כנראה שעשיתי משהו טוב. כי כשהודיעו לי במערכת שאני טס להשקה באמסטרדם, זה מיד הזכיר לי שזו אחת הערים שאני הכי אוהב ודואג לבקר תכופות באירופה, ובאמת שהרבה זמן לא התראינו. נחתנו בהולנד בבוקר וזו כיבדה אותנו במזג אויר מושלם עם שמיים כחולים ומעט עננים. גם המיזוג היה נהדר - 24 מעלות. רק שבמקום לחתוך לוואנדל פארק כמתבקש, הוסענו למרכז המסירות של אקספנג

את תעשיית הרכב הגדולה בעולם ניתן לחלק לשלושה חלקים, אם תרצו - יצרניות ותיקות שקיימות כ-60 שנה, אלו באמצע שקיימות כ-30 שנה ואלו שממש צעירות, כמו אקספנג שחוגגת השנה עשור להיווסדותה.

G6
צילום: אקספנג

קבוצת יזמים סטארטאפיסטים עשירים מאוד, שיחד עם חזון ועם עזרה מימונית מהמדינה, החליטו לייצר רכבים שהתאפיינו ביוקרה וטכנולוגיה. ולא כאלה שישווקו רק בסין, אלא גם באירופה. ההצלחה הישראלית הגיעה מהר, כי מאז שנחתה בישראל המשפחתית הגדולה P7 ולאחריה רכב הפנאי הגדול G9, נמסרו מעל לאלף יחידות. מה שגורם לי לתהות מדוע לא מיקמו בארץ היפה שלנו את מרכב השיווק שלהם, אלא באמסטרדם. 

אז הגעתי לכאן בכדי להתרשם מאקספנג G6, רכב פנאי חשמלי אולטרה חכם בתצורת קופה. באקספנג סיפרו כי העמיסו טכנולוגיה בעיקר באזורי מערכות הבטיחות, מערכת ההנעה, בסוללות וגם במערכת המולטימדיה. לטענתם, זה האני-מאמין שלהם, של הסטארטאפיסטים שעומדים מאחורי המותג. לדעתם, טכנולוגיה היא שם המשחק בעתיד תעשיית הרכב והיא זו שתגרור את הלקוחות מהמתחרים. ואם לא מכל המתחרים, אז לפחות את של טסלה. 

אקספנג G6
צילום: אקספנג
 

לצביעה אין קשר לבני יהודה

אקספנג G6 נראה ממש טוב. צבע ההשקה של הדגם הוא כתום ומקרוב נדמה שהוא מרוח בנצנצים, כאלה שבוהקים בשמש. בחזית המעצבים קיבלו השראה מפרצוף של רובוט. בחיי שזה מה שהם אמרו. זה אמור להציף רגשות, לדבריהם. אבל בו זמנית גם להראות חכם ומתקדם. בתפקיד העיניים, איך לא, יחידות תאורה צרות שנחצות במרכזן בסמל המותג X (ואולי זה האף בכלל) והם החלק הצר והכהה שמפריד באחידות הצבע בין מכסה המנוע לסבכה האטומה שמתחתיו. בחלק התחתון יש כונס אויר אמתי ומעוגל לקירור הסוללות והוא חייב להיות הפה. עד כאן אנטומיה.

אקספנג G6 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אקספנג

לכל רכבי הפנאי היה גג פנורמי כהה ומסגרת שחורה לחלונות. הניגודיות בין הצבע הכתום לחלקים השחורים בחזית הרכב, בשילוב העיצוב עצמו, דואגים לתוצאה מהממת.  העיצוב לא מתחכם ואין פה תוספות מיותרות. כשמתבוננים בפרופיל הרכב ניתן להבחין שמכסה המנוע די קצר וזה לא מאפיין עיצוב קופה. המידות אגב, נדיבות עם אורך של 475 ס"מ, רוחב של 192 ס"מ וגובה של 165 ס"מ. בסיס הגלגלים נדיב גם הוא ועומד על 289 ס"מ.  

בניגוד ללא מעט כלי רכב מסין, כאן תמצאו תא המטען מכובד בנפח של 517 ליטר. אגב, אם תשכיבו את המושבים הקדמיים לאחור ללא משענת הראש תקבלו למעשה שתי מיטות, בערך. זה יכול להיות נהדר כשמטיילים בשטח, כאילו בשטח עדין כזה, כי בכל זאת. וחוץ מזה, זה מושלם עם גג פנורמי. וזה בכלל ידוע שהייטקיסטים אוהבים את הטבע עם רכיבת אופניים וכאלה.

אקספנג G6 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אקספנג
 

חמישה דברים

התמקדתי בגרסת הטווח הארוך ובגרסת הביצועים, בזמן שעמד לרשותי. לאחרון תא נוסעים שחור. ולגרסת הטווח הארוך שהגיעה עטויה גוף כסוף, היה תא נוסעים לבן. אני בחרתי להתחיל אתה בשל תא נוסעים שהיה נראה שמח יותר. הכניסה קלה משום שלדלת מפתח רחב, הסף אמנם גבוה אך כך גם תקרה הרכב. המושב נע לפנים עם סגירת הדלת וזה נהדר לתוצאת היוקרה, אם כי גלגל ההגה לא מתכוונן חשמלית וציפינו שכן. בסיס המושב רך, מעט קצר ויש לא פחות משמונה אזורי כיוון חשמליים.  

אקספנג G6 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אקספנג

ואחרי שהתרווחתי, חמישה דברים שמיד תפסו לי את העין: הראשון - העיצוב פשוט, לא מתחכם או מצועצע, אבל לצד איכות חומרים טובה בכל חלקי הרכב (כן, יש מעט פלסטיק נוקשה באזורים הנמוכים אך גם הוא הרגיש איכותי), איכות הרכבה טובה ושילוב חומרים שונים ואיכותיים, מתקבלת תחושה איכותית ויוקרתית. השני - גלגל ההגה לא עגול. קטום בחלקו העליון והתחתון. נעים למגע. ועדיין, אישית, אני מעדיף הגה עגול. השלישי - הגג הפנורמי העצום והכהה ללא צילון. באקספנג טוענים שהוא מתכהה מספיק, אך כבר באמסטרדם הורגש שזה לא מספיק. הרביעי - הקונסולה המרכזית הגבוהה מייצרת הפרדה מוחלטת בין הנהג לנוסע ובשילוב קו דשבורד נמוך יחסית מתקבלת תחושה של קוקפיט קרבי משהו, כזה שמעניק לך רצון לבצע יעף תקיפה. החמישי – מערכת מולטימדיה בגודל 15 אינץ', רוחבית, עם גרפיקה טובה ועם מערך מצלמות היקפיות מרשים, וזה מפצה על ראות פחות טובה לאחור.

אך לא הכל ורוד בממלכת ה-G6, שכן, את פתחי מיזוג האוויר ניתן לכוון אך ורק מתוך מערכת המולטימדיה וחבל. כך גם לגבי כיול מראות הדלתות. התפריט באנגלית, מחולק לנושאים לפי סדר חשיבות בצורה אנכית, ויש גם לא מעט גימיקים כולל עיצוב אישי לרובוט עמו ניתן לדבר. את מבחן אימא שלי (זהו המבחן שבו אימא שלי מתיישבת ברכב ומנסה לתפעל את מערכת המולטימדיה) אין סיכוי שהוא היה עובר. אבל את אוהבי הגאדג'טים והטכנולוגיה, היא כנראה הרשים.

אקספנג G6 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אקספנג
 

אנגלית מזרח תיכונית

יש לוח מחוונים בגודל 10 אינץ' ואפשר דרך מתגים בגלגל ההגה לדפדף במגוון אפשרויות שליטה כולל בבקרת האקלים. שזה אחלה. לדעתי יש פה שיפור בתצוגת הכביש המאוירת על הלוח לעומת ה-P7, שם לעיתים הדמויות היו מתנגשות. עוד יתרון משמעותי באקספנג היא מערכת השליטה הקולית על מערכות הרכב. אני אסביר וממש בקצרה – אם היה איזשהו עניין עם הנדסת האנוש והשליטה על מערכות הרכב ממסך המולטימדיה, מערכת השליטה הקולית הזו פותרת את רוב הבעיות. אל תתפסו אותי במילה, אבל יש מצב שהשליטה הקולית קולטת לאט-לאט את האנגלית-המזרח-תיכונית-שלנו, לומד  אותנו ככל שחולף הזמן ומצליח להבין אותנו. שחרור כבל טעינה, השמעה מספוטיפיי, פתיחת חלונות אפילו חלקית, שינוי מצב נהיגה, כל מה שתבקשו שקשור למערכות הרכב יכול לקרות. וזה עוד משתפר כי למערכת שליטה אזורית בהתאם למושבים כך שהיא מזהה מי מהנוסעים ביקש לפתוח את החלון שלו או לכייל את עוצמת הקירור במזגן ל 19 מעלות. מה עוד? תאורת אווירה, המון שקעי USB, 12V ו-W60, כמו גם מערכת שמע מושקעת, כולל רמקולים במשענות הראש וסאב, אם כי האחרון פחות הרשים.

מאחור תמצאו מפתח דלת רחב שיאפשר כניסה או השחלת מושבי בטיחות לילדים בקלות. הרצפה שטוחה וצפוי, יש פתחי מיזוג ליושבים מאחור. מרווח הראש והברכיים עצום עד כדי גיחוך. גם לכפות הרגליים מקום מתחת למושבים הקדמיים. בסיס המושב נמוך וחבל, זה לא מספק תמיכה ראויה לירכיים, משענת הגב ניתנת לכיוון עד לזווית של כמעט 40 מעלות. בשלב מסוים עברתי אחורית, ושם על גשר מעל תעלת מים עצומה, נשענתי לאחור בזווית של כמעט 40 מעלות, התבוננתי בנוף ונהניתי לא לנהוג. אל דאגה, אני אעניש את עצמי על זה ואעמוד בצד לבד. 

אקספנג G6 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אקספנג
 

גרסאות

גרסת הכניסה, נקראת בתרגום חופשי 'טווח סטנדרטי', עם הנעה אחורית ועם מנוע שממוקם מאחור כמובן. ההספק הוא 258 כ"ס והאצה מעמידה למאה קמ"ש תיארך 6.9 שניות. הסוללה בגודל 66  קוט"ש והטווח המוצהר עומד על 430 קילומטרים. 258 כ"ס ונתון האצה של 6.9 שנ' למאה קמ"ש. גרסת 'הטווח הארוך' גם היא עם הנעה אחורית ומנוע אחורי, אותו הספק ונתון תאוצה למאה קמ"ש של 6.7 שניות. ככה שזה די דומה למעט זה שכאן יש כבר סוללה בגודל 87.5 קוט"ש וטווח מרבי מוצהר של 570 קילומטרים. אחרונה חביבה היא גרסת הביצועים, עם הנעה כפולה תודות לשני מנועים, האחד מלפנים והאחר מאחור, הספק של 480 כ"ס ונתוך תאוצה מעמידה למאה קמ"ש שך 4.1 שניות. לגרסה זו יש את הסוללה הגדולה, בדומה לגרסת הטווח הארוך, עם 87.5 קוט"ש וטווח מוצהר של 550 קילומטרים.

אקספנג G6 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אקספנג
 

אמסטרדם זו לא פתח תקוה

מצד אחד הנופים התעשייתיים על יד שדה התעופה התחלפו לשדות ירוקים, המון תחנות רוח ישנות, המון תחנות רוח מודרניות וכמה פרות וכבשים שפזורים לאורך הדרך. אה, כן, גם לא מעט רוכבי אופניים במסלולים מוסדרים. תוסיפו לזה אספלט איכותי למדי, את זה שאין עיקולים חדים, בקושי סיבובים. בקיצור, אמסטרדם טובה ליצרנים, פחות לבוחנים שצריכים לקבל מידע. 

אם לשפוט לפי התנאים האלה, ובהתחשב שכל הגרסאות מגיעות עם אותו מפרט גומי מבית מישלן, במידות 255/55 על חישוק בקוטר 20 אינץ', אז בידוד הרעשים נהדר. גם בידוד רעשי הרוח הרשים לטובה, אם כי יש לומר שלא היתה רוח בחוץ וזה סתם העלה תהיה לגבי שלל התחנות שהיו פזורות מסביב. הרכב מאוד מהיר בקו ישר, גם בגרסת הטווח הארוך, מזכיר לנו שלא באמת צריך יותר סוסים מזה. אין הבדל בכיול המתלים בין הגרסאות ומלבד אגרסיביות התאוצה של גרסת הביצועים, המתלים עשו עבודה טובה באותם כבישים סלולים היטב והנסיעה היתה נוחה. בכל מקרה, אנחנו נמתין למבחן כדת וכדין על כבישי פתח תקוה.   

אקספנג G6 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אקספנג

הכי התרשמתי ממערכת החניה האוטונומית שאותה הצלחתי לאתגר עם חניה מקבילה צפופה מאוד. אגב, היא צלחה את אותו אתגר. תריסר חיישנים ומצלמות סביב הרכב כשהתוצאה היתה יותר ממרשימה. הינה, תכף אפשר לוותר עלינו.

עוד דבר נחמד הוא שהאקספנג G6 יגיע עם וו גרירה נסתר (אולי כסטנדרט ואולי כתוספת, לא קיבלתי תשובה מספקת) עם יכולת גרירה של 1500 קילו. לאלו מכם שמתכוונים לטייל עם האופנוע או הקרוואן. כבר אמרתי שהייטקיסטים אוהבים לטייל?

בכל מקרה, זו פעם ראשונה שהייתי באמסטרדם ולא נכנסתי בכלל לעיר.

אקספנג G6 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אקספנג
 

תכף אצלנו

ההתרשמות הראשונית מאקספנג G6 היא טובה למדי. שילוב של אבזור, יוקרה ועיצוב נאה, יחד עם מרחב, שימושיות וביצועים טובים. כצפוי, תג המחיר שיוצמד לדגם הוא זה שיכריע אם גם כאן תהיה הצלחה.

אקספנג G6 עתיד להגיע לישראל בסוף חודש יולי הקרוב.

אקספנג G6 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: אקספנג