ככל שנוקף הזמן, כך יצרני הרכב מאותתים שהרכב החשמלי לא מספק את הסחורה. אם במאקרו מדברים על ירידה במכירות,אז במיקרו כבר מגלגלים את השעון לאחור וחוזרים לפתח מנועים קונבציונליים (כפי שעושים בפיאט למשל) וגם בוחנים מחדש רכיבים אקוטיים נוספים - כמו למשל תיבות הילוכים אוטומטיות. 

המקרה המסקרן ביותר נרשם לאחרונה בקבוצת סטלנטיס, המאגדת תחתיה את כל קונצרן פיג'ו-סיטרואן ו-פיאט-קרייזלר בין היתר. בזמן שהמטה הראשי מדווח שפס הייצור של ה-500 החשמלית עובד בחצי תפוקה בגלל ביקושים נמוכים (ירידה של 63%), במקביל לכך האיצו ב-12% את פיתוח תיבת ה-10-מהירויות כפולת המצמד המיועדת גם לרכבים היברדיים.

בסטלנטיס מעריכים כי הביקוש לרכב היברידי יגדל, כל עוד הרכב החשמלי נותר יקר והתשתית בפיגור, ולכן משקיעים לא מעט כסף גם בפיתוח מנועים חדישים בטכנולוגיה היברידית מתקדמת יותר כפי שדיווחנו לאחרונה. על פי התחזית של הקונצרן, עד 2030 יעמידו על הכביש 30 דגמים היברידיים חדשים. 

פיאט פנדה חשמלי
צילום: פיאט

מפעל הייצור של תיבת ההילוכים במירפיורי, איטליה היה פעם תוסס וגרעיני בשנות ה-70 עם עשרות אלפי עובדים שהרכיבו רכבי פיאט מסביב לשעון, עד לתפוקה של 600 אלף יחידות בשנה. כיום, יחי ההבדל הקטן, מועסקים בו 600 איש. אולם פיאט מפעילה, דרך שיתוף פעולה מפעל נוסף לתיבות הילוכים במץ, צפון צרפת וביחד מעריכים כי יגיעו ל-1.2 מיליון תיבות בשנה.  

באיטליה, במיוחד בקרב הממשל יש לא מעט ביקורת, גם חשש כלפי שיטות העבודה של סטלנטיס, שהעבירה חלק ניכר מהייצור שלה מפנים המדינה כלפי חוץ למקומות זולים יותר. שר המסחר של איטליה, אדולפו רוסו, ציין במסגרת אירועי 125 שנה להקמת פיאט לאחרונה, כי "אינו רוצה לראות את מפעל מרפיורי הופך למוזיאון", שכן מדובר בנכס היסטורי בעל חשיבות וערך לאומיים. 

בסטלנטיס אומרים בתגובה, שהקצו 240 מיליון יורו להסבת חלקים ממנו לטיפול בסוללות, הרכבה ופיתוח של מכוניות חשמליות לפי היעדים האסטרטגיים. אלא שלפי המצב כרגע בשוק הרכב החשמלי האירופי, לא בטוח שהתשובה זו תניח את דעתם של המדינאים.