בתאגיד סטלנטיס נערכים להגדיל באופן שיטתי את השימוש במערכת היברידית מתונה (מיקרו היברידית) כמעט בכל שדרת המותגים, כדי להבטיח את צמצום פליטת המזהמים ולהפחית את צריכת הדלק, בשיעור של עד 20%, כך הם סוברים. מערכת זו, הוצגה רשמית לפני כמה חודשים בפיג'ו 3008 החדש ובקרביה מנוע 1.2 ל' טורבו חדש (עם שרשרת תזמון יצוקה) המפיק 136 כ"ס בצימוד אל תיבת שש-מהירויות דו מצמדית (גם היא חדשה). 

המהלך נועד בתכליתו להתיישר עם רף פליטת המזהמים, בהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידי האיחוד האירופי החל ב-2025. הוא ישווק באגרסיביות בכלי רכב רבים של מטריית סטלנטיס, בין אם פיאט, אלפא, אופל, סיטרואן ועוד. לדברי בכירים בחברה, אין לכנות את המערכת החדשה "היברידית מתונה", שכן היא מציעה יתרונות דומים למכוניות היברידיות מסורתיות, היינו טויוטה קורולה, וכן מול רכבי רנו ההיברידים, למשל. 

"עבורנו, זו מערכת היברידית. נקודה", אומר סגן נשיא מערכות הינע באירופה והמזרח התיכון, כריס מולר. "כשאתה משווה אותה למערכת עם מתח גבוה יותר, צמצום החתימה הסביבתית של הרכב, ה-C02, דומה מאוד - כך שהלקוחות משלמים פחות. מצד שני, המהפך ההיברידי אותו מבשלת סטלנטיס, עתיד לגבות מהלקוחות מחיר רכישה שיכרסם באטרקטיביות, שעל פי מומחים בגרמניה, מסתכם בתוספת של כ-2,000 יורו לפחות.

הלב של המערכת אכן שונה מאוד ממנועי ה-1.2 ל' טורבו הקודמים, בהם לא הייתה קיימת מערכת סיוע היברידית כלל, והספק המנוע עמד על 130 כ"ס וצריכת הדלק לא הייתה מדהימה. בגרסה החדשה, הרצפה מחביאה בתוכה מנוע חשמלי של 21 קילוואט בתיבת ההילוכים להפחתת שיהוי הטורבו לטובת האצה רהוטה, וכן סוללה קטנה מאוד של 898 וואט מתחת למושב הנוסע.  

מתאוריה למעשה

אם ניקח למשל, דגם כמו פיג'ו 2008 הנוכחי, עם מנוע ה-.1.2 ל' טורבו הקיים, בסטלנטיס מדברים על ירידה מ-137 גרם לקילומטר ל-104 גק"מ, וכן הפחתה של כמעט 20% בצריכת הדלק, מ-6.1 ליטר לכל 100 קילומטרים, אל 4.9 ליטר בכל 100 קילומטרים. כל אלו, יש לסייג, ממוצעים בלבד, בתנאים יחסית סטריליים. ואולם בסטלנטיס מדגישים, כי ניתן לנסוע למרחק של קילומטר על טהרת החשמל, פוקנציה שאינה אפשרית במנועים מיקרו היברידיים, בהגדרתם.   


המהפכה החשמלית הקטנה של סטלנטיס יוצאת לדרך
צילום: לנצ'יה

רשימת הדגמים שתהיה זמינה, כולל כעת, עם המערכת ההיברידית החדשה, לא קצרה: אלפא רומיאו ג'וניור, אלפא טונלה, סיטרואן C3 על שלל דגמיו (כבר משווק), ה-C4, ה-C5, פיאט 600, ג'יפ אוונג'ר, היצע אופל ואפילו לנצ'יה אפסילון החדשה. דגמים נוספים, יצטרפו במהלך השנה הבאה וכן בהמשך הדרך.

מולר מוסיף, כי לא מדובר בתכנית שנשלפה מהשרוול  - ואינה קשורה לירידה במכירות רכבים חשמליים. "אנחנו מוציאים לפועל שתי תוכניות נפרדות במקביל באסטרטגיית הרכב החשמלי שלנו, וכן - אנחנו מחוייבים כפי שאמרנו למכור רק מכוניות חשמליות מ-2030 באירופה".  

חשוב לחדד, בעיקר בשל המחלוקת שעלולה להיווצר מול לקוחות סטלנטיס, כי בקונטקסט המקומי, רשות המסים ביטלה לאחרונה בישראל את הטבת המס לרכבים מיקרו היברידיים תוצרת סוזוקי (500 שקל משווי השימוש), לאחר שהוגשו תביעות נגד היבואנית, 'מכשירי תנועה' שהגדירה אותם באופן שגוי ובניגוד ליבואנים אחרים, כמערכת היברידית אמיתית. מעניין, מה יהיה יחס רשות המסים לדגמים החדשים של סטלנטיס.