BYD, ענקית הרכב הסינית, המככבת בטבלת המסירות בישראל בשנה האחרונה, רומזת די בגלוי שהיא נערכת להגדיל את פעילותה באירופה על ידי הקמת מפעל ייצור נוסף, לצד המתחם שנמצא בימים אלו בהקמה בהונגריה ויחל את פעילותו במהלך שנת 2025. סטלה לי, נציגת החברה באירופה ובארה"ב, אומרת כי "אנחנו בוחנים היכן לעשות את זה - ובתזמון הנכון זה יקרה".

ההחלטה לבנות מתקני ייצור באירופה נובעת, בחלקה גם בשל המאבק שפתחו נציבות האיחוד האירופי נגד יצרני רכב סיניים המשווקים את מרכולתם באירופה במחירים נמוכים - תוצאה של סבסוד מדיני בסכומי עתק, שלדברי האיחוד גרם להצפה של מותגים ויתרון לא הוגן. לדברים אלו, מגיבה סטלה לי באמירה ברורה: "כשהמתחרים שלך חוששים, זה אומר שעשית את העבודה שלך". עוד היא אומרת היא כי אם המכס על רכב המיובא מסין יגדל בצורה משמעותית באירופה, "זה רק יפגע באפשרות של הנהגים לרכוש רכב חדש, מתקדם טכנולוגית במחיר משתלם".

BYD סיל U
צילום: אוהד אלגוב

השוק האירופי קלט הרבה מותגים סינים בשנתיים האחרונות אבל נתח השוק צנוע - 4% בלבד, ו-BYD מדורגת במקום סביר באמצע עם היקף של כ-16 אלף כלי רכב בשנה הקודמת. מסיבות אלה וכן בשל האטה כללית בביקושים לרכב חשמלי מלא, בקרוב תחל מכירת דגמי פלאג-אין הייבריד של BYD. "אני חושבת שלרוכשי רכב חשמלי, דגם פלאג-אין הוא צעד ראשון חיוני כדי להבין את הטכנולוגיה ולהנות ממנה".

קרוב ל-50% ממכירות BYD בשנה היוצאת היו של דגמי פלאג-אין, או כ-1.5 מיליון כלי רכב המשלבים מנוע בנזין, סוללה קומפקטית ומנוע חשמלי. "זה פתרון טוב למי שחרד מטווח נסיעה מוגבל או לא רוצה להתמודד עם חרדות טעינה", מדגישה סטלה לי. בשלב זה חשוב להוסיף, המכס על רכב המיובא מסין לאירופה עומד על 10% בלבד, אולם ביולי יכריזו באיחוד על תעריפים חדשים, כאשר בכירים בעיתונים הכלכליים באיטליה מעריכים שהמיסוי יעלה ל-35%.

"אם אני צרכן נבון, שיודע לקרוא בין השורות, לדעתי זו דווקא עדות לכך שהרכבים שלנו איכותיים והם מאוד תחרותיים בהשוואה למתחרים מהמערב. אנחנו לא מסכימים לגבי העלאת המיסוי אבל אני לא משוכענת עד כמה זה יפגע בקהל האירופי שלנו - נמשיך להתבסס פה ולבנות אמון והצלחה".