בפולקסווגן ממהרים להכריז על יציאתה לדרך של תכנית חדשה לתכנון וייצור רכב חשמלי מוזל ליבשת אירופה. נכון, יכול להיות שאלה רוחות האביב הנעימות אשר גורמות לענקית הרכב הגרמנית לצאת בהצהרות ירוקות שכאלה, אבל יכול להיות שגם הלחץ המתגבר מכיוון המזרח – בדגש על סין כמובן – משחק תפקיד.

שוק הרכב האירופאי נע באופן מואץ למדי לכיוון החשמלי, לפחות בכל הקשור לרגולציה, וגם קצב אימוץ החשמליות נאה (על אף שלא תמיד עומד בציפיות). אלא שבדומה למצב בישראל, גם באירופה חסרות מכוניות חשמליות במחירים נגישים – ולמרחב הזה נכנסים מותגי רכבי חדשים מסין. אלה מנגישים את החשמליות מצד אחד, ומצד שני מאפשרים ללקוח האירופאי (והישראלי) מפגש ראשוני ולרוב חיובי עם מותגי הרכב מסין – דבר שמגביר את התחרות, ואת זה האירופאים פחות אוהבים.

מרגישים את הלחץ? פולקסווגן מכריזה על חשמלית אירופאית מוזלת
פולקסווגן ID.2 קונספט | צילום: פולקסווגן

כך למשל סיטרואן הציגה את הדור החדש של C3 גם בגרסה חשמלית. במקרה שלה מדובר בדגם פשוט ובסיסי יותר במספר מובנים מאלה שהיינו רגילים לראות בקרב היצרנית, הכל במטרה להגיע לתג-מחיר תחרותי שיעמוד על כ-20,000-23,000 יורו לגרסאות החשמליות.

גם פולקסווגן הכריזה לפני זמן קצר על התכניות לייצר מכונית סופרמיני (סגמנט B) חשמלית בסכום של כ-25,00 יורו, וכעת היא מורידה את הרף עוד יותר. אוליבר בלום, מנכ״ל קבוצת פולקסווגן, הודיע במסגרת פגישת המנהלים האחרונה של הקבוצה על השקת פרויקט חדש לתכנון וייצור רכב חשמלי במחיר יעד של כ-20,000 יורו. לפי בלום, בכוונתם להציג מכונית ״אירופאית לאירופאים״ שתשלב בין הצעה ירוקה וחשמלית לתמחור נגיש שלא היה קיים עד כה בקרב יצרניות הרכב האירופאיות. ככל הנראה מדובר במכונית מסגמנט המיני, יורשת לפולקסווגן אפ! (2011) אשר ייוצרה הופסק רק לקראת סוף שנת 2023. 

מרגישים את הלחץ? פולקסווגן מכריזה על חשמלית אירופאית מוזלת
פולקסווגן ID.3 | צילום: פולקסווגן

לפי פולקסווגן, הרכב יתוכנן כך שיתאים לצרכים הספציפיים של הלקוח האירופאי. מעבר לכך, יושם דגש רב בעת תכנון וייצור הדגם על שימוש ועובדה עם מוצרים, ספקים ומפעלים אירופאים – וזה בפני עצמו יביא להפחתה בפליטת המזהמים הכרוכה בתהליך התכנון והייצור. לנו נראה שיש עוד סיבה או שתיים להעדפת היצרנית להצמדות לתוצרת אירופה. 

בתוך כך, מציינים בפולקסווגן כי פרויקט ה״משפחתית הקטנה האורבנית״ נמשך, ומדובר כמובן ב-ID.2 העתידית עליה דיווחנו בעבר ולה אותו מחיר יעד של כ-25,000 יורו. לצידה תוצג גם אחות מבית קופרה, ובעתיד הקרוב יחשפו גם שני רכבי פנאי קטנים על אותו הבסיס – אחד לבית סקודה ואחד תחת מותג פולקסווגן. כל ארבעת כלי הרכב החשמליים הללו יבנו במפעלי היצרנית בספרד. 

מרגישים את הלחץ? פולקסווגן מכריזה על חשמלית אירופאית מוזלת
פולקסווגן ID.2 קונספט | צילום: פולקסווגן