מאבקי הכוח הממושכים בקבוצת הפורמולה 1 של רד בול, שהפכו גלויים אחרי התלונה של עובדת על התנהגות בלתי הולמת של ראש הקבוצה, כריסטיאן הורנר, קיבלו תפנית משמעותית.

הקבוצה, שזכתה באליפות העולם בשנתיים האחרונות ומובילה בפער כבר עם תחילת העונה, הודיעה רשמית כי אדריאן ניואי, מתכנן ומעצב המכוניות המצליח ביותר בהיסטוריה של פורמולה 1, יעזוב ברבעון הראשון של 2025.
 

הישגים יוצאי דופן

ניואי, כך לשון ההודעה, יוכל לעזוב בכל מועד שירצה לכל קבוצה, אך יגיע למרוצים בעונה זאת ובעיקר יתרכז בפיתוח מכונית הקיצון RB-17 שחשיפתה מתוכננת לפסטיבל גודווד ביולי השנה. כזכור, מכוניות הקיצון של אסטון מרטין, ואלקיריה וולהאלה, תוכננו אף הן על-ידי ניואי. 

פורמולה 1 2024
צילום: רד בול

ניואי מחזיק במספר שיא של זכיות באליפויות פורמולה 1 עם דגמים אותם פיתח; מאז 1992 השיג המכוניות של ניואי 12 אליפויות ל-3 יצרנים – ויליאמס, מקלארן, רד בול – ו-13 אליפויות ל-7 נהגים: מנסל, פרוסט, היל, וילנייב, האקינן, פטל, ורסטאפן.

ההודעה סיימה סאגה של שמועות שנפוצו עוד לפני תחילת העונה ועם פתיחתה כי ניואי אינו מרוצה ממאבקי הכוח הפנים-קבוצתיים בהם מעורבים בעלי רד בול (כולל בעל השליטה התאילנדי), וכי הוא מעוניין לעזוב את הקבוצה עימה השיג שש אליפויות יצרנים ושבע אליפויות נהגים. 

ככל שמדובר בעתידו של ניואי, ההודעה מאפשרת לו להצטרף כבר בעונה הבאה לאחת מהקבוצות בפורמולה 1 ולפעול במסגרתה כבר השנה, בשעה שהחוזה המקורי אפשר לו לעזוב בסוף העונה הבאה, ועם הגבלות מסוימות להשפיע בפועל על תכנון מכונית ל-2028.

פורמולה 1 רד בול
צילום: רד בול

כידוע, ב-2026 ייכנסו לתוקף תקנות חדשות לדגמים המשתתפים בפורמולה 1, והמשמעות היא שניואי יוכל להיות שותף בתכנון דגמים אלה. ההתמחות הגדולה שלו היא בתחום האווירודינמי ובתכנון המרכב. בשלב זה לא ידוע לאן יפנה, אך כבר כעת נראה כי הן פרארי והן אסטון מרטין פנו אליו. 
 

העונה הבאה

בנוסף, השמועות המתייחסות לכך שאלוף העולם, מקס ורסטאפן, יעזוב אף הוא את רד בול, קיבלו מעין חיזוק עם שמועה על כך כי מרצדס, שנהגה המוביל המילטון עובר בשנה הבאה לפרארי, הציעה לו סכום דמיוני לעונה. הסכום שפורסם הוא כ-150 מיליון אירו לעונה, פי 3 מזה המשולם להמילטון, אלוף העולם 7 פעמים. האם מדובר במהלכים אמיתיים? מניפולציות ליצירת השפעה? תשובות בחודשים הבאים. 

פורמולה 1
צילום: רד בול
 

קיצור סיפור האירועים

ב-5.2 הודיעה רד בול כי היא חוקרת תלונות לגבי התנהלות בלתי הולמת של מנכל קבוצת הפורמולה שלה, כריסטיאן הורנר, וזה הודיע מיד כי הוא מכחיש את הדברים. ערב המרוץ הראשון העונה פורסם כי רד בול מצאה כי הורנר לא התנהל כך, אבל אז הסתבר גם כי מדובר במאבקי כוחות בתוך הקבוצה; שעות ספורות אחרי ההודעה של רד בול קיבלו עשרות פיגורות מובילות בפורמולה 1, כולל עיתונאים, קישור אנונימי למה שאמורה להיות ההתכתבות בין הורנר לאותה מועסקת.

יוס ורסטפן, אביו של מקס, סומן כמדליף וזה מצדו הכריז כי הורנר צריך ללכת הביתה מכיוון שהמאבק הפנימי קורע את הקבוצה. יוס שוחח במהלך הגרנד פרי בבחריין באופן מופגן עם טוטו וולף, מנהל קבוצת מרצדס. לכך הצטרפו שמועות על מאבק כוחות בין רד בול המחזיק ב-49% ממניות הקבוצה לבין המשקיע התאילנדי צ'אלרם יובידה המחזיק ב-51%. בנוסף, עלה כי יועץ הספורט של רד בול, הרמוט מרקו בן השמונים נמצא בעימות עם הורנר הנתמך על-ידי הצד התאילנדי. המאבק הגיע לכדי כך שהועלתה אפשרות שמרקו יושעה מפעילות הקבוצה, אך המהלך נעצר לאחר שוורסטאפן רמז כי במקרה כזה הוא יעזוב.