כאשר כל כך הרבה מותגים מגיעים לארץ מסין ובמשך תקופה כה קצרה – מאז 2020 ועד היום כעשרים מותגים, רבע מהם ממצבים את עצמם כמותגי יוקרה – אני מנסה לברר מה מיוחד בזיקר.
הייחוד על-פי זיקר
"אנחנו חלק מג'ילי ונוסדנו ב-2021. אפילו בעולם של דגמים עם מנועי בעירה פנימית ג'ילי הייתה מאוד שונה מיצרנים סינים אחרים, ובעיקר היינו הכי בין-לאומיים. רכשנו את וולוו ב-2010, הקמנו ביחד איתה את CEVT (מרכז הפיתוח האירופאי של הקבוצה; א.ש), התחלנו בהחלפת רעיונות עם אירופה והקמנו בהמשך את פולסטאר. בשנים האחרונות, במהלך שהחל ב-2017, רכשנו את פרוטון ויחד איתה קיבלנו גם את לוטוס."במסע הזה ג'ילי למדה הרבה מיצרנים אירופאים, פיתחנו את הידע שלנו בהרבה תחומים ומהשנה נספק מנועים למרצדס (מנועי ארבעה צילינדרים; לג'ילי גם שותפות עם מרצדס בסמארט; א.ש). כיום אנחנו מייצרים יותר משני מיליון מכוניות בעולם.
"אז כן, יש הרבה מותגים סינים בישראל ואת חלקם אפילו אני לא הכרתי עד שפגשתי את אנשי יוניון מוטורס (היבואנית; א.ש), ומאוד הופתעתי מההיקף כאן ומהמכירות. אבל זה גם מאוד טוב מבחינתנו, מכיוון שמצב זה מפגין כי ישראל פתוחה ליצרנים סינים. יש פחות מחסומים והגבלות ואתם פתוחים למצטרפים חדשים.
"מבחינת זיקר אנחנו נעזרים בהיסטוריה הארוכה שיש לג'ילי בייצור מכוניות. זיקר הוא מותג חדש, אבל עיקר שרשרת הייצור הוא של ג'ילי, ועדיין הבאנו חידושים גדולים בתחום סביבת הנהג והמערכות הדיגיטליות. יש לנו בסיס טוב מהבית לייצור מכוניות, יש לנו ניסיון ארוך בייצור ובפיתוח ויש לנו תהליך בשל מאוד שנועד למנוע טעויות של מתחילים.
"במקביל אנחנו מדגישים את העיצוב כי אנחנו מבינים שצריך ליצור מראה מושך ביותר של הרכב עבור הלקוחות; מכוניות עם ביצועים טובים אבל עיצוב לא מושלם אינן מספקות. אנחנו רוצים לשלב בין עיצוב, ביצועים ובטיחות, להיות מושלמים בכל היבט ושילוב זה עושה אותנו למאוד תחרותיים. המשמעות של הקשר לג'ילי היא שלמרות התדמית, בכל הקשור להון אנחנו לא סטרטאפ. יש לנו היציבות הכלכלית של ג'ילי, דבר משמעותי ביחס למותגים רבים אחרים שיש להם בעיות באיכות וביציבות הכלכלית.
"אנחנו מכוונים להגדיל את המבחר שלנו כל שנה. אנחנו מאוד טובים בתקינה גלובלית ולא כל הסינים מצטיינים בתחומים אלה. אנחנו יודעים להשיק מכוניות בתנאי החום הקיצוני של דובאי אבל גם באירופה".
לכמה דגמים יגיע המבחר של זיקר?
"בישראל נשיק שני דגמים – מכונית הנוסעים 001 ודגם הפנאי X – ובסין יש לנו עוד שניים נוספים: הסדאן 007 והמיניוואן הגדול MP9, לסך כולל של ארבעה דגמים כיום. עד 2025 יהיו לנו שמונה דגמים, ואנחנו מכוונים למבחר מלא שינוע בין דגם פנאי קטן (B-SUV) ועד לדגם פנאי גדול (E-SUV) ויהיה גלובלי. בסין, מיניוואן הוא כרגע סוג רכב מאוד חשוב; יש לנו אחד כזה גדול, נציג מיניוואן קטן יותר תוך חודשיים וזה יכניס אותנו לקטגוריה חדשה שם.
"לג'ילי יש כ-10 דגמים במבחר ודבר זה מפגין בגרות – וזה גם הרעיון שלנו. אנחנו שואפים להגיע להיקף מכירות שנתי של 650,000 יחידות תוך שנתיים, ולכן נצטרך היצע נרחב של דגמים".
מה יגיע לישראל?
"ב-2025 ארבעה מתוך שמונת הדגמים שלנו יהיו זמינים בישראל. הרכב השלישי שיצטרף למבחר בישראל יהיה דגם פנאי גדול יותר שאורכו 480 ס"מ. נשיק אותו בעולם באמצע השנה ונראה מתי יוכל להגיע לישראל. לגבי הדגם הרביעי אנחנו עדיין בוחנים ובודקים את רצון הלקוחות.
"כדי להיות שחקן פרמיום בישראל נצטרך לדעתי לפחות חמישה דגמים, והיצע זה יעניק איזון טוב. כך נוכל לכסות את רוב הצרכים של הלקוח הישראלי"
הגעת לזיקר מוואווי. היכן הדמיון בין החברות האלה?
"בזיקר רצו להביא אנשים מחוץ לתעשייה כדי לשנות את התחום האוטומוטיבי. לכן רוב המנהלים לא הגיעו אליה מתעשיית הרכב אלא מרקע טכנולוגי שונה והביאו רעיונות מרעננים. יש הרבה משותף בין החברות ושתי הקבוצות נאמנות מאוד לתהליך פיתוח מסודר. הן רוצות מאוד להיות חדשניות, אבל מעריכות את התהליך הנכון. הדבר השני הוא הראייה הגלובלית והדגש על שווקי יצוא. זיקר היא חברה צעירה אבל כבר ב-2024 נגיע ל-35 מדינות".
עד כמה חשוב השוק הישראלי?
"השוק הישראלי היה למאוד משמעותי עבור סין בשלוש השנים האחרונות. ישראל מאוד מתקדמת באופן בו היא מקבלת דגמים חשמלים, השוק עצמו פתוח ליצרנים חשמליים והממשלה תומכת. ישראל טובה בטכנולוגיה – קבלתה ופיתוחה, כמו שמראה מובילאיי למשל – לכן אנחנו רואים בשוק הרכב שלה מעין 'רפרנס', אמת מידה עבור השווקים הגלובליים.
"יש הרבה מדינות עם שווקים ענקיים אבל שיעור ההטמעה של רכב חשמלי מאוד נמוך בהם, ומבחינה זו ישראל טובה עבורנו. יש הרבה מותגים שנכנסו לישראל, חלקם ייעלמו כי לא היו מספיק טובים – והתפקיד שלנו הוא להיות מצוינים".