בעבר המיניוואנים שימשו את משפחות ישראל הברוכות להובלת הילדים ממקום למקום, אולם כיום הנוף המוטורי שלנו שונה לגמרי – וגם בתחום זה הדומיננטיות של רכבי הפנאי בולטת מתמיד. ורגע לפני שנתחיל לפרוט מיהם אותם מובילים חדשים נציין כי 8.6% מכלל כלי הרכב שנמכרו בישראל בשנת 2023 מציעים 6 מקומות ישיבה או יותר. הערה קטנה נוספת: חלק מכלי הרכב המוזכרים במאמר זה מוצעים גם בגרסאות עם 5 מושבים, נתוני המסירות המוצגים כאן הם רק של הגרסאות מרובות המושבים.
רכבי 7 המקומות הנמכרים בישראל 2023
צ'רי טיגו 8 פרו – 6,195 יח'מיצובישי אאוטלנדר – 5,166 יח'
סקודה קודיאק – 2,800 יח'
קיה סורנטו – 1,190 יח'
פיג'ו 5008 – עם 1,021 יח'
טויוטה לנד קרוזר – 979 יח'
פולקסווגן טיגואן אולספייס – 610 יח'
סיטרואן ברלינגו – 544 יח'
קיה קרניבל – 542 יח'
יונדאי סטאריה – 420 יח'
הרכב הנמכר ביותר בעל 7 מקומות הוא צ'רי טיגו 8 פרו, רכב הפנאי הקומפקטי (C-SUV) של היצרנית הסינית שזו הייתה שנת השיווק המלאה הראשונה שלה ושל דגמיה בישראל. ההצעה של טיגו 8 פרו בהחלט קורצת לקהל הישראלי שמעריך את התמורה הטובה והמחיר הנגיש של רכב הפנאי הזה.
מיצובישי אאוטלנדר גם הוא מתמודד בולט בסגמנט מזה כמה שנים, והוא סיים במקום השני לאחר עלייה מאוד מרשימה במסירות ביחס לשנה הקודמת – מעל ל-70%. אל המקום השלישי מגיע סקודה קודיאק, דגם נוסף שנהנה מפופולריות בין היתר בזכות הצעת 7 המקומות שלו – מעל ל-98.5% מהמסירות של דגם זה היו מרמות גימור שונות בעלות 7 מקומות ישיבה. ועם זאת, הקודיאק מציין השנה ירידה חדה במסירות: כ-23% פחות מהשנה הקודמת.
קיה סורנטו שמתמקם רביעי גם הוא מציג ירידה חדה במסירות, בשיעור גדול אפילו יותר (51.1%-). לעומתו פיג'ו 5008 הוותיק נהנה דווקא מצמיחה של כמעט 47%, מה שסייע לו לטפס ארבעה מקומות בטבלה ולסיים חמישי בשנת 2023.
אל המקום השישי מגיע הרכב היקר ביותר ברשימה – טויוטה לנד קרוזר. ניתן להניח כי דגם זה נמכר בעיקר עבור תכונותיו הטובות בשטח, והמושבים הם רק בונוס חביב. טיגואן אולספייס שהפתיע בשנה הקודמת נחתך במסירות בכ-60% ביחס לשנה הקודמת ומסיים שביעי.
במקום השמיני נמצא סיטרואן ברלינגו, הרכב המסחרי הקל הנמכר ביותר בישראל, הוא גם אחד מרכבי 7 המקומות הנמכרים ביותר. גרסת ה'מקסי' שלו נמסרו ב-544 יח', מתוכן 28 יח' עם הנעה חשמלית.
המיניוואן הראשון בסגמנט שעוסק בהובלת נוסעים מגיע רק אל המקום התשיעי – ומדובר בקיה קרניבל, כמובן. המיניוואן של קיה שתמיד היה אחד הפופולריים בסגמנט, נהנה השנה מצמיחה של 70% במסירות ביחס לשנה הקודמת, אולם רק 542 יח' מתוכן היו של גרסאות בעלות יותר מ-5 מושבים (ככל הנראה היתר כלי רכב מותאמים לנכים).
את העשירייה הפותחת סוגר יונדאי סטאריה, מיניוואן בגודל מלא המציע סידורי מקומות לעד 9 נוסעים. כאן כבר מדובר ביצור אחר לגמרי – "קופסה" יעילה שכל תכליתה הובלת נוסעים ומשפחות.
מעבר לכך את הרשימה ממלאים בעיקר כלים גדולים ויקרים יותר, אולם יש כמה ששווים אזכור: מקסוס אי-יוניק 5 הוא מיניוואן חשמלי ייעודי כמעט יחיד ונמסר ב-62 יח', דאצ'יה ג'וגר מציע הצעה מוזלת לשבעה אך לא ממש מושך לקוחות בגלל תיבה ידנית בגרסת הבנזין ומחיר גבוה לגרסה ההיברידית (169 יח' בלבד) ו-BYD טאנג הוא רכב 7 המקומות החשמלי הנמכר ביותר בישראל 2023 עם לא פחות מ-266 יח' שנמסרו.