אלפין, מותג מכוניות הספורט הצרפתי, הציג את החשמלית הראשונה שלו – אלפין A290. מדובר למעשה בגרסה חשמלית וספורטיבית של רנו 5 החדשה אשר הוצגה בחודש מרץ האחרון. לפי אלפין, דגם זה הוא הראשון מתוך שלושה דגמים מחושמלים שצפויים לראות אור בקרוב: לצד הסופרמיני החמה יוצעו בעתיד גם דור חדש של A110 ורכב פנאי-קומפקטי חדש. כל הדגמים, כך אומרת אלפין, ישמרו על ערכי הליבה של המותג – ביצועים, זריזות ומשקל קליל יחד עם אופי "צרפתי" מובהק.

אלפין A290
צילום: אלפין
 

ה-5 הפכה ל-A290

כאמור, אלפין A290 היא למעשה הגרסה החמה של רנו 5 החשמלית שהוצגה לאחרונה. בהתאם, היא משתמשת באותה הפלטפורמה (AmpR קטנה) ומידותיה דומות, אולם יש הבדלים. העיצוב מנופח וספורטיבי יותר, מתכתב עם דגמי אלפין של העבר בכלל וגרסאות ספורטיביות של רנו 5 המקורית בפרט. השינויים למרכב הובילו לאורך כולל של 399 ס"מ (7 ס"מ יותר), רוחב של 182 ס"מ (5 ס"מ יותר). באופן מעניין וחריג בגרסאות שכאלה, היא גם גבוהה יותר ב-2 ס"מ (152 ס"מ) ובסיס הגלגלים קצר בס"מ בודד (253 ס"מ). 

סביבת הנהג עברה טיפול דומה: הבסיס המוכר של רנו 5 נשאר כולל לוח המחוונים ומסך המולטימדיה בגודל 10 אינץ' כל אחד, אך המופע הכולל ספורטיבי ומושקע יותר. כל למשל הדיפונים שונו, תאורת האווירה עודכנה, ישנם שלל סמלי אלפין כמו על גלגל ההגה משולש החישורים, קונסולה מרכזית שעוצבה מחדש, מושבים ספורטיביים ועוד. לתא המטען נפח נאה של 326 ל'. 

אלפין A290 סביבת נהג
צילום: אלפין
 

האץ' חשמלית הספורטיבית

לפי אלפין, השימוש בפלטפורמה החשמלית הקטנה מביא ליתרונות בהקשר הספורטיבי: לזו חלוקת משקל (57% מלפנים) בסיסית מאוזנת יותר משל האצ'בק ספורטיבית טיפוסית עם מנוע בנזין. בנוסף, מארז הסוללות מוריד את מרכז הכובד ומחזק את מבנה השלדה. מרכז הכובד הנמוך בשילוש קשיחות השלדה אפשר כיול מתלים מאוזן שאינו קשיח מדי מבלי להביא לזוויות גלגול גדולות ומחסור בריסון גם בעומס גבוה, כך אלפין. אגב מתלים, באלפין ציידו את A290 במעצורים הידראולים במקום כריות הגומי המסורתיות – פתרון שראינו עד עתה רק בסיטרואן.

ובכלל, הפלטפורמה הזו אפשרה לאלפין לשמור על משקל נמוך בתחום החשמלי שעומד על 1,479 ק"ג. בהשוואה למתמודדות מסורתיות מדובר בנתון נכבד – פולקסווגן פולו GTI הגדולה (והכבדה בפני עצמה) שוקלת כ-110 ק"ג פחות – אולם ביחס לחשמליות אחרות מדובר בנתון לא רע; וכן, אבארט' 500 החשמלית אנחנו מדברים עליך (1,410 ק"ג למכונית קטנה בהרבה). 

אלפין A290 חשמלי
צילום: אלפין

אלפין A290 תוצע בשתי גרסאות הנעה, לשתיהן מנוע יחיד והנעה קדמית. בבסיס ישנה גרסת ה-GT (המוצגת גם בגימור 'פרימיום') בעלת הספק של 180 כ"ס ו-29 קג"מ, נתונים המספיקים ל-7.4 שניות בתאוצה ל-100 קמ"ש ו-160 קמ"ש מירביים. גרסאות GT פרפורמנס ו-GTS מציעות נתונים טובים יותר: 220 כ"ס ו-30.6 קג"מ המציעים 6.4 שניות ל-100 קמ"ש ו-170 קמ"ש מירביים. ההספק המוגבר זמין לכ-10 שניות במצב 'OV' וניתן להפעילו כל 30 שניות, או לאחר המתנה של 15 שניות לזמן של 5 שניות בלבד. 

שתי הגרסאות החזקות יותר יוצמדו לצמיגים ספורטיביים יותר: מישלן פילוט ספורט S5 (או אלפין 5 לחורף) במקום מישלן פילוט ספורט EV של רמות הכניסה. מעבר לכך עיקר ההבדלים בין הרמות השונות נוגעים לפרטי עיצוב בחוץ ואורך רשימת האבזור בסביבת הנהג. 

אלפין A290 2024
צילום: אלפין