ישנם מותגי רכב שמנהלים את עצמם בתוך בועה; קופרה, מותג המשנה של סיאט שהפך למנוע צמיחה עיקרי שלו בשנתיים האחרונות הוא דוגמא מצוינת לכוחו של מיתוג. מאז הושק ב-2018 כגוף נפרד למחצה, סיאט מדווחת על נפח מכירות של יותר מ-530 אלף יחידות. הפורמנטור, רכב הפנאי דמוי הקופה הוא הנמכר מסוגו בעולם וסיכם 120 אלף מסירות בשנת 2023.

בעוד שוק הרכב החשמלי נפרד מ"ארלי אדפטרס" או מאמצים של טכנולוגיה חדשה, הוא חש פתאום מקרטע בגלל עליות מחירים חדות וביקורת כלפי תשתיות מפגרות וחרדות טעינה למיניהן. אלא שאצל סיאט, אף אחד לא עוסק בתבוסתנות. להפך; קופרה בורחים לפינות עם שיאי מכירות והתבצרות בסטטוס ייחודי - רכבי פנאי דינמיים מוצלחים, וכן רכבים חשמליים ספורטיביים שזוכים לביקוש גדול.

קופרה בורן
קופרה בורן | צילום: קופרה

עד כמה קופרה מבודדת מהמציאות הקודרת שמלווה חלק מיצרני הרכב החשמליים, משתמע בראיון שהעניק לאחרונה מנהל קופרה בגרמניה, ברנר באואר לכלי התקשורת במינכן, ירחון 'אוטוגזט'. לדבריו, קופרה נמצאת בזמן הפריחה של מכירת הרכב החשמלי. "על איזו האטה אתם מדברים? לא מכירים את זה אצלנו. קופרה בורן להיט".

בשנה הקודמת, קופרה בורן היה אחד מכלי הרכב החשמליים המפתיעים ביותר מבחינתם, התעלה בהרבה על תחזיות החברה והגיע ל-17,400 נהגים. "למרות זאת", אומר באואר, "העובדה שאין יותר בונוס ממשלתי למי שקונה רכב חשמלי - פגע במכירות. לא ישבנו בחיבוק ידיים; הצענו תכניות מימון וליסינג אטרקטיביות".

באואר תולה את הירידה במכירות הרכב החשמלי, בגרמניה לפחות בביטול הטבות המס, אולם הוא אומר שאין זה משפיע על התכנית האסטרטגית של קופרה. "אנחנו בכיוון אחד - חשמלי. יש לנו את קופרה בורן, קופרה טווסקאן ובעתיד נשיק גם את טראמר פלאג-אין".

קופרה טווסקאן, המיוצר בסין הוא דגם חשוב, אך עלול לגרום לחברה לא מעט בעיות בשל חומת המכסים שהטילה נציבות האיחוד האירופי על רכבים המיוצרים בסין. "התזמון של הנציבות גרוע מאוד. השוק האירופי החשמלי בירידה ואנחנו לא רוצים לגלגל את המיסוי לכיסו של הצרכן. נעשה הכול כדי למנוע זאת". 

קופרה טווסקאן
קופרה טווסקאן | צילום: קופרה

הטווסקאן מתומחר בגרמניה ב-55 אלף יורו, ובאואר סבור שהמחיר הגיוני, משום שאין לקופרה את היכולת לפנות לקהל במחיר זול יותר. "כשנבנה רכבים קטנים יותר נוכל להבין כיצד לעשות זאת", ציין. ומה לגבי פלאג-אין? "יש לנו את טראמר עם טווח נסיעה של יותר מ-100 קילומטרים על הסוללה - ואנחנו מקבלים משובים טובים לגביו. זו אלטרנטיבה מצוינת למי שמחפש עצירה, לפני קפיצה לרכב חשמלי מלא".