בעוד שכוחות הבטחון, כולל יחידת אתגר המיוחדת מתוחים עד קצה עם מציאות מלחמתית מורכבת, גנבי הרכב ממשיכים בשלהם, ואף מגבירים את פעילותם ועזות מצחם לאור יום.  

על פי ממצאים של חברת האיתור והמיגון 'פוינטר', בהתאם לנתונים שהתקבלו ברבעון השני של השנה, גנבי הרכב מצליחים בקלות יתרה להחזיר כלי רכב לשטחים דרך פרצות בגדר המיועדות להברחות שוהים בלתי חוקיים. עוד עולה, כי מתוך שיקולים הכרוכים בזמני הנסיעה, מרכזים גנבי הרכב, בעיקר בשנים האחרונות את השרשרת ה"עבריינית" בסמוך לקווי התפר - אזור המרכז, השפלה והשרון, כך שהם לא נעצרים אף לבדיקה במחסומים, שכן הרכבים הגנובים נושאים לוחית רישוי צהובה. 

בפילוח למספרים, עולה כי חל גידול של 42% בניסיונות לגניבת רכב ביחס לרבעון הראשון של שנת 2024, ובסיכום המספרים בשנה החולפת - פי 2.2 גידול בהשוואה לרבעון הרביעי של השנה הקודמת (בזמן המלחמה).

על פי צוותי הסיכול של פוינטר, מסתמן כי הכנופיות למדו את המגבלות של מערכת האכיפה בשל המלחמה בצפון, בדרום ובאזור השומרון, הסתגלו לשגרת החירום הבטחונית וכן אימצו שיטות חמיקה חדשות. כל אלו, תרמו לעליה, שכולנו מרגישים בחודשים האחרונים בגניבות רכב - לעתים מתחת לאף שלנו, בחניון התת קרקעי. 

הלך האוטו: הגנבים חוגגים על רכבי SUV ונעלמים בשטחים
צילום: פוינטר

אין כיום הרבה מערכות יעילות להתמודדות מול גניבות מחניון תת קרקעי, שכן הכנופיות נעזרות בתצפיות מוקדמות, או "סימון" הרכבים מבעוד מועד. בשעות שונות לאורך היום, לעתים אפילו בימי שבת בצהריים, הם חוזרים לשלל המסומן ובעזרת "צוותים" עם ציוד מקצועי שמנטרל את המחסומים, נכנסים לכלי הרכב ונעלמים מהמקום כאילו היו בעליהם החוקיים.

בסך הכול אומרים מומחים בחברת פוינטר, 85% מכלל הגניבות בוצעו על ידי שימוש במשבש סלולרי שיוצר מיסוך על מערכות המיגון וקונה להם זמן בריחה יקר. יתר השיטות, פחות פופולריות - שכפול מפתח כמעט מחצית מכלל האירועים, פריצה אלימה והחלפת מחשב הרכב 23%, גניבת הרכב מבית הלקוח 13%. 

מבחינת סוג הרכב, לא מפתיע לגלות כי הרכבים הגניבים ביותר הם מסוג SUV, או רכב פנאי - בגדלים שונים. אלו מהווים 43% מסך ניסיונות הגניבה - גידול של 7.5%. ביחס לרבעון הקודם. רכבים פרטיים, כולל היברידיים, רבע מכלל הגניבות. רכבים חשמליים אמנם "עלו על הרדאר" של הכנופיות אך עדיין מהווים נתח קטן יחסית מהיקף הגניבות - 7% בסך הכול,  ללא שינוי מהרבעון הקודם. רכבים מסחריים 12%, דו גלגלי ירידה של 8%.  

עוד נתון מעניין, הוא כי שנת הדגם המבוקשת ביותר בקרב הגנבים היא 2021 - עם כמעט חמישית מסך הגניבות. כלי רכב משנת 2022 עם 18%, ושנת 2023 עם 11%. כלי רכב בני 6 שנים מהווים כ-16% מהיקף הגניבות.