דגמים ראשונים של טסלה סייברטראק, הטנדר החשמלי של אילון מאסק, נרשמו בפולין וצ'כיה, גם אוסטריה עם לוחית רישוי מקומית. כיצד זה קרה לאור הסוגיות הבטיחותיות? על פי הנציג של טסלה ביבשת המערבית, אנתוני מרטין, שאחראי לפרסום התמונות, הדגמים קיבלו רישוי תחת קטגורייה של רכבים מסחריים, אם כי לא ברור לגמרי אם אישורים פורמליים הושגו לטנדרים - ואיזה שימוש מותר לעשות בהם.  

כזכור, דגם ראשון, ככל הידוע של טסלה סייברטראק נחת לאחרונה בישראל, ומיד נבלם בחסמים של המשטרה והשב"כ, שלא מאפשרים לו לקבל תקינה או רישוי בשל היותו עמיד בפני ירי ויחויב גם באישור משרד התחבורה בהמשך. באירופה לעומת זאת, המחסום העיקרי טמון בסיכונים הבטיחותיים שהוא מציב - בעיקר בפני בני אדם, שכן זוויות המרכב עשויות לפצוע הולכי רגל ורוכבי אופניים בצורה קשה. 

מאסק בעצמו הגדיר את הסטטוס של הטנדר החשמלי מחוץ לארה"ב "מורכב ומסובך", בגלל אותן בעיות הכרוכות בהיבטים הבטיחותיים שלו והוא מעריך שיהיה זמין רשמית רק ב-2025 אחרי שינויים. אולם באירופה, ניתן בהתאמה מסוימת עם רשיון B, על פי קריטריונים של משקל וכושר נשיאה - להפעיל אותו ללא מגבלות. זאת, מאחר ובגרסת "Beast" למשל הוא במשקל של 3.1 טון, כאשר הרף המרבי בקטגוריה באירופה הוא 3.5 טון.

טסלה סייברטראק
צילום: יצרן

בעוד המצב אולי קצת יותר "נזיל" ופרוץ בחלק המזרחי של אירופה, טסלה ממשיכה לקיים סבב קידום מכירות של הסייברטראק במרכז הקלאסי, כולל באיטליה. הוא יוצג באירועים חגיגיים, אירועי צרכנים גדולים והוא עתיד להיות מוצג רשמית בפני קהל במסגרת תערוכת המכוניות בטורינו באמצע ספטמבר. בשלב זה, ללא אפשרות לבחון אותו. 

מומחים לרכבים מסחריים באירופה, אומרים שטסלה תצטרך לחולל בו מהפכות עיצוביות בפנים, בחוץ וגם ברדיוס ההיגוי כדי להתאים אותו לכבישים באירופה, קל וחומר שחלקים נרחבים שלה סלולים בין עיירות קטנות וכפרים עם דרכים שבכלל לא מסוגלות לקלוט את המידות שלו בצורה נעימה וקלה לשימוש. נחכה לשנה הבאה.