מזג האוויר באמסטרדם האיר לנו פנים, וזה אומר שהשמש לא האירה, מעונן אך נעים. וכך למרגלות הלפיד האולימפי במבנה הסמוך לאירוע, עת נשמעים קולות פיצוצים מאגזוז פתוח של רכב בנזין, פגשנו בסקודה אלרוק – רכב פנאי חשמלי. 

המפגש הזה הוא עם דגם שהוכרז, אך לא הושק רשמית, משהו כמו טרום בכורה. המפגש נערך יחד עם עיתונאים משלוש מדינות נוספות בשתי קבוצות – איטליה והולנד יהיו יחד, ישראל ואירלנד יהיו יחד. נשמע מושלם בתקופה שכזאת. 

סקודה אלרוק – חשיפה ראשונה
צילום: סקודה
 

חשיפה

שלושה דגמי אלרוק בצבעי הסוואה בירוק ודמויות של פלמינגו בוורוד. תהיתי לעצמי אם אנשי סקודה בחרו בירוק בגלל שמדובר באנרגיה ירוקה, או כי זה אמסטרדם והכל ירוק כאן מסביב. השדות כמובן, אף לא רמז לבתי הקפה. מה פתאום, אני לא כזה. זה גם לא הסביר את הפלמינגו. 

בפנים, באולם תצוגה של פורשה, שם חנו להם בין היתר מספר דגמי פורשה קלאסיים ונדירים, כמו גם דגמי מרוץ עם אחת שניצחה בלה-מאן. וממש שם, מאחורי דלתות כבדות ואבטחה כבדה עם מדבקות על המצלמה שבטלפון הנייד, האירוע באמת יצא לדרך.

מעל 200,000 אניאקים נמסרו ברחבי העולם ויש עוד הזמנות ל-50,000 כאלה, התגאו אנשי סקודה. אלא שכלי הרכב שמגיעים מסין פוגעים במסירות של לא מעט כלי רכב חשמליים המיוצרים באירופה, בעיקר בשל תמחור אגרסיבי ותחרותי יותר. 

סקודה אלרוק – חשיפה ראשונה
צילום: סקודה

כאן נכנס אלרוק, שימוקם מתחת לאניאק ויוצע במחיר זול יותר. שמו, המשלב את המילה אלקטריק ואת שם דגם הפנאי הקומפקטי קארוק, מכוון גם הוא את הדגם לסגמנט הנמוך מזה של אניאק.

בפועל, אותו אלרוק הוא פחות קארוק חשמלי ויותר אניאק מקוצר. הרצפה, MEB, היא זו המשרתת את אניאק ועוד קרוב לעשרה דגמים של קבוצת פולקסווגן, ובסיס הגלגלים זהה: 276.6 ס"מ. הדגם החדש קצר ב-15 ס"מ ל-449 ס"מ. מרכב מקוצר על בסיס גלגלים ארוך ביחס וממד גובה מכובד, יוצר הופעה מרשימה ומושכת.

סקודה אלרוק – חשיפה ראשונה
צילום: סקודה
 

הנעה

באלרוק, כמו באניאק, אותן יחידות כוח חשמליות, גם בגרסה החזקה והחדשה. הספקי המנועים הם 170 כ"ס, 204 כ"ס וכעת גם עם 286 כ"ס – כולם בהנעה אחורית. בנוסף, מוצעת גם גרסת הנעה כפולה עם 299 כ"ס. 

שלוש סוללות צמודות לגרסאות אלה: 55 קוט"ש לחלשה יותר, 63 קוט"ש לזו שמעליה, 82 קוט"ש לשתי הגרסאות החזקות. הטווח נע בין 350 ק"מ עם הסוללה הקטנה ועד ל-560 ק"מ עם הגדולה בהנעה אחורית – וזו תגיע בוודאות לכאן. סוללה זו משרתת את אניאק המשווק כאן, שהצליח לחצות את רף 400 הקילומטרים אצלנו, במבחן הטווח שערכנו לפני כשנה.

גם הספק הטעינה שונה, וזה נע בין 125 קילוואט לקטנה ועד ל-175 קילוואט לגדולה. לפי אנשי סקודה, טעינה מ-10% עד ל-80% תימשך 28 דקות עם הקטנה, 25 דקות בגדולה, וביחס לאחרונה זה נתון ממש מרשים. 

סקודה אלרוק – חשיפה ראשונה
צילום: סקודה

כאשר פגשנו בדגם לייצור – בלבן, ללא אותה מעטפת ירוקה – היה ברור עוד יותר עד כמה הוא דומה לאניאק ולא באמת דגם חדש מהיסוד. ולטעמי זה מצוין, מכיוון שהקווים של אניאק, למרות שהם שמרניים נאים מאוד, ואלרוק מצדו אינו מנסה לחדש מהיסוד, וגם יחידות התאורה מאחור דומות מאוד.  

ובכל זאת השינוי בולט בגלל החזית השונה, הכוללת שש יחידות תאורה נפרדות וקטנות, ארבע למעלה בשורה ושתיים נוספות בשורה תחתיהן, וכולן לד מטריקס. 

במרכז תאורה הרצה לאורך מכסה-האין-מנוע מלפנים. בין אותן יחידות תאורה אין הלוגו של המותג כי אם שמו, כעת בעיצוב חדש כפי שהוצג באוקטובר 2022 באירוע מרשים ומעט מוגזם.

סקודה אלרוק – חשיפה ראשונה
צילום: סקודה
 

מפגש

הדגם שהוצג באותו אולם סגור צויד בחישוקים גדולים בקוטר "21 ונעל צמיגים מרשימים (255 מ"מ מאחור, למשל) עם חתך נמוך במונחים עכשוויים (40) ולא כזאת סופר-מוגזמת שאינה מאפשרת לספוג שיבושים. אגב, תמונה של אותו אלרוק כשהוא חשוף ממדבקות לא ניתן להראות, מכיוון שיש אמברגו של שלושה חודשים וחצי עד להשקה החגיגית של הדגם. כן, סקודה משכללת את תהליך הציפייה לדגמים שלה, עוד מימי סקלה ואניאק.

תיראו מופתעים, אבל גם תא הנוסעים יותר מאשר מזכיר את אניאק – וזה טוב. הן זה של אלרוק והן ההוא של אניאק איכותי מאוד ומרווח מאוד (מלפנים ומאחור, למעט אולי מרווח לרגל שמאל של הנוסע הקדמי), החומרים טובים וגם איכות ההרכבה. תנוחת הנהיגה מוצלחת, כך גם שדה הראייה החוצה עם מראות צד שאינן צמודות לקורות הקדמיות. 

סקודה אלרוק – חשיפה ראשונה
צילום: סקודה

אני אוהב את העיטוף שרץ לאורך הדשבורד, את הקונסולה המרכזית המרשימה ובכלל, את השימושיות ואת המסורת הקשורה בכך – תאי אחסון רבים ויעילים, תא מטען עם סף העמסה נמוך יחסית וכאן עם מקום אחסון נפרד לכל כבלי הטעינה, תחת הרצפה, או החלל הייעודי למטריה בדלתות הקדמיות, נגיד. ולמי אכפת שרולס רויס הייתה ראשונה.

האבזור עשיר, ובמפרט בין השאר תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שיש להם זיכרונות ובכולם ריפוד מעין ג'ינס שחוצה גם את הדשבורד, בקרת אקלים תלת-אזורית, תצוגה עילית, מערכת שמע מבית 'קנטון', משטח טעינה אלחוטית (מהירה במיוחד לדבריהם), וילונות צד ליושבים מאחור. אנחנו לא יודעים איזה פקדים יש במרכז גלגל ההגה כי זה מוסתר במדבקה עבה, והאם זה המקום היחיד בו הלוגו נמצא או אם החליפו אותו לגמרי. 

סקודה אלרוק – חשיפה ראשונה
צילום: סקודה
 

נהיגה

שלושה רכבי פנאי מדגם אלרוק נסעו בטור, שלוש משפחתיות גדולות מדגם סופרב ליוו את הנסיעה מלפנים, מאחור וגם מהצד. תוואי הנסיעה הוא קילומטרים ספורים בפרברי עיר הבירה ההולנדית, חלקם הלא מועט על גדות נהר, ליד בתי קייט יוקרתיים ובהגבלת מהירות ל-30 קמ"ש. איכות האספלט מצוינת ואם מוסיפים לכך כיול מתלים שאינו סופי נוצרת התרשמות שאינה רלוונטית למה שיציע הרכב בייצור על כבישי ישראל. ובכל זאת יצוין כי בידוד רעשי הרוח מעולה, ואולי זה לא אמור להפתיע מכיוון שמקדם הגרר של הרכב הוא 0.26 בלבד. בידוד רעשי הכביש היה סביר פלוס, ואלה נשמעו יותר, מן הסתם, על כביש מחורץ.

משקל הרכב נמוך בכמה וחמישים קילו מזה של אניאק, וזה עדיף בכל הנוגע לטווח. ייתכן גם, ובזהירות הראויה, אולי משפר את נוחות נסיעה. יש לציין כי ברכב בו נהגנו לצמיג הייתה דופן מעט גבוהה יותר מאשר זה שראינו באולם הסגור; על חישוקי "20 הורכבו מאחור צמיגים ברוחב 255 מ"מ בחתך 45, צמיגי 235 מ"מ בחתך 50 מלפנים. 

סקודה אלרוק – חשיפה ראשונה
צילום: סקודה

זה עדיין הרבה גומי; אלא שבכלי רכב חשמליים, הכבדים משמעותית מכאלה מונעי בנזין, צריך גומי רחב כדי לשמור את היציבות הכיוונית. בנוסף, אותה דופן נמוכה, שלא ממש עוזרת לספיגת מהמורות, מביאה להתנגדות גלגול טובה יותר, מאפשרת טווח טוב יותר.  בכל מקרה, לחישוקים יש כיסויי פלסטיק אווירודינאמיים.

בסקודה מתגאים בקוטר סיבוב של 9.3 מטרים בלבד ולרכב עם בסיס גלגלים כזה ארוך זה ממש מכובד. למעשה, הנתון זהה לזה של פיאט 500 החשמלית הקטנה בהרבה ממנה התרשמנו בהקשר זה

המשמעות היא זווית הפניית גלגלים ממש מרשימה – נהדר לדריפטים או מצוין בתמרונים עירוניים בשכונות הכי צפופות בתל אביב, או בחנייה. ובעניין זה: אם מישהו חנה קרוב מדי לאלרוק ולא ניתן לפתוח את הדלת, אז בדומה ליונדאי איוניק 5 למשל, ניתן להוציא את הרכב ממקומו בנסיעה ללא נהג. 

סקודה אלרוק – חשיפה ראשונה
צילום: סקודה
 

עתיד

בסופו של אירוע – למרות אותה נהיגה דלה ולא יעילה, כזו המאפשרת לפחות התרשמות ראויה – אין ספק כי אם אלרוק יוצע עם תג מחיר ראוי, כזה שידגדג את שתי המאיות, באלפים, מלמטה, מדובר במוצר שיעניק תמורה ראויה.

לפי היבואן, סקודה אלרוק עתיד להגיע אלינו ברבעון הראשון של 2025, בשלב זה לא ידוע כמה רמות אבזור יש, האם אלה יגיעו לכאן כמות שהן או אם סקודה תיצור ייחודית לשוק הישראלי. בכל אופן אז ורק אז נדע מה המחיר ולאחר המבחן נתרשם גם מאיכות התמורה.

סקודה אלרוק – חשיפה ראשונה
צילום: סקודה