תחרות אוטו השנה 2024 הגיעה לסיומה, וזו השנה ה-29 ברציפות מאז יצאה לדרך. כבכל שנה, גם הפעם צוות הכתבים של 'אוטו' התכנס לשורת דיונים ארוכה אשר בסופה, ובשקלול קולות הקוראים, נבחרה הזוכה גדולה בתחרות עליה תוכלו לקרוא כאן בהרחבה. לצד הפרס הגדול נבחרו גם הזוכות והזוכים בקטגוריות השונות. בכל קטגוריה וקטגוריה נשקלו המתמודדים הראויים ביותר ודורגו לפי פרמטרים רבים המהווים שיקול בקניית רכב: יחידות הנעה, ביצועים, צריכת דלק, נוחות נסיעה, התנהגות כביש, בידוד רעשים, אבזור, תמורה ועוד. ובכל סגמנט וסגמנט נבחר בסוף זוכה אחד ויחיד.

והשנה, הזוכה בתואר 'אוטו השנה של ישראל 2024 בסגמנט פנאי גדול יוקרה׳ הוא – ב.מ.וו X5.

ב.מ.וו X5 המקורי הוצג בשנת 1999 והיא מראשוני רכבי הפנאי היוקרתיים. קדמו לו מספר דגמים של מותגים מתחרים אך ה-X5 היה שונה בנוף הטרי דאז בכך שמראש התרחק מעולם השטח ו״קיבל״ על עצמו את מקומו כרכב פנאי ״רך״. בב.מ.ו אפילו הגדירו אותו באופן שונה משאר המתחרים בסגמנט: במקום ׳SUV׳ (מלשון Utility) הכריזה עליו היצרנית כרכב ׳SAV׳ (מלשון Activity) הראשון. 

ב.מ.וו X5
צילום: אלי שאולי

ואכן, הוא היה שונה. מעבר לעיצוב הבולט הוא העניק תחושה הרבה יותר דומה לזו שניתן היה לצפות ממכונית סלון מאשר רכב פנאי גדול ומגושם. ה-X5 המקורי הפתיע עם התנהגות כביש מצוינת אותו גיבו מגוון מנועים מוצלחים וחזקים. ההצלחה לא איחרה לבוא וברבות השנים מסר ה-X5 למעלה מ-2.2 מיליון יחידות עד שהוצג הדור הרביעי המשווק כיום.

דור זה נחשף בשנת 2018, עבר מתיחת פנים מקיפה בשנת 2023 וזה הדגם המשווק כיום בישראל. הדגם מבוסס על פלטפורמת CLAR המודולרית המתאימה למנועי בנזין, דיזל ומערכות הנעה היברידיות-נטענות – שני סוגי ההנעה האחרונים מוצעים בישראל. 

מתיחת הפנים העניקה ל-X5 המחודש הופעה אלגנטית וקלאסית יותר, לא עניין של מה בכך כשמדובר ברכב פנאי כה גדול אשר אמור לשדר גם את המופע היוקרתי הנדרש. 

ב.מ.וו X5 אוטו השנה
צילום: אלי שאולי

סביבת הנהג עברה שינוי משמעותי שהצליח לשפר את מי שנחשבה כבר לאחת מהמוצלחות בסגמנט. תחילה ישנו שדרוג טכנולוגי מתבקש הכולל פאנל אחד עליו מונחים שני מסכים בסגנון העכשווי של ב.מ.וו – אחד ללוח המחוונים ואחד למערך המולטימדיה. התחושה הרבה יותר מודרנית ועדכנית, אך במקביל נרשם גם שיפור ניכר באיכות החומרים וההרכבה והתחושה הכללית יוקרתית ונעימה במיוחד.

היצע המנועים כולל את מנוע הדיזל המוכר שעבר עדכון וכולל כעת מערך היברידי-מתון (48V) והספק כולל של 298 כ״ס. בראש ההיצע עומדת גרסת 50e ההיברידית-נטענת וזו כבר אופרה אחרת לגמרי: שילוב של מנוע טורבו-בנזין 6 ציל׳ בטור ומערך חשמלי מחוזק מעמידים לרשות הנהג לא פחות מ-489 כ״ס המספיקים ל-4.8 שניות בלבד בתאוצה ל-100 קמ״ש. הצד השני של המטבע הוא החשמלי: בזכות סוללה גדולה יותר טווח הנסיעה החשמלי עומד כעת על עד 104 ק״מ משמעותיים בהחלט – נתון המאפשר למרבית הנהגים לנוע לעבודה ובחזרה ללא שימוש במנוע הבנזין.

כמובן, X5 מצטיין היכן שכל ב.מ.וו מבטיחה להצטיין: בכביש המפותל מדובר ברכב מהנה ומענג לנהיגה, למרות המימדים והמשקל. יחד עם הביצועים האדירים של הגרסה ההיברידית-נטענת מתקבל רכב פנאי משובח אשר ראוי לזכות בתואר השנה.

לסיכום, מכל הסיבות האלה שהוזכרו, ב.מ.וו X5 הוא הזוכה שלנו בתואר 'אוטו השנה 2024 בסגמנט רכבי פנאי גדולים יוקרה'.

ב.מ.וו X5 אוטו השנה 2024
צילום: אלי שאולי