נתח מכירות רכבי הפלאג-אין בישראל הגיע לרף הנמוך ביותר שלו בסוף יוני, 3.2% בסיכום חצי שנה. פחות מ-5,000 יחידות נמסרו, בעוד נתח הרכבים החשמליים הטהורים בישראל עומד על יותר מרבע מכלל המסירות, 25.3%. מגמה זו, שדוחקת את רכבי הפלאג אין לשוליים לא צפויה להשתנות על רקע עליית המס שאושרה בתחילת השנה, על אף שבאוצר עשויים לעשות דיפרנציאציה לטובת בעלי רכבי ה-PHEV בהיבטים מסוימים, כמו הקלות בגזירת מס הנסועה. אולי. 

התחזית הקודרת לרכבי ה-PHEV, עומדת כמעט בקנה אחד עם החשש בסוף השנה הקודמת שהתייקרות המס שחלה על רכבי פלאג-אין, מ-56% ל-83%, אכן תקבור את האלטרנטיבה שהיוותה תחנת ביניים לרכב חשמלי המלא, המשלבת מנוע בעירה, מנוע חשמלי וסוללה קומפקטית, שלרוב הניבה טווח נסיעה ממוצע של כ-50-60 קילומטרים במקרה הטוב, ביום נעים וקריר תחת תנאי נהיגה אופטימליים. 

אלא שכפי שעולה בחודשים האחרונים, יבואנים מסוימים, בעיקר בעלי מותגים אירופיים קלאסיים בישראל שוקלים את כדאיותם, גם בשל החשיבות של החדרת הרכב החשמלי, פערי מחירים שהולכים וקטנים ביניהם ובכלל עלותם הגבוהה (מערכת מורכבת ויקרה לתחזוקה). חלק מהם, מי בגלוי ומי ברמיזות אמרו ל'אוטו' כי הם נוטשים לגמרי את רכבי הפלאג-אין וחוזרים לרכז מאמצים בשלוש חזיתות: תרמי, היברידי וחשמלי.

קיה נירו
צילום: מערכת אוטו
 

משקיעים בטכנולוגיה

יצרני הרכב באירופה, גם האמריקנים, חשוב לציין לא היו חלוצים עם רכבי פלאג-אין עבור הצרכנים. התואר הזה שייך לחברת BYD שהשיקה ב-2008 רכב צנוע וקומפקטי בשם FDM3. אולם בזכות המומחיות של הענק הסיני בפיתוח סוללות עמידות לאורך עשרות שנים חילצה טווח נסיעה מרשים של 60 קילומטרים עד התרוקנות. הטכנולוגיה איפוא הייתה בחיתוליה, התשתית עוד יותר והבשלות של השוק נמוכה.

באירופה, רכבי הפלאג-אין עוברים קפיצת מדרגה. קונצרן פולקסווגן כבר השיק, כמעט רוחבית, מערכת פלאג-אין שימושית יותר עם טווח נסיעה של יותר מ-130 קילומטרים שהוצגה על גבי הסופרב והפאסאט בין היתר (לא יגיעו לישראל), כמו גם רנו שישיקו את רכב הפנאי רפאל עם סוללה שתספק 100 קילומטרים טווח נסיעה חשמלי. MG, הציגו לאחרונה טווח נסיעה כפול ברכב הפנאי HS החדש - אחד מהכלים הנמכרים מסוגו בגלגול הקודם בארץ. בינתיים, בהקשר זה, נמסר על ידי היבואנית דוד לובינסקי כי רק דגם הבנזין המסורתי שלו, יגיע לארץ בשנה הבאה.  

סקודה סופרב
צילום: סקודה

ההישגים, כשלעצמם מאוד חיוניים עבור מי שיכול לנצל את הסוללות על בסיס יומי, ועדיין לשמר טווח נסיעה כולל שבחלק מדגמי הפלאג-אין יכול להצטבר גם ל-1000 קילומטרים בתמיכת מנוע בעירה. אלא שלפי נתונים שפורסמו לאחרונה על ידי חברת המחקר והמידע 'דאטה פורס', רוב האנשים שנוהגים ברכבי PHEV כלל לא טוענים את הסוללה בצורה סדירה, כך שגם התרומה שלהם להפחתת זיהום האוויר בערים, מזערית, והחסכון בדלק למעשה נמחק.   

נתח המכירות של רכבי הפלאג-אין באירופה חווה השנה עליה של 5%, אבל מאז מאי לא חל גידול דרמטי ובסך הכול מעריכים, כי הנתח המרבי יגיע לכל היותר ל-10% עד 2035. יתרה מכך, רוב המסירות הן ברף המחירים הגבוה ביותר בשוק, כלומר בקבוצת היוקרה: פורשה ו-אודי זינקו ביותר מ-80%, גם קופרה (שמוגדרת כחטיבת נישה יוקרתית) גדלה ב-100% במכירות רכב פלאג-אין.
 

הסינים באים

מצד שני, הפלח העממי, על אף שמעולם לא היה רכב פלאג-אין "זול" בתמחורו, ספג מפלה בחודשים ינואר-מאי: MG צללו ב-32%, סיטרואן ב-50%, פורד ב-32%. החברה היחידה שרשמה גידול היא טויוטה, שבזכות גרסת הפלאג-אין של ה-C-HR החדש דיווחה על צמיחה של 130% באותה תקופה. דגם זה, למען הסר ספק, לא צפוי להגיע לארץ. 

מותגים סיניים, בדומה לסטטוס שרכשו בקרב הרכבים החשמליים עשויים לטרוף את כל הקלפים - ויכולים להשפיע ברמה מסוימת על חלוקת המכירות בארץ עם מחירים יותר אטרקטיביים וטווחי נסיעה עדיפים בשיעור לא מבוטל; מותגים עולים בהם ג'אקו, שצפויים להתחיל את מכירותיהם בקרוב, ישיקו בישראל מספר רכבי פלאג-אין עם טווח נסיעה גדול מ-140 קילומטרים, אם כי גם במקרה זה, לא מדובר בכלים נגישים מאוד. 

אל הטכנולוגיה של Wey התוודענו בדגם קופי (146 קילומטרים בין טעינות) ואם BYD יחלו לשווק בארץ רכבי פלאג-אין נחווה דור חמישי של טכנולגיית DM-i מאוד מתקדמת עם דגמים שמסוגלים לבלוע טווח נסיעה כולל של 2000 קילומטרים וצריכת דלק של 2.9 ליטרים בכל 100 קילומטרים. גם ג'ילי, פיתחה טכנולוגיה בשם ת'ור' (על שם גיבור העל הנורדי) שנחנכה על גבי דגם בשם גלקאסי L7 עם מנוע בנזין בעל יעילות אנרגטית מצוינת וטווח נסיעה של יותר מ-1,600 קילומטרים.