המזרח התיכון, אנחנו יודעים, רווי אתרים עוצרי נשימה; פירמידות, מכתשים, דובאי, ים המלח, פטרה, ירושלים. אומרים שגם איראן. לא ביקרתי. אבל כמי שמרבים לפקוד את נתב"ג כפיצוי על הטרלול המדיני ויוקר המחיה, ובעיקר כבני אדם מפולגים שהצטופפו על מטראז' קטן וטעון חילוקי דעות, מובן לנו שמדובר בשכונה עוינת שהוקמה על חבית נפץ. 
  
בדצמבר, אפשר עיצומה של מלחמת עזה, התנהל ענף הרכב המקומי בהילוך נמוך, שגרת קפאון וצווי מילואים. אם הייתם מנסים לקבוע, למשל, פגישה עם שרון גלזר, מנהל חטיבת הרכב הפרטי בחברת 'מאיר', סיכוי גבוה שהיה מארח אתכם במדי קצין, “מג’נגל” כדבריו על קו צפון-הרצועה-מחלף השלום, מאייש תפקיד שלא מדברים עליו; מתמרן קרקעית שם, ומתמרן בין הזימונים ביומן העבודה.

המבוך / שיחה עם שרון גלזר, מנהל חטיבת הרכב הפרטי ב'מאיר'
צילום: איתמר רותם

"השנה החולפת ובמיוחד מאז ה-7/10 הייתה שנה מורכבת, מאתגרת ומלאת התמודדויות.
ברמה האישית לא מעט מהצוות שלי ואני לקחנו חלק פעיל והיינו מגויסים למילואים לתקופות לא קצרות. ברמה הלאומית, ישנה השפעה ישירה על הצריכה ועל חווית הצריכה ומצב הרוח הלאומי הפך להיות אחד מהגורמים המרכזיים להשפיע על קהל הלקוחות". 

השוק כבר פחות ביקורתי כלפי המעבר להנעה אלטרנטיבית, ובתוך מיני מהפכה צרכנית, הציבור חווה מלחמה שלא הכרנו. איך אתה מסכם את הפעילות של חטיבת הרכב הפרטי בתקופה כל כך מאתגרת וקשה?

"דווקא לאור התפיסה בקרב לא מעט מהלקוחות שחזרה לשגרה, תמיכה בעסקים וחזרה לשגרה כלכלית צרכנית מהווה מסר חשוב פנימה והחוצה, אנו עדים לתנועה הולכת וגוברת ולהתעניינות באולמות התצוגה. בחטיבת הרכב הפרטי אנחנו פועלים כל הזמן על מנת לשפר עמדות ולהיטיב עם קהל הלקוחות, כך למשל פעלנו להורדת המחיר משמעותית בדגם EX30 אשר התאפשרה הודות לתמיכת היצרן לנוכח הבנת מצב השוק והאתגרים.  אנחנו מקיימים ימי מכירות מיוחדים וקמפיינים במגוון רחב של ערוצים, ולמרות המצב המורכב כאשר מתקיימות השקות ונסיעות מבחן בינלאומיות משתדלים לא לפספס ולהעניק את החשיפה הראשונה לדגם במקביל לכל השווקים בעולם".

המבוך / שיחה עם שרון גלזר, מנהל חטיבת הרכב הפרטי ב'מאיר'
צילום: איתמר רותם
 

זהות אבודה

ככל שהמעורבות של יצרני הרכב הסינים גדלה, כך במקביל צמחה הביקורת על מחיקת זהות ועקירת שורשים; שיתוף פלטפורמות, שבבים, סוללות, מנועים היא פרקטיקה חיונית למקסום רווחים ויעילות ארגונית. ואולם, זה המקום שבו מותגים עם תרומה היסטורית, דוגמת וולוו, חייבים לוודא שהמסר לא התעוות, שהם עדיין נאמנים לקווי היסוד - ואם הסמל הסקנדיבי מתנוסס בחזית, לא טעית בכתובת.

נתחיל עם השאלה, אולי הכי בוערת על הפרק: איך וולוו שומרת על הזהות שלה, יתרונות, המורשת המיוחדת בתוך מגדל מותגים חשמליים שמחזיקה בעלת הבית ג'ילי? אי אפשר לתלות הכול רק בבטיחות או שמירה על חתימה סביבתית נמוכה שנגזרת מתהליכי ייצור אקולוגיים. אנשים רוצים תמורה ליוקרה. מה יש בה, שאין במתחרים ב-2024? 

"דווקא היום, יותר מתמיד תחומי ההתמחות המסורתיים שלנו רלוונטיים במיוחד. מיום היוסדה לפני כ-100 שנים, וולוו התמקדה בתחומים שבהם יש לתעשיית הרכב השפעה שלילית על האנושות - בטיחות ודאגה לסביבה. כיום בזכות היכולות המגוונות והתקציבים הנדיבים, תוך שימור העצמאות המלאה מבחינת הנדסה, העיצוב, מחקר ופיתוח אנחנו יכולים להמשיך להצטיין בשני התחומים ולהציב רף עליון  לתעשייה כולה.
 
כבר בשנת 2009 וולוו הצהירה על חזון 0 הרוגים וגם בנוגע לסביבה היא סימנה יעד שאפתני לא פחות - להגיע לחתימה סביבתית אפסית תוך מספר שנים. וולוו פרסמה  LCA שממחיש את המחויבות ואת האתגרים בשקיפות שאין דומה לה, היצרן מפעיל בין היתר טכנולוגיית בלוקציין המאפשרת מעקב מדויק אחר אופן הפקת חומרי הגלם תוך שמירה מרבית על הסביבה ועל תנאי עבודה נאותים.
 
כחלק מהבידול, וולוו מספקת חוויית יוקרה סקנדינבית ייחודית בכל הנוגע לעיצוב שבדי, הנדסת אנוש שמבוססת על מחקר מעמיק במיוחד והבנה מעמיקה בתחום. השלד ההנדסי מהווה בסיס מצוין ליכולת דינאמית גבוהה מתמיד שמושגת בזכות כיול ייחודי לגמרי ושימוש ברכיבים מותאמים לטובת נוחות נסיעה מעולה, התנהגות כביש משובחת ושימור תחושת הביטחון הנודעת של וולוו. הפלטפורמה אמנם משותפת לדגמים אחרים אבל השלדה ייחודית לוולוו וכשנוהגים מבינים".

נמשיך באותו קו; הרבה לקוחות מתקשים לעשות את ההבחנה מול מוצרים פנימיים או שיתופי פעולה: סמארט, זיקר, לינק אנד קו, יש חלוקת משאבים שקופה ביניהם. יש הנחה שוולוו זה כבר לא מה שהיה פעם. שהלקוחות בעצם רוכשים את הסמל - והפרמיה של המחיר לא מוצדקת. איך משכנעים אותם לחשוב בצורה אחרת?

"אחד הדגשים המרכזיים בפיתוח, ואחת הדרישות העיקריות לג'ילי היו שימור הזהות הייחודית של וולוו ברמה כזו שכל אלמנט שהלקוח יכול להבין בו או להרגיש אותו יהיה שונה - החל מהעיצוב, דרך מערכת הבקרה והסיוע, היכולת הדינאמית, הביצועים ואפילו הטווח, כולם שונים ולא ניתן לדעת שמדובר ברכבים שחולקים רצפה משותפת. מבחני הדרכים בעולם מעידים על כך בצורה חד משמעית, פלטפורמה משותפת לחלוטין לא מעידה על דמיון בתחומים השונים שעל פיהם מעריכים את המוצר, אנחנו מכירים זאת שנים רבות. גם אתם".

גלובלית, הביקוש לרכבים החשמליים בירידה; לא תהומית. אבל יש רגיעה והנימוקים לא השתנו: המחיר גבוה יותר בהשוואה לרכב עם מנוע בערה ותשתית הטעינה בפיגור גדול. 2030, היעד שוולוו נקבה בו להפסיק לייצר רכבי בנזין ודיזל כבר לא רחוק - ויש מי שסוברים שנכון לתת לתחנות הביניים, הייבריד, פלאג-אין, עוד הרבה מרחב נשימה. וולוו לא מתכוונת לעצור רגע ולעשות חושבים?  

"אנחנו ממוקדים מתמיד במטרה ולא השתנה דבר מבחינת היעדים שלנו בתחום. וולוו מחויבת לחשמול ומספקת מגוון פתרונות למגוון צרכים- טכנולוגיית ה-PHEV שלנו עטורת פרסים וממשיכה להשתפר ולהציב רף גבוה לתעשייה". 

וולוו EX90
צילום: וולוו

בוא נדבר על מה שצפוי לנו בשנים הקרובות בישראל מבחינת פורטפוליו. שני כלים חשובים מאוד בקו האסטרטגי של וולוו, ה-XC90 וה-XC60, מוחלפים על ידי רכבים חשמליים מלאים; הראשון יצא לדרך, השני כנראה ב-2025 אולי 2026. מה עוד בקנה? האם נראה למשל מכונית סטיישן חשמלית מלאה, או מכונית חשמלית זולה יותר מ-EX30?

"בשלב זה, מה שוולוו חשפה הנו רכב חשמלי מלא EX90 ובמקביל וולוו תציג XC90 PHEV  חדש לענות על אותו שלב ביניים שהנו צורך של חלק מהלקוחות בשלב זה. בהמשך תוצג ES90 חשמלית ב-2025 ולאחר מכן EX60  ללא לו"ז מדויק בשלב זה. אין כרגע מידע נוסף בנוגע לדגמים עתידים".  

פולסטאר נקלעה לקשיים על רקע דיווחים אודות פשיטת רגל - שהתבררו כשגויים. איפה הם עומדים היום, ומה לדעתך יכול לחזק את המיצוב שלהם? אולי גם פה יש מקום לחדד את המסרים של המותג מול רכבים  שמפלרטטים עם המונח הזה שנקרא "יוקרה" אבל הם לא באמת כאלו. 

"פולסטאר הוא מותג ייחודי בעל שליחות של ממש בשני תחומים - חוויית נהיגה טהורה של רכב אמיתי ויעדים סביבתיים שאפתניים במיוחד. מחויבות לזהות שכזאת יכולה להיות מאתגרת מבחינת רווחיות בטווח הקצר, אך אנחנו מאמינים ויודעים שהגב הפיננסי האיתן יאפשר לה להמשיך ולהצטיין ולהישאר בתמונה עוד שנים רבות".

לינק אנד קו 01
צילום: יואל שוורץ

לינק אנד קו הוא יצרן ייחודי מבחינת ההיסטוריה שלו, קצרה ככל שתהיה בהשוואה ליצרנים סינים נוספים; הוא המותג הסיני הראשון בעולם שהתחרה במרוצי מכוניות תחת אליפות רשמית של ה-FIA. לזכותם, עמד הניסיון של וולוו ופולסטאר והם ככבו עם מכונית סדאן בסבבי תיור והגיעו להצלחות כבירות. 

שנה וחצי אחרי ההשקה בישראל: א. תן לנו תמונה מייצגת לתפישה של המותג בעיני הציבור ואם הוא מצליח לבדל את עצמו? ב. האם יש פרופיל מסוים ללקוחות של החברה בארץ. ג. מה מחכה לנו בהמשך?


"במאיר היה לנו הכבוד להיות בין היבואנים הראשונים בעולם להנות מזיכיון של לינק אנד קו. איכות המוצר מאוד גבוהה ואנחנו רואים עדות לכך  במשובי הלקוחות המציגים שביעות רצון גבוהה מאוד מהרכב. אנו עובדים בימים אלו על הערכות להשקת דגם נוסף של לינק אנד קו, הפעם חשמלי מלא אשר יתבסס על פלטפורמת ה-SEA.
 
המיצוב של לינק אנד קו מבוסס על ההבטחה שהיא מציגה איכות פרמיום כסטנדרט אשר מתבטאת בעיצוב, במכלולי הבטיחות, באבזור ובטכנולוגיה כאשר היא מתחרה מול דגמי מאס מרקט. בהמשך צפוי להגיע לארץ דגם BSUV המציג את איכות הפרמיום שהמותג מבטיח, ויהווה תחרות ישירה אל מול גרסאות המאס מרקט במותגים המובילים בסגמנט".

הונדה סיוויק היברידית
צילום: הונדה

מותג הונדה היה ונשאר אחד הגדולים והחשובים בעולם. יש לו "בייס" ענק בישראל שמוקיר את הרפטואר שלו. אלא שכמו טויוטה, הונדה הגיבה באיחור לחשמול והם מאוד מתקשים להדביק את הפער: פחות מאחוז מסך המכירות של הונדה העולמית (2.8 מיליון) השנה הוא של רכבים חשמליים. יש בשורות על חידושים שיגיעו לארץ? משהו שיכול לשנות את התמונה בצורה דרמטית?

"הונדה הינו מותג חזק ואהוב עם קהל מעריצים שרק מחכה לדגמים נוספים. אנחנו במאיר בוחנים כל הזמן אפשרויות במסגרת הפעילות מול המטה האירופאי, כולל ניסיון מול המטה האמריקאי. אנו מתכננים במהלך הרבעון השלישי של השנה להשיק כמות מוגבלת של HRV היברידית, בשאיפה לעבוד על יבוא של דגמים נוספים שיוצגו על ידי היצרן בהמשך.
 
הונדה אופנועים ממשיכה את הפריחה שלה בשנים האחרונות עם אלפי כלים חדשים שעולים בכל שנה על הכביש,  החל מדגם CB500hornet  ועד לדגמי הדגל כמו CRF1100L  אפריקה טווין ו- CBR1000RRR  פיירבלייד , גולדווינג  ומיישמים את החזון שהתוונו ולהפוך את הונדה למותג מוביל בעולם האופנועים והקטנועים בישראל. השקנו השנה את Honda Dream Dealer בהרצליה. אולם חדש, ראשון מסוגו בישראל, מעניק מימד חדש לחלוטין לחוויית לקוח ייחודית לרוכבי אופנועים". 

אתה מנהל את חטיבת הרכב הפרטי והאופנועים של מאיר קרוב ל-12 שנים.אז א. תנסה לתמצת לנו את החוויה שלך  – בכל זאת התחלת עם שני מותגים, לפרקים שלושה (יגואר) והיום אתה עם ארבעה. ו-ב. מה התחזית שלך לשנים הקרובות לרכב החשמלי; המדינה מגבשת תהליכי מיסוי והתלבשה על נסועה ואגרה - ושוב פעם מענישה את הצרכן. לאן אנחנו מתכנסים?

"עולם הרכב השתנה מאוד מאז שנכנסתי לתפקיד – גם מבחינת ריבוי המותגים וכניסת הרכבים הסינים, גם מבחינת המעבר לרכבים היברידיים ורכבים חשמליים וגם הכניסה המהירה של תחבורה זעירה.  השינויים האלו, יחד עם הגידול במספר המותגים שאני מנהל, מחייבים חשיבה דינאמית והסתגלות מהירה לשינויים וכמובן חשיבה של כמה צעדים קדימה כל הזמן כדי להבין לאן צועד השוק ולעשות את ההתאמות הנדרשות מבחינתנו.
 
כך למשל לפני כמה שנים הקמנו במאיר את MEU חטיבת מיקרו מובילטי (תחבורה חשמלית זעירה) המציעה מגוון פתרונות ושירותים ל"מייל האחרון" עבור לקוחות פרטיים, עסקיים ומוסדיים. בין מגוון הכלים החשמליים ש-MEU  מוכרת ניתן למצוא: אופנועים קטנועים, קורקינטים וקלנועיות של המותגים MIA NIU, SEGWAY, החיבור למאיר מאפשר שירות בפריסה ארצית ופתרונות מימון, ליסינג וטרייד אין. 

המבוך / שיחה עם שרון גלזר, מנהל חטיבת הרכב הפרטי ב'מאיר'
צילום: איתמר רותם
 

מדיניות מס 

"עתיד הרכב החשמלי תלוי בשני גורמים: מדינות ויצרנים", אומר לנו שרון. "אם המדינות יתמרצו את רוכשי הרכבים החשמליים עם הנחות מס תהיה לכך השפעה חיובית על הביקוש ולהיפך. במקביל אם היצרניות יגדילו את הייצור של רכבים חשמליים ויקטינו את הייצור של רכבי הבנזין, אפשר להניח כי מחירי הרכבים החשמליים ירדו והביקוש יגבר ולהיפך.

סינרגיה בין המדינות לבין יצרני הרכב בהורדת מיסים לצד הגדלת ייצור הרכבים החשמליים, יסייעו לכך שמרבית הרכבים על הכביש בעתיד יהיו רכבים חשמליים. במידה ויקרה הדבר ההפוך – העלאת מיסים או אי מתן הנחות לצד הגדלת ייצור רכבי הבנזין ועליית מחירי הרכבים החשמליים, תהיה האטה בחדירת הרכבים החשמליים כפי שאנו רואים כעת באירופה".