נתון זה משקף את המשך הירידה בהיקף הפעילות הכולל של שוק הרכב בישראל מאז אוקטובר 2023. עם זאת, עד כה נראה כי מגמת הירידה מתמתנת במעט.
מגמות
שינויים בכלל המסירות. נתון זה נמוך ב-7.9% מזה של מאי 2023 שעמד על 24,303 יחידות, מביא את סך המסירות ב־2024 ל-129,303 מכוניות – ירידה של 13.6% ו־20,401 כלי רכב מתחילת השנה בהשוואה לחמשת החודשים הראשונים של 2023. הירידה השנתית עם סיום החודש שעבר עמדה על 14.7%, בחודשים מרץ ופברואר הייתה 16.6% ו-16.8% בהתאמה.רכב חשמלי. היקף המסירות של רכב חשמלי בלבד ירד (בקצת), כעת 24.6%, פחות מאשר בחודשיים הקודמים (25.3% ו-25.1%), יותר מאשר בפברואר (24.1%) – גבוה בהרבה מאשר הנתון המצטבר במאי 2023, אז 16%.
מכוניות מסין, מתורכיה. מכוניות מתוצרת סין מובילות את השוק המקומי, והפער בינן לבין אלה מדרום קוריאה גדול: בינואר עמד על 5 יחידות, עלה לאלפי מסירות – אחרי מאי, 5007 מכוניות. לאחר חמישה חודשים, מכונית סיניות מהוות 22.1% מיבוא הרכב לישראל; לפני שנתיים: 3%.
החרם שהטיל נשיא תורכיה, ארדואן, על היצוא ממנה לישראל, עדיין אינו מוצא ביטוי בנתונים המצטברים – 10,570 יחידות עד כה מול 12,603 באותה תקופה אשתקד – ירידה של 16.1%, קרוב להיקף הירידה של כלל השוק. מכוניות מתורכיה היוו 8.1% משוק הרכב עד אפריל, 8.2% עד מאי; בחודש החולף נמסרו 1874 מכוניות משם, 8.4% מכלל המסירות בחודש זה. שינויים במלאים זה עניין ממושך.
*נתוני המסירות מתייחסים רק לרכב במשקל עד 3.5 טון המשווק על־ידי יבואני המותגים בישראל, ולא ליבוא מקביל, זעיר או אישי.
מותגים
יונדאי מובילה בפער קטן עלפני טויוטה עם ירידה שהיא כמעט פי שלושה מזו של כלל השוק, ולאחר שבתקופה זו אשתקד הובילה באופן מוחץ (35% ביחס לקיה, 45% ביחס לטויוטה). טויוטה עלתה למקום השני ורשמה גידול ביחס לשנה שעברה, מסרה יותר מכוניות מהאחרות ובהפרש: 3364 יחידות; קיה שנייה במאי עם 2438 יחידות. גם BYD (פחות) וסקודה (יותר) במגמת גידול, מצטרפת אליהן סיאט שהגיעה מהמקום ה-15(!) עם נתון חיובי (על חשבון המיקום של MG); כולם מותגים של צ'מפיון, או לפחות בחלקם. קיה, מאזדה וצ'רי עם ירידות גדולות בהרבה מאלה של כלל השוק.עשרת המותגים המובילים – מסירות ינואר-מאי 2024
מעבר לעשירייה
השינויים הבולטים: סיאט עזבה הקצבה זו מהמקום ה-15 למקום העשירי והורידה משם את MG; רנו עלתה שני שלבים בדירוג, אגב שיפור בביצועים ביחס לשנה הקודמת. שני מותגי סטלנטיס (סיטרואן, פיג'ו) וגם ג'ילי לאחר ירידות משמעותיות.אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-מאי 2024 (בסוגריים: נתוני ינואר-מאי 2023): אמ.ג'י – 3411 יחידות (2173 יח'); רנו – 3153 יחידות (2601 יח'); סיטרואן – 2857 יחידות (4253 יח'); ג'ילי – 2432 יחידות (4091 יח'); פיג'ו – 2379 יחידות (4635 יח').
רכב מחושמל, גם מותגים
נתוני המסירות של הרכב המחושמל בישראל נרשמים על־ידי אגף הרישוי לפי סוגי הנעה: חשמל; היברידי־נטען/בנזין ודיזל; היברידי רגיל, ואלה מצביעים על גידול קבוע במגמת החשמל בכלל, של הרכב החשמלי בפרט, בייחוד בנתח השוק שלהם. עם זאת, נמשכת מגמת הירידה בהיברידי-נטען.בכל הקשור למסירות רכב חשמלי, בין המותגים כאלה שהם חדשים לגמרי.
רכב מחושמל – ינואר-מאי 2024
להשוואה, בינואר-מאי 2023 היו הנתונים כדלקמן: סך הכל, 53,591 יח' (35.8%); מזה: חשמלי, 24,001 יח' (16%); היברידי־נטען, 8272 יח' (5.5%); היברידי, 21,318 יח' (14.2%).
עשרת המותגים המובילים ברכב חשמלי – ינואר-מאי 2024