לפני יותר משנה וחצי, באירוע שנערך לכבוד חשיפת קונספט 'אולי' (OLI) של סיטרואן, טען מי שהיה אז המנכ"ל, וינסנט קוֹבֶּה (Cobée), כי הגישה לייצור רכב חשמלי אינה נכונה.

הסיבה היא שאותה גישה מובילה לייצור רכב חשמלי המאופיין בסוללות גדולות, כבדות ויקרות המיועדות לטווח ארוך ומאפשרת גם ביצועים קיצוניים – וזו פשוט אינה תואמת את השימוש הרגיל ברכב. אותן סוללות כבדות, המייקרות את הרכב, מביאות לכך שהמחיר הגבוה יותר "מחייב" אבזור עשיר יותר, חומרים מכובדים, ואלה בתורם מייקרים עוד יותר את המכונית.

סיטרואן C3 חשמלית – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סיטרואן

ממש באותה תקופה החלו לדבר באירופה על "החשמלית הזולה" – מכונית קטנה יחסית בממדיה, זולה לייצור, פשוטה במפרט שלה עם סוללה קטנה והספק לא גבוה, מותאמת לשימוש היום-יומי – ממוצע נסועה יומי של 50 קילומטרים במהירות נמוכה ובינונית – וגם נקבו במחיר יעד: כ-25,000 אירו.

אותו קונספט אולי נתן ביטוי לכיוון זה, וכעת הוא מיושם בדגם לייצור: C3, מי שהייתה סופרמיני והפכה לרכב פנאי קטן, גם בגרסה כל-חשמלית, e-C3. 

סיטרואן C3 חשמלית – מבחן דרכים (השקה עולמית)
סיטרואן אולי קונספט | צילום: עזרא רפאל
 

הדרך הקצרה והממושכת

אוסטריה. במרחק ארבעים דקות נסיעה מעיר הבירה וינה, אם נוהגים במהירות ממוצעת של 150 קמ"ש כמו השאטל שלקח אותי, נמצא אגם נאה למרחוק ופחות מקרוב – ושם השיקה סיטרואן את אחד הדגמים החשובים שלה, הדור החדש של C3. זהו רכב שנחנך לפני 22 שנים, ב-2002, והדור הרביעי שלו הוצג ב-2023. דגם זה הוא הנמכר ביותר של סיטרואן לדורותיה עם 5.6 מיליון יחידות (כן, יותר מדה שבו) והוא אחראי על 30% ממכירות המותג. כזה חשוב.

סיטרואן C3 התייצב להשקה עם שלושה סוגים של יחידות כוח – החל מבנזין עם תיבה ידנית דרך היברידי-מתון ותיבה אוטומטית ועד לחשמלית מלאה. האחרונה היא זו שתגיע ראשונה לארץ, כבר ברבעון האחרון של השנה, ולכן דאגתי לאסוף אותה לחיקי. 

סיטרואן C3 חשמלית – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סיטרואן

החשמלית הזו צבועה בתכלת למטה ובלבן למעלה. העיצוב החיצוני של סיטרואן C3 נאה, בהשראת אותו קונספט – אבל במקרים רבים, בין הביטוי הקיצוני לרעיון ובין היישום בדגם לייצור, עומד היום-יום. מי שהייתה סופרמיני עגלגלה בתחילת דרכה, הייתה מזוותת בהמשך, לאחרונה גם בהשראת קקטוס, הייתה לרכב פנאי קטן ומוגבה; וכן, לסיטרואן יש דגם קרוב המוצהר ככזה וממש נראה כך, C3 איירקרוס, שהדור החדש שלו הוצג לפני חודשיים. 

זה לא רק העיצוב המאופיין בחזית ניצבת, גם בחיפויים שחורים לבתי הגלגלים, אלא גם בשינויים שנעשו בממדים. רוב הממדים זהים או קרובים לאלה של הדגם הפורש: בסיס הגלגלים 254 ס"מ (ללא שינוי); האורך 402 ס"מ והרוחב 176 ס"מ (תוספת של 1.9 ו-0.6 ס"מ) – אבל: הגובה גדל באופן משמעותי, ב-9 ס"מ ל-158 ס"מ, מרווח הגחון של הגרסה החשמלית 16.5 ס"מ וזה של גרסת הבנזין 18 ס"מ, תוספת של 2 ס"מ. 

סיטרואן C3 חשמלית – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סיטרואן

בכל מקרה, הפלטפורמה, CMP של PSA, שימשה גם את הדגם היוצא. כאן היא במהדורה משופרת שלה הנקראת Smart Car Platform, כעת של סטלנטיס, וזו משרתת/תשרת עוד דגמים של התאגיד, כמו אופל פרונטרה שכבר הוצג ומספר דגמי פיאט חדשים כמו פנדה ומולטיפלה, לסך כולל של שבעה דגמים. 

כך יוצא ש-C3 נראית קונבנציונלית יותר מאותו רכב פנאי ייחודי ומקורי, ובכלל לא מזכירה האמר סגור. מנגד, התוצאה הכוללת נראית יותר גרמניה מאשר צרפת, בוודאי עם יחידות התאורה האחוריות שמזכירות לי אישית פולקסווגן. אגב, זה הדגם הראשון שהוטמע בו הלוגו החדש של סיטרואן, והוא מופיע בגאון ובגדול, ממש גדול יש לומר, בחזית ובאחוריים של הרכב.

סיטרואן C3 חשמלית – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סיטרואן

@auto_magazine_il מכונית חשמלית ממוצעת עולה 1.5 יותר מרכב בנזין מקביל. אז סיטרואן מצאה דרך להוזיל את הC3 החדשה שלהם וזה נראה שהם חוזרים למקורות. סיטרואן משיקה ממש עכשיו את ה-C3 החדש שלהם.  סופרמיני ספק רכב פנאי קטן עם מרווח גחון די מפתיע לקטגוריה  שעומד על 19 ס"מ לגרסת הבנזין ו-16 ס"מ לחשמלית. ואם אתם שואלים איך הם הוזילו את הרכב, אז הם דאגו לייצר את הרכב עם חומרים פשוטים יותר  בחיבור עם מנוע חשמלי וסוללה קטנה מהמקובל היום.  עדין מתקבלים נתוני טווח ראויים, לדבריהם, עם מעל 450 קילומטרים. זו גם סנונית ראשונה להבנה שרכב חשמלי חייב להיות נגיש יותר כלכלית. הרכב יגיע עלינו לישראל ברבעון האחרון של השנה ולנו רק נותר לראות כמה הוא יעלה. @mit ♬ original sound - אוטו


מינימליסטי מאוד. אך יעיל

תא הנוסעים נאה, מרווח, אך מיד עם הכניסה ניכר שחסכו כאן. יש מעט בד לאורכו של הדשבורד, יש מעט חומר דמוי עור בדיפוני הדלתות או היכן שמניחים את המרפק וגם גלגל ההגה מצופה באותו חומר, אך שאר האזורים עשויים פלסטיק נוקשה ופשוט. 

הדשבורד ישר ומשתרע מדלת לדלת, עשוי שלוש קומות, והתחתונה העמוקה מפגינה יעילות הנדסית בכל הנוגע לאחסון מוצרים, כמו תא אחסון ענק. צג מולטימדיה בגודל 10.25 אינץ' במרכז ולוח מחוונים קטן ויעיל, מול הנהג בחלק העליון והעמוק של הדשבורד. אגב, בדומה למותג האח, פיג'ו, גם כאן גלגל הגה ממש קטן הנמצא מתחת ללוח המחוונים, אבל פה זה עובד באמת טוב; לוח המחוונים עצמו צר וגבוה יותר ואינו מוסתר. עם זאת, שדה הראייה החוצה אינו מתעלה; הדשבורד אינו נמוך מספיק ומראות הצד צמודות לקורות הקדמיות.

סיטרואן C3 חשמלית – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סיטרואן

אגב, אחד הדברים החמודים זו תגית אדומה קטנה הנמצאת בכל דלת, ממש כמו בג'ינס, שם כתוב שצריך להרגיש טוב, או להיות שמח, להיות מגניבים וליהנות. 

בסיטרואן C3 יש מה שצריך, אבל רק את זה. למשל, לארבעה החלונות תפעול חשמלי, אבל לא בלחיצת כפתור קצרה; יש בקרת אקלים, אך זו אינה מפוצלת; יש מצלמת רברס, אבל היא פשוטה ממש וללא קווי הכוונה; יש חגורות בטיחות, אבל הן לא מתכווננות גובה; יש תא כפפות, אבל לדלת שלו אין שיכוך ועם פתיחה היא פשוט נופלת למטה. בכל אופן, ב-C3 יש צימוד אלחוטי לנייד לאפל קארפליי ולאנדרואיד אוטו וגם טעינה אלחוטית וזה שילוב מעולה. 

בכלל, הדגם מוצע עם שתי רמות אבזור. זאת שברכב שאני נוהג היא הגבוהה, ואילו הפשוטה ללא מספר פריטים, כאשר הבולט בהם הוא חסרונו של צג המולטימדיה. במקומו מוצב מעמד מקורי לטלפון הנייד שיחובר אלחוטית והוא זה שישמש בתפקיד זה. ברמת אבזור זאת אין חישוקים קלים, ומה שיש עשוי מתכת עם צלחות נוי מפלסטיק.

סיטרואן C3 חשמלית – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סיטרואן
 

מעט פחות יצירתי. אך סביר

מזג האוויר נאה שם, בעיירה הקטנה שנמצאת ארבעים דקות מוינה ב-150 קמ"ש. יש כאן לא מעט מסלולי אופניים סביב אותו אגם, חוות סוסים ומסלול הנסיעה שלנו משתלב נהדר בתוכם ולצידם.

המושבים נאים ונוחים, ואנשי סיטרואן התגאו בכך שהריפוד עבה והארגונומיה מעולה. אני צריך מאות קילומטרים בכדי להרגיש כאבים בגב התחתון, אז לתובנה ראויה על איכות התמיכה הגב התחתון, נגיד, נמתין למבחן ישראלי. בכל מקרה, בסיס המושבים מעט קצר אך הם ללא ספק נוחים. המרחב ראוי, מרווח הראש מצוין אבל הקונסולה האמצעית פוגמת במרווח הרגליים. בכלל, היא ממש סתמית ולא משתלבת עם שאר המרכיבים בסביבת הנהג. לו זה היה תלוי בי, הייתי מוותר עליה ושם את בורר מצבי הנהיגה על הדשבורד. חוסך עלויות ייצור, מעניק יותר מקום ויוצר תחושה אוורירית – כמו שהיה באולי, אפרופו רכב קונספט. 

סיטרואן C3 חשמלית – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סיטרואן

מאחור מפתח הדלת סביר מינוס, המושבים עצמם נוחים אך נמוכים מה שמביא לתמיכת ירכיים פחות טובה. המרחב טוב ומרווח הראש ממש מרשים, עד כי לא יכולתי שלא לתהות מדוע לא הרימו את המושב גבוה יותר; לא הייתה נוצרת בעיה של תמיכת ירכיים ועדיין מרווח הראש היה ראוי. כצפוי, אין פתחי מיזוג אך יש שני שקעי USB ושקע 12 וולט.

תא המטען עם סף גבוה, אך הוא עמוק, כשיש לו ארבע נקודות עגינה, וו תליה אחד ותאורה. אין גלגל חלופי – ייתכן בגלל העלות, ייתכן בגלל המשקל, כנראה שניהם. וחבל.

סיטרואן C3 חשמלית – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סיטרואן
 

רק מה שצריך. וזה בסדר

הדור הזה של סיטרואן C3 צויד גם בבולמים הייחודיים של סיטרואן שיש להם כריות הידראוליות בקצה מהלכם (PHC), לריסון השיכוך/החזרה. אמנם, פה ושם הרגשנו את תיקוני הכביש, אבל גם ירדנו ממדרכות ואתגרנו את המכונית במספר מצבים שונים והתוצאה לרוב הרשימה. 

סיטרואן C3 חשמלית – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סיטרואן

המפרט של יחידת ההנעה החשמלית והסוללה הוא בהתאם לרעיון המוביל: רק מה שצריך לשימוש רגיל. מנוע אחד, קדמי וזה מייצר 113 כ"ס ו-12.2 קג"מ. הביצועים בהתאם: מ-0 ל-100 קמ"ש ב-11 שניות והמהירות המרבית 135 קמ"ש. לסוללה 44 קוט"ש אך הטווח המוצהר גבוה יחסית, 320 ק"מ במשולב ועד 459 ק"מ בנהיגה עירונית, גם הודות למשקל הנמוך ביחס לרכב חשמלי, 1420 ק"ג. הספק הטעינה המהירה הוא 100 קילוואט, כך שטעינה יעילה מ-10% ל-80% תיעשה ב-30 דקות.

התאוצה עצמה סבירה בלבד, לא שונה בהרבה מסופרמיני רגילות, בהחלט פחות ממה שהורגלנו לקבל ממכוניות חשמליות. המהירות המרבית, שהוגבלה ל-135 קמ"ש, הביאה לשיוט נינוח – כי זה מה שיוצא כאשר ספונים במושב נוח, ברכב עם מתלים משובחים וצבירת מהירות שנעשית באופן מתון.

סיטרואן C3 חשמלית – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סיטרואן
 

לא מיישרת קו

אם נשפוט לפי מה שאנשי סיטרואן אמרו וביצעו, ניכר שפיהם ומעשיהם שווים. המטרה הייתה ליצור רכב נוח לנסיעה – בהתבסס על מרכיבי סיטרואן ייחודיים, המושבים והבולמים – בהנעה חשמלית ובמחיר נגיש. 

היישום בהתאם, ככל שעולה בהתרשמות הראשונית, וראוי להערכה, גם בגלל היצירתיות, המבטאת לא במעט את דרכה של סיטרואן, שאחראית על הרבה מאוד דגמים מקוריים, ומאז ומתמיד לא מיהרה ליישר קו עם כולם. 

סיטרואן C3 החשמלית תגיע לישראל ברבעון האחרון של השנה, בשלב זה לא נסגר מפרט האבזור והמחיר לא סוכם; באירופה הרכב מוצע החל ב-23,000 אירו. וכך, במחיר נכון, e-C3 עשויה להצליח כמכונית עירונית-חשמלית בזכות יעילות ונוחות ראויים. 

*פורסם לראשונה ב-9/6/2024 - נוסף וידאו.