אחרי חציון ראשון קשה מבחינת יבואני הרכב ששיקף ירידה של 11% במסירות רכב חדש, וירידה של 15% במסירות לפרטיים, חודש יולי בסימן התאוששות במסירות רכב חדש; בחודש יולי האחרון נמסרו 25,727 כלי רכב חדשים (גידול של כ 6.5% מיולי אשתקד).  ברמה מצטברת מתחילת השנה הצטמצמה הירידה במסירות ל-9%.
 

אבל המחירים

מחירי הרכב עולים בהתמדה.  מחיר הרכב הממוצע ביולי (במונחי מחירון יבואן) עמד על 194.5 אלף שקלים לעומת 188 אלף שקלים ביולי אשתקד. למעשה התופעה הזו מתרחשת בעקביות מאז הקורונה, חלקה כתוצאה ממעבר לרכבים חשמליים ושיפורי מערכת הבטיחות ובחלקה כי נוצרה הזדמנות - והיבואנים מנצלים אותה.

לקסוס lbx
צילום: אלי שאולי
 

המכוניות בטוחות יותר

בחודש יולי נמסרו 662 מכוניות בדרוג הבטיחות המקסימלי (8) של משרד התחבורה – גידול של 160% ביחס ליולי אשתקד, ולעומת זאת רק 458 מכוניות ברמת הבטיחות הנמוכה ביותר (0) – ירידה של 45% ביחס ליולי אשתקד. הנתונים המצטברים מתחילת השנה דומים – מגמה זו צפויה להתחזק, שכן החל מיולי השנה הוחמרו דרישות הבטיחות בתקן האירופי (ובהתאמה גם אצלנו), והחל מהיום לא ניתן יותר לייבא רכב ללא מערכות סיוע מתקדמות (ADAS) כגון מערכת תיקון סטיה מנתיב, מערכת בלימת חירום ועוד.
 

הפלישה הסינית

21% מכלי הרכב שעלו לכביש ביולי האחרון הם מתוצרת סין (שיעור זה נשמר קבוע מתחילת השנה ומהווה גידול משמעותי לעומת אשתקד). החודש החליט האיחוד האירופי להטיל מכסי "עונשין" בשיעור של עשרות אחוזים על רוב היצרנים הסינים – מיסים אלו יצרו לחץ נוסף של היצרנים הסינים על היבואנים המקומיים להגדיל כמויות – לחץ שבסופו של דבר מתורגם למבצעים ורכבי אפס ק"מ.

בהתאמה, גדל גם נתח הרכבים החשמליים – ביולי האחרון נמסרו מעל 5,000 מכוניות חשמליות לעומת כ 3,500 ביולי שעבר.

אקספנג p7
צילום: אלי שאולי
 

יבואנים:

יוניון מוטורס, שלמה וצ'מפיון ממשיכים להתחזק - הקוראנים נחלשים; התמונה ברורה – יבואן בלי מותג סיני חזק מאבד נתחי שוק.

טויוטה - רכבי הפנאי מככבים בטבלת המסירות בישראל
צילום: מערכת אוטו

חמשת הדגמים הנמכרים ביותר ללקוחות פרטיים בלבד (ללא ליסינג):

טויוטה - רכבי הפנאי מככבים בטבלת המסירות בישראל
צילום: מערכת אוטו

ארבעת דגמי הקרוסאובר מתוך ששת הדגמים המככבים הנמכרים ביותר בקרב הקהל הפרטי הם מתוצרת טויוטה, למרות אמברגו הסחר הטורקי שמקשה על יבוא דגמי קורולה ו-C-HR המיוצרים בטורקיה.

מבול של דגמים בעבר, השקת מותג או דגם חדש בישראל הייתה אירוע חדשותי משמעותי – אך בשנה האחרונה התרגלנו להשקת מותגים חדשים כמעט מדי חודש. ביולי למשל השיקה כלמוביל את המותג JAECOO מבית צ'רי. עם הדגם J7 – הדומה להפליא לדגם המקביל מבית פריסבי – צ'רי טיגו 7. בחודש יולי האחרון שווקו בפועל בישראל מכוניות מ-67 מותגי רכב שונים, 23 מהם סינים. 

ג׳אקו j7
צילום: יצרן