בוגאטי חוגגת השנה שני עשורים לתחיית המותג תחת כנפי פולקסווגן – והיא עושה זאת בדרך הכי נכונה שיש, עם הצגת הדור הבא בשושלת מכוניות העל שלה. ואתם צודקים, והוויירון המקורית הותירה חותם כה גדול שגם לנו קשה להאמין שכבר עברו כמעט 20 שנים מאז הוצגה. למעשה, בבוגאטי מעמידים לכף הזכות שלהם את השימוש במונח "מכונית הייפר" לתיאור מכוניות שהן מעבר למכוניות-על "רגילות" – כנראה שככה זה כשאתם הראשונים להציג מכונית סדרתית עם הספק של מעל ל-1,000 כ"ס.

בוגאטי טורביון
צילום: בוגאטי
 

ברוכה הבאה טורביון

בתור הדגם הראשון מזה 20 שנים שלא עושה שימוש במנוע ה-W16 של היצרנית, בבוגאטי החליטו שלא להעניק לרכב החדש את שמו של נהג מרוצים מהעבר של היצרנית כמו ויירון או שירון.

במקום, השם החדש – שמשמעותו בצרפתית סופה – הוא כזה של מנגנון מורכב בשעונים: מעין ג'ירוסקופ הפועל באופן עצמאי ומורכב על מַחגֵר השעון על-מנת לנטרל את השפעת כוח הכבידה על דיוק השעון; השפעה זו מוצאת ביטוי בעיקר כאשר השעון במצב נייח. מנגנון זה הוצג לראשונה ב-1801 על-ידי אברהם-לואי ברגה (Breguet), מגדולי השענים מעולם.

כיום, בעולם בו אין שעוני כיס ומעט שעונים מכניים קבועים, מורכבות טורביון היא ביטוי למצוינות בעולם השענות. לפי בוגאטי, כך גם הדגם החדש שלה: יצירה מקורית ומעוצבת ברמה הנדסית מורכבת שתוכננה בתשומת לב ובדיוק.

בוגאטי טורביון 2024
צילום: בוגאטי

עיצובה החיצוני של טורביון החדשה מהווה אבולוציה לזו של שירון היוצאת. התוצאה מודרנית, מחודדת ועדכנית יותר, אך ההבדלים אינם דרמטיים כפי שהיו בין ויירון המעט אנמית בעיצובה לשירון המרהיבה – במבט ראשון ניתן לחשוב שמדובר בגרסה אתלטית של שירון.

פרנק הייל, המעצב הראשי בבוגאטי, מסביר את השמרנות העיצובית בצורך לאזן את המופע עם הדרישות ההנדסיות ממכונית על אשר מסוגלת לחצות בקלות את רף ה-400 קמ"ש. "לכל משטח יש משמעות פונקציונלית לשיפור האווירודינמיות והזרמת אוויר לקירור המנוע", אמר.

בוגאטי טורביון הוצגה
צילום: בוגאטי

@auto_magazine_il בוגאטי השיקה פצצה על עולם ההיפרקארים עם הטורביון. הטורביון, שהוא השם של מנגנון מכני בשעוני יוקרה, משמש ככינוי לדגם הזה. הטורביון מציג מנוע חדש לגמרי, V16 אטמוספרי, שמפיק 1000 כ"ס וסאונד שעוד לא נשמע בעולם הרכבים הסידרתי. בשילוב עם מערך של שלושה מנועים חשמליים, המפיק 800 כ"ס להספק משולב של 1800 כ"ס, בוגאטי תייצר 250 יחידות מהדגם הזה, וכולן כבר נמכרו מראש. לעוד תוכן על עולם הרכב כנסו לדף שלנו.@mit ♬ original sound - אוטו


כך למשל מציינים בבוגאטי את הדיפיוזר הייחודי המייצר מאחור מראה נטול פגוש, את הכנף האחורית הגדולה והאדפטיבית אשר תוכננה בקפידה כדי שתתרום באופן יעיל לביצועים במהירויות נמוכות וגבוהות. הכנף הזו משמשת גם כבלם אוויר, טריק מוכר של היצרנית (ולא רק). 

ובכל זאת, ליצירת רושם ייחודי משירון, טורביון החדשה מציעה דלתות "מספריים" למראה דרמטי ומרשים יותר בכניסה והיציאה.

סביבת הנהג מרשימה ממש, ממשיכה את הקו המוכר של שירון הכולל את "גשר" הפיקוד המינימליסטי במרכז. ובכל זאת, ניכר כי בטורביון בבוגאטי לקחו את עיצוב סביבת הנהג כמה צעדים קדימה – המופע הרבה יותר מורכב ועשיר עם ירידה מדהימה לפרטים הקטנים. וכן, מוטיב השעונים בשם חוזר כאן ובולט במיוחד בסביבות לוח השעונים המותקן על גלגל ההגה.

בוגאטי טורביון סביבת נהג
צילום: בוגאטי
 

ברוך הבא V16

הבסיס כמובן היא שלדה חדשה לגמרי העשויה מתרכובת פחמן קלת משקל. כדי לחסוך במשקל, חלק מתעלות האוורור של מערך הקירור וההצמדה מוטמעים בשלדה עצמה והסוללה תוכננו כחלק ממנה כרכיב נושא עומס. מערך המתלים חדש לגמרי ולפי בוגאטי הוא קל בכ-45% מזה של שירון היוצאת. מערך הבלימה כולל בלמים קרבון-קרמיים קלי משקל ומערך בלימה-על-חוט שבתורו חוסך משקל נוסף. הצמיגים מבית מישלן תוכננו עבור טורביון באופן בלעדי והם במידות 285/35R20 מלפנים ו-345/30R21 מאחור. בבוגאטי לא נוקבים בנתון, אך מדווחים כי טורביון קלה יותר מהשירון היוצאת וזאת למרות המערך החשמלי.

אבל עם כל הכבוד, הכוכב שיושב במרכז הסיפור (תרתי משמע) הוא מנוע ה-V16 החדש של היצרנית שפותח בשיתוף קוזוורת' הבריטית ושוקל 252 ק"ג בלבד. מדובר במנוע אטמוספרי בנפח 8.3 ל' המפיק לבדו 1,000 כ"ס, רק אחד פחות מאשר ויירון המקורית שנעזרה בארבעה מגדשים. תקרת הסל"ד עומדת על 9,000 סיבובים ולא צריך לדמיין איך הוא נשמע: בבוגאטי סיפקו כבר קטע סאונד חביב ביותר של המנוע.

בוגאטי טורביון מנוע
צילום: בוגאטי

אל המנוע מצטרף מערך חשמלי במתח 800V הכולל סוללה נטענת מקוררת שמן בקיבולת של כ-25 קוט"ש – זו תאפשר טווח נסיעה חשמלי של עד 60 ק"מ, כי זה חשוב במכונית כזו. בימים בהם לא תנסו להציל את העולם עם ההיברידית החדשה שלכם הסוללה הזו תזין שלושה מנועים חשמליים – שניים מלפנים ואחד מאחור – המפיקים יחד הספק של 800 כ"ס. 

הספק המערכת המשולב עומד על 1,800 כ"ס וההנעה כפולה כמובן. הביצועים בהתאם: 2 שניות בלבד ל-100 קמ"ש, 0.4 שניות מהר יותר משירון. ל-200 קמ"ש היא תגיע בפחות מ-5 שניות, ואחרי פחות מ-5 שניות נוספות היא תחצה את ה-300 קמ"ש. בנוסף, בוגאטי טורביון מסוגלת להאיץ ל-400 קמ"ש בכ-25 שניות בלבד, שיפור משמעותי מ-32.6 השניות ה"ארוכות" שנדרשו לשירון. המהירות המירבית מוגבלת ל-380 קמ"ש "בלבד" – ושימוש במפתח מהירות מיוחד יעלה את המהירות המירבית ל-445 קמ"ש.

פרטים נוספים יפורסמו בעתיד, אולם כבר כעת מציינת היצרנית כי טורביון החדשה תיוצר ב-250 עותקים בלבד וכי לקוחות ראשונים צפויים לקבל אותה החל משנת 2026. המחיר? 3.8 מיליון יורו לפני מיסים.

נזכיר בהקשר הקליינטים, כי לבוגאטי יש לקוח VIP מאוד מפורסם בשם כריסטיאנו רונאלדו שמחזיק בגראז' שלו לא מעט רכבי קצה, כולל דגמים נדירים מאוד של המותג הצרפתי בהם בוגאטי צ'נטודיאצ'י תמורתה שילם סכום פעוט של 9 מיליון יורו. תהיו בטוחים, הפורטוגזי כבר עם המפתח ביד. 

בוגאטי כל הדגמים
צילום: בוגאטי