וולוו הודיעה ב-2021 שהיא תייצר מכוניות חשמליות ותשווק רק אותן מ-2030. הצהרה זו חזרה על עצמה לאחר מכן מספר פעמים בהפרשים של כמה שבועות וחודשים, אולם מסתמן שהשוודים בכל זאת מזהים שינוי במגמה, או בונים מפת דרכים מעודכנת על פי התפתחויות כלכליות שחלקן גם כרוכות במכסים. 

"שוק המכוניות החשמליות קשה וקטן יותר ממה שציפינו לפני שנה", אמר לאחרונה מנהל אגף הכספים בוולוו העולמית, ביורן אנוול. "אמרנו שאנחנו רוצים למכור מכוניות חשמליות רק מ-2030. אנחנו רוצים להמשיך לעשות את זה, אבל עד אז יהיו הרבה עליות ומורדות".

לדבריו, וולוו רוצה "להישאר תחרותית לחלוטין" עם פורטפוליו מאוזן של מכוניות חשמליות, היברידיות פלאג-אין והיברידיות מתונות. החברה חייבת להיות מסוגלת להגיב בכל עת אם מהירות השינוי משתנה. זה לא תמיד קורה באותה מהירות בכל אזור", הוא מעיר. 

נתח המכירות של מכוניות חשמליות תוצרת וולוו היה 16 אחוז בשנה שעברה. אולם עד כה השנה, הגדילו השוודים את נתח המסירות ל-23%. מותג הפרימיום הסקנדינבי תולה הרבה תקוות ברכב הפנאי החשמלי EX30 שנחשב למנוע צמיחה כלכלי חשוב. בהיצע, לצידו, יש כיום את ה-SUV EX40 ואת הקרוסאובר EC40 בסגמנט הקומפקטי ואת ה-SUV הגדול EX90 כספינת הדגל. וולוו חשפה גם מיניוואן חשמלי, אך השקתו באירופה טרם אושרה.

EX90
צילום: וולוו
 

מכסים

בסין, בשל שינויים בתעריפי המס, וולוו העבירה את המיקוד שלה כמעט לחלוטין לדגמים היברידיים בגלל מלחמות מחירים. "מותגים רבים מוכרים כיום את המכוניות החשמליות שלהם בהפסדים גבוהים. זה חייב להיפסק", אמר אנוול. הוא מחדד, כי עדיין אינו רואה בתחרות החדשה מהמזרח הרחוק בעיה גדולה לאירופה. מדוע? 

"מכירות, שירות, אמון לקוחות - אתה צריך לבנות את כל זה, במיוחד כמותג פרימיום. וזה ייקח זמן. עד כה, מותגים כמו BYD או NIO לא הציעו את המכוניות שלהם זולות משמעותית מהמתחרים. ווולוו גם ממצבת את עצמה כמותג פרימיום למכוניות חשמליות ולכן לא מכוונת למחירים נמוכים במיוחד". 

המכסים שהוכרזו על ידי האיחוד האירופי על מכוניות חשמליות מסין צפויים להוות בעיה מורכבת עבור וולוו. עד כה, ה-EX30 נבנה רק בז'אנגג'יאקו, סין, על ידי בעלת המניות העיקרית של וולוו, ג'ילי. הייצור בגנט, בלגיה, אמור להתחיל רק ב-2025. "רבים מעמיתיי הגרמנים אמרו בצורה ברורה מאוד מה טוב לתעשיית הרכב האירופית: סחר חופשי והוגן. כולם צריכים לעבוד קשה כדי לנצח".