזקה, כך גם תת השלדה מאחור והבולם שם שודרג והוקשח, כך שבין השאר המשקל עלה ל-270 ק"ג. אליהם הצטרפו מצערת על-חוט, בקרת אחיזה מדורגת, קוויקשיפטר דו-כיווני, מסך TFT צבעוני בגודל "7 עם קישוריות לסלולרי ואפליקציית ימאהה MyRide, משקף חדש המתכוונן ידנית ובקלות רבה, מושב משופר ונוח יותר.
ימאהה ניקן שווק בישראל מ-2018 והשנה מוצעת המהדורה המחודשת שלו רק ב-GT ובמחיר 105,000 שקלים.
רדיקלי, סולידי
ניקן נראה מיוחד, הופעתו רדיקלית והוא בעל נוכחות רבה. ימאהה בחרה בעיצוב שיבליט את הייחוד של הכלי הזה מעבר לשני הגלגלים הקדמיים שאותם לא ניתן לפספס, והוא נראה כמו כלי מהעתיד. בדגם החדש לא בוצעו שינויים מרחיקי לכת בעיצוב עצמו וזה שמר על המופע המקורי שלו. בכל אופן, בניגוד לקודם, שעוטר בצבעי 'כחול ימאהה' צעקני סביב החישוקים והמתלים, זה החדש סולידי ומושחר, מכוון יותר לקהל היעד שלו, ועל כך בהמשך.יעיל, שימושי
אותו צמד אותיות GT, המסמל כלי לנהיגה/רכיבה לטווחים ארוכים, מוצא ביטוי באבזור הייעודי המותאם לרכיבת תיור. המושב נוח יותר לטווח ארוך, המשקף המתכוונן ידנית מעניק הגנה טובה מהרוח גם במהירויות גבוהות. בניקן שני שקעי טעינה – לסלולרי ליד המסך, 12 וולט מתחת למושב – וידיות מחוממות לימים קרים. לכלי מנשא תקני ואופציה לצמד מזוודות מקורי בנפח 30 ליטרים כל אחת, לרכישה בנפרד.כאמור, בין החידושים מסך TFT גדול ממש, "7, קישוריות לטלפון הנייד ולאפליקציה הייעודית של ימאהה. ניתן לבחור את ערכת הנושא של התצוגה מבין שלוש אפשרויות, והרוכב יכול לקבל שפע מידע לרוכב ולארגן אותו בהתאמה אישית לפי העדפתו האישית. בין הנתונים שאפשר למצוא מעבר לרגילים גם זמן רכיבה, מהירות ממוצעת, צריכת דלק – ואת כולם ניתן להתאים ולשנות תוך כדי רכיבה, דרך מתג 'ג'ויסטיק' אותו ניתן לתפעל באמצעות האגודל.
מעבר לכך שהן תורמות לעיצוב הרדיקלי, קשה לומר משהו חיובי על המראות. הן ממוקמות על המסכה הקדמית, מאוד לפנים – קשה לקבע אותן בזווית הנכונה, קשה עוד יותר לעשות זאת בזמן רכיבה; התקנה על הכידון נכונה בהרבה.
במבחן המעשה
כאמור דגם זה הוא אופנוע של ממש המיועד גם לרכיבה בין-עירונית ממושכת, גם לתיור. וייאמר כבר עכשיו כי התוצאה מרשימה מאוד – ויותר מכך: גם רוכבים מנוסים יתפעלו לנוכח הביצועים של ניקן.ראשית, הישיבה נוחה, הידיים שלוחות לפנים אל הכידון הגבוה במנח רגוע, כמו גם הרגליים כפות הרגליים הממוקמות על הרגליות באופן נוח מאוד.
בעיקר, המנוע המוגדל והחדש משופר מקודמו בזמינות הכוח ובפעולה בתחום הביניים, ולנתונים הטובים יותר בהקשר זה היה ביטוי של ממש במהלך כל הרכיבה, ללא כל מחסור בכוח זמין. העברת ההילוכים חלקה מאוד הודות למצמד החדש. במבחנים בפועל שנערכו בחו"ל, האופנוע הגיע ל-100 קמ"ש ב-4.3 שניות, ל-160 קמ"ש ב-8.7 שניות ועד ל-205 קמ"ש.
צריכת הדלק הייתה 11.6 ק"מ/ל'. הבעיה היא שעם מכל דלק שנפחו 18 ליטרים בלבד, נתון זה נעשה משמעותי ברכיבה במהירויות גבוהות למרחקים ארוכים, מכיוון שהטווח הוא 210 ק"מ. המשמעות היא כי ברכיבה ארוכה של כ-380 ק"מ נדרשו מספר עצירות.
אבל המבחן העיקרי אינו בביצועי המנוע אלא בהתנהלות הכלי בהינתן המבנה הייחודי שלו מלפנים. בתחילת הרכיבה, כאשר המהירות נמוכה, כובד משקלו ניכר ונדרש זמן להתרגל לתגובה הקהה של החלק הקדמי המורגשת בתנועה איטית; המכלול הקדמי הכבד כולל מעבר לשני הגלגלים גם מערכת מתלים כפולה וההפניה נעשית בפועל דרך מערך מחברים.
עם זאת, ככל שהמהירות עולה כך התגובה מלפנים מתחדדת, ובכביש הפתוח היא ממש טובה. ניקן מפגין יציבות גבוהה גם בקו ישר וגם בפניות, והדבר יוצר ביטחון רב. מערכת המתלים הזו עובדת כל כך טוב, עד שלעיתים ניתן לשכוח שמדובר באופנוע תלת-גלגלי.
יצוין כי בעיר הרכיבה עליו פחות נעימה, במיוחד בתנועה צפופה בגלל ממדיו המקשים על השתחלות בין מכוניות – אורכו הוא 215 ס"מ ורוחבו 875 מ"מ; להשוואה, ממדי ימאהה MT-09 הם 209 ו-795 מ"מ.
שלושת מצבי הרכיבה – 'כביש', 'ספורט', 'גשם' – מאפשרים אף הם התנהלות נינוחה המשתלבת באופי התיורי המוצהר של הדגם. בקרת השיוט לעיתים קצת מלחיצה בכבישי ישראל הצפופים, אך יחד עם זאת תורמת מאוד ברכיבות ארוכות כאשר יד ימין מתעייפת על המצערת.
ולמרות שמדובר בכלי המכוון לרכיבת תיור והוא כאמור לא קל, הוא יכול להעניק הנאה מרובה גם בכבישים מפותלים.
סיכום הדברים
ניקן GT החדש אמנם לא השתנה הרבה מבחינת המראה החיצוני, אבל מקצה השיפורים שעבר עשה אותו למכונת תיור טובה בהרבה, מרשימה ומפנקת ביותר, עם טונות של נוכחות ואופי.גרסת GT פונה לרוכבים שרוצים אופנוע למרחקים גדולים אך כזה המעניק להם בטיחות רבה יותר ותחושת ביטחון גדולה יותר בכלל, גם כאשר נוצרת בעיה במהלך הרכיבה, גם בגלל בעיות אחיזה בגלל תשתית רעועה, גשם וכיו"ב. אמנם הכלי הזה אינו מתעלה בעיר אך הוא מאפשר הנאה מרובה בכבישים הפתוחים ובכבישים מפותלים.
למרות שבדגם המחדש נעשו שיפורים רבים והוא מוצע בגרסת GT, מחירו, 105,000 שקלים, נמוך ממחיר ההשקה של הדגם המקורי בגרסה הרגילה שעמד על 107,000 שקלים. זה אינו מחיר נמוך, אך בהשוואה לאח על שניים בגרסת התיור (טרייסר 900) מדובר בתוספת של 15,000 שקלים, תוספת סבירה למי שחשובות לו היציבות, הבטיחות ותחושת הביטחון הנוצרת מכך.
ימאהה MXT 900 ניקן GT
מנוע 890 סמ"ק; 3 צילינדרים במקביל; קירור נוזל. הספק/סל"ד 115 כ"ס/10,000 סל"ד. מומנט/סל"ד 9.2 קג"מ/7000 סל"ד. תמסורת 6 היל'; מצמד רב־דסקי רטוב, מחליק; שרשרת שלדה צינורות, פלדה, מנוע נושא עומס. בסיס גלגלים 1510 מ"מ. מרווח גחון 150 מ"מ. מתלה קדמי מערכת הטיה כפולת-גלגל, קייאבה 2 מזלג הפוך צידי, קוטר 43 מ"מ, מהלך 110 מ"מ. מתלה אחורי יחיד, מהלך 125 מ"מ. בלם קדמי 2 דיסקים, 298 מ"מ, 4 קליפרים רדיאליים. בלם אחורי דיסק, 282 ס"מ, 2 קליפרים. צמיג קדמי 120/70-15, צמיג אחורי 190/55-17. גובה מושב 825 מ"מ. מכל דלק 18 ליטר. משקל רטוב 270 ק"ג. מערכות 3 מצבי רכיבה; קוויקשיפטר דו-כיווני; בקרות אחיזה, החלקה, שיוט. מחיר 105,000 שקלים.