בחודש מאי 2024 נמסרו בישראל 22,391 מכוניות, לסך כולל של 129,203 יחידות בחודשים ינואר-מאי 2024, כך נמסר על־ידי איגוד יבואני הרכב*.

נתון זה משקף את המשך הירידה בהיקף הפעילות הכולל של שוק הרכב בישראל מאז אוקטובר 2023. עם זאת, עד כה נראה כי מגמת הירידה מתמתנת במעט.

פורד ריינג'ר
צילום: איתי שטיינברג
 

מגמות

שינויים בכלל המסירות. נתון זה נמוך ב-7.9% מזה של מאי 2023 שעמד על 24,303 יחידות, מביא את סך המסירות ב־2024 ל-129,303 מכוניות – ירידה של 13.6% ו־20,401 כלי רכב מתחילת השנה בהשוואה לחמשת החודשים הראשונים של 2023. הירידה השנתית עם סיום החודש שעבר עמדה על 14.7%, בחודשים מרץ ופברואר הייתה 16.6% ו-16.8% בהתאמה. 

רכב חשמלי. היקף המסירות של רכב חשמלי בלבד ירד (בקצת), כעת 24.6%, פחות מאשר בחודשיים הקודמים (25.3% ו-25.1%), יותר מאשר בפברואר (24.1%) – גבוה בהרבה מאשר הנתון המצטבר במאי 2023, אז 16%. 

לאחר מסירות מאי – מגמת הירידה ממשיכה להתמתן
צילום: אלי שאולי

מכוניות מסין, מתורכיה. מכוניות מתוצרת סין מובילות את השוק המקומי, והפער בינן לבין אלה מדרום קוריאה גדול: בינואר עמד על 5 יחידות, עלה לאלפי מסירות – אחרי מאי, 5007 מכוניות. לאחר חמישה חודשים, מכונית סיניות מהוות 22.1% מיבוא הרכב לישראל; לפני שנתיים: 3%.

החרם שהטיל נשיא תורכיה, ארדואן, על היצוא ממנה לישראל, עדיין אינו מוצא ביטוי בנתונים המצטברים – 10,570 יחידות עד כה מול 12,603 באותה תקופה אשתקד – ירידה של 16.1%, קרוב להיקף הירידה של כלל השוק. מכוניות מתורכיה היוו 8.1% משוק הרכב עד אפריל, 8.2% עד מאי; בחודש החולף נמסרו 1874 מכוניות משם, 8.4% מכלל המסירות בחודש זה. שינויים במלאים זה עניין ממושך.

*נתוני המסירות מתייחסים רק לרכב במשקל עד 3.5 טון המשווק על־ידי יבואני המותגים בישראל, ולא ליבוא מקביל, זעיר או אישי. 

יונדאי קונה
צילום: אלי שאולי
 

מותגים

יונדאי מובילה בפער קטן עלפני טויוטה עם ירידה שהיא כמעט פי שלושה מזו של כלל השוק, ולאחר שבתקופה זו אשתקד הובילה באופן מוחץ (35% ביחס לקיה, 45% ביחס לטויוטה). טויוטה עלתה למקום השני ורשמה גידול ביחס לשנה שעברה, מסרה יותר מכוניות מהאחרות ובהפרש: 3364 יחידות; קיה שנייה במאי עם 2438 יחידות. גם BYD (פחות) וסקודה (יותר) במגמת גידול, מצטרפת אליהן סיאט שהגיעה מהמקום ה-15(!) עם נתון חיובי (על חשבון המיקום של MG); כולם מותגים של צ'מפיון, או לפחות בחלקם. קיה, מאזדה וצ'רי עם ירידות גדולות בהרבה מאלה של כלל השוק.

עשרת המותגים המובילים – מסירות ינואר-מאי 2024

עשרת המותגים המובילים – מסירות ינואר-מאי 2024

מעבר לעשירייה

השינויים הבולטים: סיאט עזבה הקצבה זו מהמקום ה-15 למקום העשירי והורידה משם את MG; רנו עלתה שני שלבים בדירוג, אגב שיפור בביצועים ביחס לשנה הקודמת. שני מותגי סטלנטיס (סיטרואן, פיג'ו) וגם ג'ילי לאחר ירידות משמעותיות.

אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-מאי 2024 (בסוגריים: נתוני ינואר-מאי 2023): אמ.ג'י – 3411 יחידות (2173 יח'); רנו – 3153 יחידות (2601 יח'); סיטרואן – 2857 יחידות (4253 יח'); ג'ילי – 2432 יחידות (4091 יח'); פיג'ו – 2379 יחידות (4635 יח'). 

MG 4
צילום: איתמר רותם
 

רכב מחושמל, גם מותגים

נתוני המסירות של הרכב המחושמל בישראל נרשמים על־ידי אגף הרישוי לפי סוגי הנעה: חשמל; היברידי־נטען/בנזין ודיזל; היברידי רגיל, ואלה מצביעים על גידול קבוע במגמת החשמל בכלל, של הרכב החשמלי בפרט, בייחוד בנתח השוק שלהם. עם זאת, נמשכת מגמת הירידה בהיברידי-נטען.

בכל הקשור למסירות רכב חשמלי, בין המותגים כאלה שהם חדשים לגמרי.

רכב מחושמל – ינואר-מאי 2024

רכב מחושמל – ינואר-מאי 2024

להשוואה, בינואר-מאי 2023 היו הנתונים כדלקמן: סך הכל, 53,591 יח' (35.8%); מזה: חשמלי, 24,001 יח' (16%); היברידי־נטען, 8272 יח' (5.5%); היברידי, 21,318 יח' (14.2%). 

עשרת המותגים המובילים ברכב חשמלי – ינואר-מאי 2024

עשרת המותגים המובילים ברכב חשמלי – ינואר-מאי 2024

חמש ארצות הייצור המובילות – ינואר-מאי 2024

כאמור, נתח השוק של מכוניות תוצרת סין עומד על 22.1%, לאחר עלייה של 11.7% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, עניין הבולט במיוחד על רקע הירידה של כלל השוק, כאמור בשיעור של 13.7%. היקף היבוא של מכוניות מדרום קוריאה ירד ב-22.6%, גדול משמעותית מזה של כלל השוק. 

חמש ארצות הייצור המובילות – ינואר-מאי 2024