אנו ממשיכים לתור אחר מסלולים הפתוחים לציבור המטיילים ומבלי לחרוג לתוך שטחי האימונים של צה"ל הסגורים בפנינו עד לסיום המלחמה, ותתפלאו – עדיין יש כאלה ולא מעט. הפעם: מסלול קרוב, קצר וקל, כזה שיתאים (בזהירות) גם לרכבי פנאי כפולי־הנעה ושם דגש על הרבה תצפיות גבוהות על יוקנעם, עמק יזרעאל ומפרץ חיפה, הרבה צל, הרבה מאוד פינות לפיקניק ובאופן כללי – רגוע. משהו שאפילו עכברי שטח מסוקסים שלועסים צירייה חלודה לארוחת בוקר, צריכים לפעמים בתקופה המוטרפת שעוברת עלינו.

לאן מטיילים: פארק הכרמל.

אבני דרך במסלול: כביש 672, תחנת סונול אליקים, חורבת חרמש, יער קרן הכרמל, מצפור יער קרן הכרמל, כביש 672, דרך נוף הכרמל, קרן הכרמל (מוחרקה, למעוניינים), מצפור טייסת העמק ע"ש ליאור הררי, חוות סוסים 'הכרמים', פאתי עוספיה/נחל חוסיפה, חניון בית השומר, נחל יגור, חניון יער היערנים, סיום בכביש 7212 (עוספיה־נשר).

אורך המסלול: כ־34 ק"מ – מסלול קצר יחסית, כולל גם שלוש נקודות לפרישה מוקדמת.

עונה מומלצת: כל השנה. לאורך כל המסלול אינספור נקודות מוצלות שמתאימות להימלטות מחום הקיץ ולהפסקות קפה. בכמה וכמה מקומות גם שולחנות פיקניק עבור אלה שאוהבים לאכול בטבע. האביב מרהיב בשלל צבעי פריחה והחורף מביא איתו רעננות וצבעים של חו"ל והרבה מים, ביחד עם היתכנות למכשולי בוץ טובעני נקודתיים.

נוף הכרמל
צילום: דרור ברלי

עבירות: קל. בעונות היבשות, אין במסלול הזה כל בעיות עבירות והוא אפשרי ומומלץ גם לרכבי פנאי כפולי הנעה ללא הילוך כוח. החריגים היחידים הם מעבר אחד שידרוש מעט מיומנות (נק' מס' 12), ובדרך נוף הכרמל שעד לא מזמן הייתה ציר־פרייבטים מהודק ונוח לכל דבר ועניין אבל עם השנים הוזנחה ולא תוחזקה, וכיום עתירת קטעי אבנים וטרשים שמסכנים את שלמות צמיגי חתך נמוך ומחייבים נהיגה איטית וזהירה מאוד – וכמובן בתקופת החורף, אז חלק מהשבילים עלולים להפוך לבוציים וחלקלקים.

ניווט: בינוני. תחילת המסלול על שביל מסומן בירוק שלכאורה קליל להתמצאות, אבל לפחות נקודה אחת בו לא תואמת למצויר במפות ועלולה להטעות ־ יש לשים לב היטב לספר הדרך! בהמשך, דרך נוף הכרמל היא שביל אחד ואין שום סיכוי להתברבר בו. הניווט בשיטת איפוס ספידומטר. סקירת המסלול התבצעה באמצעות מפת סימון שבילים מס' 4 ('כרמל') ואפליקציית עמוד ענן. עוד חשוב לציין – תקופת המלחמה הביאה עימה שיבושי GPS ותוכנות הניווט שכולנו התרגלנו לעבוד עימן, עלולות לבגוד בכם. הזדמנות טובה לרענן את יכולות הניווט על -בסיס מפת נייר...

נקודות להפסקה/מנוחה: לאורך כל המסלול נקודות מוצלות יפהפיות שמזמינות הפסקות קפה ארוכות ונינוחות.

שמירת טבע: המסלול עובר בתחומי שמורות הטבע 'הר הכרמל' ו'גן לאומי הר הכרמל' . לא להשאיר אשפה, לא לרדת משבילים. לא ללון בשטח. גם בהפסקות מנוחה, החנו את הרכב בצד השביל ולכו ברגל לנקודת ההפסקה/מנוחה.

תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול: תחנת סונול אליקים על כביש 672 ליד מחלף אליקים והכניסה לכיוון בסיס אליקים.

ציוד נדרש: רכב שטח/רכב פנאי עם הנעה כפולה, תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלי החלפת גלגל, אוכל ושתיה/מים, קרם הגנה, כובע, נעלי הליכה.

מגבלות צה"ל: אין.

טיול נוף הכרמל

סיפור הדרך

הגעה לנקודת ההתחלה: למגיעים מכביש 6 או מכביש 67 או מיקנעם – יורדים במחלף אליקים לכיוון דליית־אל־כרמל. אחרי המחלף, מצד ימין תחנת סונול אליקים. זו נקודת ההתחלה.

1. 0.0 ק"מ. בתחנת סונול אליקים על כביש 672. איפוס ספידומטר. נוסעים על כביש 672 בכיוון דליית אל־כרמל.

2. 0.3 ק"מ. יורדים ימינה מהכביש ל"כביש שירות" קצר.

3. 0.4 ק"מ. פונים ימינה לחניון שער הכרמל. הדרך הסלולה מסומנת בסימון שבילים ירוק ומיד הופכת לשביל כורכר נוח.

4. 0.6 ק"מ. פונים ימינה עם הסימון הירוק, לפי השילוט 'חרבת חרמש'.

5. 1.2 ק"מ. צומת T. פונים ימינה במעבר בקר לפי הסימון הירוק ומגיעים למעין 'כיכר' מוארכת (ואכן יש כאן תמרור של כיכר) מקיפים את הכיכר שמאלה ומימין תראו את "שביל המערות". אפשר להחנות את הרכב ולצאת למסלול הליכה למערות הקבורה העתיקות.

6. 2.1 ק"מ. בחניון חרמש. ממשיכים ישר דרך מעבר/מנע בקר לשביל עפר.

טיול ג'יפים נוף הכרמל
צילום: דרור ברלי

חורבת חרמש/חירבת חראמיש/שביל המערות. מסלול הליכה מעגלי שאורכו כ 2.6 ק"מ לערך. אפשר לשלב בו פיקניק בתוך יער קרן הכרמל, הנמצא סמוך למוחרקה ובו גם מומלץ לבקר. המסלול מתחיל בחניון שער הכרמל שביל זה מסומן באדום, המערות היפות הקרויות 'מערות חרמש' נמצאות ממש בתחילת המסלול ליד מצוקים מרשימים. שש המערות הן מערות קבורה קדומות המתוארכות לתקופות הרומית והביזנטית. בכניסה למערות מעין קשת חיצונית החצובה בתוך סלע ובתוכה חצוב הפתח. ילדים ייהנו לזחול ולהיכנס פנימה אל תוך כוכי המערה להביט החוצה כמו מחלון וליהנות מקרירותן של המערות בימי קיץ חמים. אם תגיעו לכאן בסתיו תחוו את פריחת הכרכומים והסתווניות שאופייניות לתקופה זו, ואם תגיעו בחורף תזכו להנות ממרבדי פריחה של רקפות.

7. 2.5 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת. איפוס ספידומטר. פונים ימינה, בעלייה.

8. 0.4 ק"מ. צומת. אי בהירות בין הסימון במפה לשילוט בשטח (שהושחת). פונים כאן ימינה, לכיוון מצפור יער קרן הכרמל.

9. 0.6 ק"מ. צומת T. פונים ימינה, לכיוון מצפור יער קרן הכרמל.

החלק המזרחי של הכרמל
צילום: דרור ברלי

10. 0.9 ק"מ – 0.0 ק"מ. במצפור יער קרן הכרמל. איפוס ספידומטר. יש כאן ספסלים ותצפית נוף פתוח יפה לכיוון יוקנעם. שמרו על הניקיון.

11. 0.2 ק"מ. צומת. פונים ימינה לפי הסימון הירוק.

12. 0.7 ק"מ. שביל מימין בירידה תלולה – התעלמו. אנחנו ממשיכים ישר, לטיפוסון קצרצר בין עצי הזית. זו אולי הנקודה היחידה בכל המסלול שמוגדרת כ"אתגרון־עבירות" למשך כחצי שנייה.

13. 2.0 ק"מ. על כביש 672. פונים ימינה בכביש.

14. 3.3 ק"מ – 0.0 ק"מ. יורדים מהכביש ימינה לדרך נוף הכרמל. איפוס ספידומטר. יש שילוט, סימון שבילים שחור.

15. 4.4 ק"מ. מימין, השביל היורד לנחל רקפת. אנחנו ממשיכים על השביל הראשי, המסומן בשחור.

16. 6.0 ק"מ. צומת T. פונים שמאלה. משמאל, על קרן הכרמל, ניתן לראות את מנזר המוחרקה.

17. 7.4 ק"מ. פיצול. פנו בשביל השמאלי, העליון. מסומן בשחור.

טיול בחלק המזרחי של הכרמל
צילום: דרור ברלי

18. 8.1 ק"מ – 0.0 ק"מ. מגיעים לכביש. איפוס ספידומטר. שמאלה – דרך יציאה החוצה בחזרה לכביש 672 או למנזר המוחרקה, למעוניינים בביקור. אנו פונים ימינה להמשך דרך הנוף.

מנזר המוחרקה. המוחרקה (קרן הכרמל); מערבית – 'דיר אלמחרקה', 'מנזר השריפה', היא פסגה ברכס הכרמל בגובה 474 מטרים מעל פני הים, בצידו הדרום־מזרחי של רכס הכרמל, כ־2.5 ק"מ צפונית־מערבית ליוקנעם עילית וכ־4 ק"מ דרומית־מזרחית למרכז היישוב דליית אל־כרמל. על פי המסורת, כאן התחולל העימות בין אליהו הנביא לבין נביאי הבעל, כאשר אש ירדה מין השמיים ורק קורבנו של אליהו נענה. מסיבה זו הוקדם במקום בשנת 1867 מנזר על-ידי הנזירים הכרמליתים שהגיעו מאירופה ואשר ראו באליהו מודל לנזירות, לקנאות דתית ולמסירות טוטאלית לאל, תכונות שבאו לידי ביטוי בין היתר במלחמתו בנביאי הבעל.

אל המנזר מוליך כביש, אך הוא אינו מחובר לרשת החשמל הארצית וניזון מגנרטור מקומי. ניתן לבקר במנזר, הכניסה בתשלום סמלי של כמה שקלים ובמקום יש חנייה, חנות מזכרות ושירותים. ניתן לבקר במנזר ובתצפית הנוף בכל ימות השבוע בין השעות 09:00 ל־16:30. המנזר סגור בתאריכים הבאים: חג המולד, 1 בינואר, יום שישי הטוב (יום שישי לפני יום ראשון בו מתקיים חג הפסחא הנוצרי) ויום הכיפורים.

19. 1.7 ק"מ – 0.0 ק"מ. מצפור טייסת העמק ע"ש ליאור הררי. איפוס ספידומטר.

נסיעה לנוף הכרמל
צילום: דרור ברלי

מצפור טייסת העמק. טייסת 109 המכונה גם "טייסת העמק" היא טייסת התקיפה הוותיקה ביותר בחיל האוויר הישראלי. לאורך שנותיה הטייסת עשתה שימוש בחמישה סוגים שונים של מטוסי קרב ותקיפה, ומפעילה כיום את ה־F16D ("ברק") הדו־מושבי, מבסיס רמת דוד שבעמק יזרעאל.

ליאור הררי ז"ל, נווט קרב יצא ב־27 למרץ 2000 לטיסת אימון ביחד עם הטייס רס"ן יונתן בגין ז"ל. מטוס ה־F16D בו טסו צלל לים והשניים נהרגו. באפריל 2006 הוקם על דרך נוף הכרמל מצפור טייסת העמק לזכרו של ליאור הררי ז"ל.

המצפור צופה אל בסיס רמת דוד, גבעות שייח' א-בריק, פסל אלכסנדר זייד ונופי עמק יזרעאל. במרכז רחבת המצפור ניצבת אנדרטה המדמה את מסלולי ההמראה ברמת דוד באמצעות שני גושי אבן מלבניים וסלע גבוה עם שלט הנצחה ובו פרטי הנופל ומילות השיר 'לכל איש יש שם' של זלדה.

20. 0.9. ק"מ. צומת T. שוב – אפשרות יציאה החוצה בשביל השמאלי. אנו פונים ימינה על השביל הראשי המסומן בשחור.

21. 3.5 ק"מ. משמאל – חוות סוסים 'הכרמים'.

סוזוקי ג'ימני
צילום: דרור ברלי

22. 5.2 ק"מ. פיצול. נוסעים בשביל הימני, בירידה, על הציר השחור, מו לבתי היישוב עוספיה.

23. 5.6 ק"מ – 0.0 ק"מ. לאחר ירידה, סיבוב חד ימינה. איפוס ספידומטר. קטע קצר סלול באספלט. משמאל – מטפס לתוך עוספיה רחוב 'ואדי א־שעיר'. אנחנו ממשיכים על דרך הנוף המסומנת בשחור.

עוספיה. השם הנכון הוא 'עספיא', מועצה מקומית דרוזית־ערבית במחוז חיפה, שוכנת על הר הכרמל וגובלת בפארק הכרמל. נכון לחודש פברואר 2024, מתגוררים בעספיא 12,889 תושבים, מהם 75% דרוזים, 13.5% ערבים־נוצרים ו־9.4% ערבים־מוסלמים.

24. 2.2 ק"מ. מימין – שביל היורד למצפור בר־יהודה.

25. 2.9 ק"מ. צומת T. מולנו חניון בית השומר. פונים ימינה לדרך הנוף.

26. 3.8 ק"מ. סיבוב ימינה ונוף יפה לכיוון מפרץ חיפה – הציר חוצה את ערוצו של נחל יגו.ר

27. 8.5 ק"מ. ביציאה מחניון יער היערנים. סוף דרך הנוף על כביש 7212 המטפס מנשר לכיוון כביש 672 המוביל לעוספיה ולאוניברסיטת חיפה ושכונת דניה. סוף מסלול.