במסגרת סבב מבחני הריסוק האחרון של Euro Ncap שנערך השבוע, זכו דאצ'יה דאסטר וסוזוקי סוויפט החדשים לציונים נמוכים, גם ביחס למיצובם הכלכלי  - שלושה כוכבי בטיחות בלבד. יחד איתם רוסקו עוד ארבעה כלי רכב - מרצדס E קלאס, פולקסווגן פאסאט, סקודה סופרב וסקודה קודיאק - כולם צלחו את הניסויים עם חמישה כוכבים, כולל ניקוד גבוה על הגנה מלפנים, מאחור, ועזרי הבטיחות האקטיביים. 

במבחנים של דאצ'יה, חשוב לומר, מדובר דווקא בשיפור יחסי, שכן דגמים אחרים של המותג הרומני בהם ספרינג החשמלי, מוביל הנוסעים ג'וגר השיגו ציון עלוב של כוכב אחד בלבד בשנת 2021, בעוד סנדרו סטפווי הצליח לגרד כוכב נוסף. אי לכך, הדאסטר החדש, בגרסתו הבסיסית ביותר, אוסף שלושה כוכבים שאינם מוכתמים בשחור אבל לא באמת משתפר דרמטית בהשוואה לקודמו. 

במבחן הגנה על נוסעים מבוגרים, דאסטר צבר 70% בעוד במבחן בטיחות ילדים בתא הנוסעים, הגיע ל-84%.  על סייעני בטיחות (מינימליים במקרה הנ"ל, דאסטר קיבל 60% בלבד, כמו גם בהגנה בעת פגיעה בהולכי רגל. הבוחנים ציינו לחובתו העדר אזהרה על שכחת ילד במושב האחורי וכן התרעה מפני עייפות.

סוזוקי סוויפט מבחן ריסוק
צילום: יצרן

בשונה מהמבחן של דאסטר, הסוויפט משיג ערכים שמיישרים קו עם הדור הקודם שלו, כלומר מאכזב במבחנים הפאסיביים ובכלל: 67% במבחן הגנה על נוסעים מבוגרים, ו-65% בלבד בהגנה על ילדים. לפחות פגיעה בהולכי רגל הניבה ציון גבוה בהרבה מהדאסטר - 76% אולם כמו במקרה של הדאסטר, Euro Ncap מענישים על חסרונן של מערכות בטיחות אקטיביות בגרסאות הבסיסיות, כך גם התוצאה העגומה של הסוויפט.  

"בדאצ'יה וסוזוקי, הדגש הוא על תמחור ונגישות, אבל אין ספק שצרכנים צריכים להיות מודעים לכך שיש בשוק מתחרים עם רמת בטיחות גבוהה יותר - ואתה לא יכול להצמיד תג מחיר לבטיחות. אין מקום לפשרות", כך אומר מנהל המכון מיכאל ואן רייטיגן.