אנו ממשיכים לתור אחר מסלולים שפתוחים לציבור המטיילים מבלי לחרוג לתוך שטחי האימונים של צה"ל הסגורים בפנינו עד לסיום המלחמה, וכפי שציינו לא מעט פעמים – עדיין יש כאלה והם די רבים. גם הפעם אנחנו "קרובים לבית" באופן יחסי, במרחק של פחות משעה מהמרכז. עלינו לירושלים, על מנת לרדת ממנה בואכה בית שמש. צירי הרי ירושלים האהובים על רבים מאוד: בין מעיינות, כרמים, הרים ויערות מצלים לאורך כל הדרך. ובין לבין, גם להתענג קצת על נהיגת שטח כהלכתה....

לאן מטיילים: הרי ירושלים

אבני דרך במסלול: כביש 386, צומת כרם, בית חולים הדסה, עין שריג, יד קנדי, שמורת חרבת סעדים, גשר קובי, שלוחת קובי, הר רפאים, כביש 375, צומת נס הרים, כביש 3866, חרבת עיתאב, גן לאומי חרבת  בית עיתאב, שמורת  נחל דולב, כביש 384 מול מושב זנוח (במפות הישנות מסומן ככביש 3855)

אורך המסלול: כ־36 ק"מ – מסלול קצר יחסית, חלק מהצירים מסודרים וזורמים אבל אחרים טרשיים ואיטיים.... ויש גם מספיק מקומות יפים שמזמינים עצירות לקפה... קחו בחשבון 4-6 שעות לפחות

עונה מומלצת: כל השנה. הקיץ לוהט כמו בכל מקום בארץ, אבל לאורך כל המסלול אינספור נקודות מוצלות שמתאימות להימלטות מהחום ולהפסקות קפה. האביב מרהיב בשלל צבעי פריחה והחורף מביא אתו רעננות וצבעים של חו"ל, ביחד עם היתכנות למכשולי בוץ נקודתיים.

צילום: דרור ברלי

עבירות: בינוני. בעונות היבשות, המסלול לא מייצר בעיות עבירות מיוחדות, אבל כן יש בו קטעי שביל טכניים עם הרבה טרשים, בורות, חריצים, מדרגות אבן ולא מעט הצלבות, פה ושם גם חריצים ושיפועים – במיוחד במקטע האחרון של המסלול – שמורת נחל דולב, בירידה לכיוון זנוח. וזה כבר סלט אבנים שמרחיק ממנו רכבי פנאי וכביש־שטח "רכים" ונמוכים ללא הילוך כוח, והופך אותו למתאים רק לרכבי שטח בעלי תיבת העברה עם הילוך כוח LOW והם ישתמשו בו כאן ולא מעט. מן הסתם, הטרשים הללו מסכנים את שלמותם של צמיגים בחתך נמוך ומחייבים נהיגה איטית וזהירה מאוד; בתקופת החורף, חלק מהשבילים עלולים להפוך לבוציים וחלקלקים ובהתאם רמת הקושי עולה.

ניווט: בינוני+.  רוב המסלול נע על שבילים ברורים מסומנים בצבע, אולם פה ושם הסימון במפות לא תואם למציאות בשטח וקל להתבלבל. שפעת הצמתים, המסעפים, השבילים המקבילים והחיתוכים בתדירות של 100 מטרים, והכל עם  סימון בעייתי ומטעה לעתים, מציבים סוג של אתגר בפני מי שלא מנוסה. אי לכך חשוב להיצמד להוראות ספר הדרך. מדידת המרחקים במסלול מבוצעת בשיטת איפוס ספידומטר. סקירת המסלול התבצעה באמצעות מפת סימון שבילים מס' 9 ("יהודה וירושלים") ואפליקציית "עמוד ענן". עוד חשוב לציין – תקופת המלחמה הביאה עימה את שיבושי ה־GPS ותוכנות הניווט שכולנו התרגלנו לעבוד עימן, עלולות לבגוד בכם... הזדמנות טובה לרענן את יכולות הניווט לפי מפת נייר.

נקודות להפסקה/מנוחה: לאורך כל המסלול נקודות מוצלות יפהפיות שמזמינות הפסקות קפה ארוכות ונינוחות.

שמירת טבע: המסלול עובר בשמורות הטבע "חרבת סעדים", "יער בית"ר", "נס הרים", "גן לאומי חרבת עיתאב", "נחל דולב". התנועה על שבילים מסומנים בלבד – לא להשאיר אשפה, לא לרדת משבילים, לא ללון בשטח. גם בהפסקות מנוחה, החנו את הרכב בצד השביל ולכו ברגל לנקודת ההפסקה/מנוחה.

תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול: מוצא עילית.

ציוד נדרש: רכב שטח/רכב פנאי עם הנעה כפולה והילוך כוח, תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלי החלפת גלגל, אוכל ושתיה/מים, קרם הגנה, כובע, נעלי הליכה

מגבלות צה"ל: אין.

סיפור הדרך

למגיעים מכביש 1: יורדים מכביש 1 במחלף מוצא, נוסעים עד לכיכר בצומת הר איתן, ופונים שמאלה בכיכר (יציאה שלישית) לכיוון בית החולים הדסה עין כרם. עוברים את בית הספר החקלאי עין כרם עד לכיכר בצומת כרם. פונים ימינה לכביש 386, מימין תחנת אוטובוס. זו נקודת ההתחלה איפוס ספידומטר.

1. 0.0 ק"מ. בצומת כרם, כביש 386, תחנת אוטובוס.  איפוס ספידומטר. נוסעים לכיוון בית החולים הדסה.

2. 0.6 ק"מ. פנייה שמאלה לכביש 396 לכיוון בית החולים הדסה.

3. 2.2 ק"מ. כיכר. פונים ימינה לכיוון מושב אבן־ספיר.

4. 2.7 ק"מ – 0.0 ק"מ. פנייה שמאלה (קו הפרדה רצוף! זהירות! להמשיך מעט ולבצע פניית פרסה במקום מותר ובזהירות). איפוס ספידומטר. לפי השילוט "חרבת סעדים". יש כאן רחבת חנייה ומי שמעוניין לצעוד לעין שריג, מוזמן. אנחנו העדפנו לנסוע.

צילום: דרור ברלי

5. 0.3 ק"מ. פונים שמאלה, לפי השילוט "מעיין עין שריג".

עין שריג. מעיין נחמד לא רחוק מהכביש המוביל ליישוב אבן ספיר. גודל הבריכה כ־4 מטרים על 2 מטרים ועומקה בין 70 ס"מ למטר אחד. המים ירקרקים ולא כל אחד ימצא אותם כמזמינים, אבל הבריכה מוצלת והמקום פסטורלי ויפה.

6. 0.4 ק"מ. סוף השביל. מחנים את הרכב, מטפסים ברגל לכיוון הבריכה הקטנה של עין שריג. קחו בחשבון שהשביל צר ללא מוצא ולא ניתן להחנות שם יותר משני כלי רכב. רכב גדול יתקשה להסתובב על מנת לחזור יצטרך לצאת ברברס. בסיום הביקור במקום שבים על העקבות לנקודה מס' 4.

7. 0.6 ק"מ. שוב בנק' מס' 4 ברחבת החניה. הפעם אנחנו פונים ימינה לשביל כבוש היטב בעלייה מתונה.

8. 3.4 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת, על כביש. איפוס ספידומטר. למעוניינים לבקר ביד קנדי – פנו שמאלה בכביש, בעלייה, כקילומטר וחצי עד לאתר יד קנדי ואחר כך חוזר לנקודה הזו ומאפס ספידומטר. ביום ביקורנו המחסום בכניסה ליד קנדי היה סגור. מי שמוותר על יד קנדי, פונה ימינה לשביל מסומן באדום.

צילום: דרור ברלי

יד קנדי. אתר הנצחה לנשיא ארה"ב ג'ון פיצג'רלד קנדי, שהוקם באזור עמינדב בהרי ירושלים. האתר נחנך ב־4 ליולי 1966 במעמד קהל רב ובנוכחות השופט ארל וורן, נשיא בית המשפט העליון של ארה"ב. האתר תוכנן על־ידי האדריכל דוד רזניק. הרעיון של נטיעת יער על שם הנשיא ובמרכזו אתר הנצחה, היה של מקס ברסלר, ראש הקרן הקיימת לישראל בארה"ב בתקופת הירצחו של הנשיא.
צורת האתר ייחודית – הוא בנוי כגזע עץ כרות וכהר געש והסמליות ברורה. המבנה בנוי מ־53 עמודי בטון שגובה כל אחד מהם 7.2 מטרים; כל מדינות ארה"ב, גם מחוז קולומביה, שני עמודים מוקדשים לקק"ל. שטח הרחבה שסביב המבנה כ־1500 מ"ר והיא משמשת לאירועי הנצחה וידידות בין ישראל וארה"ב. בתוך אתר ההנצחה דולק נר זיכרון לזכר הנשיא, הבוער באש התמיד.

9. 0.5 ק"מ. פיצול. ממשיכים ישר על השביל המסומן באדום.

10. 2.0 ק"מ. צומת T בסוף הירידה. פונים שמאלה.

11. 4.4 ק"מ – 0.0 ק"מ. פיצול. איפוס ספידומטר. פונים ימינה בירידה על שביל מסומן בירוק/סימון שביל ישראל (לבן־כחול־כתום).

12. 0.6 ק"מ. צומת T. פונים ימינה על השביל הירוק.

צילום: דרור ברלי

13. 3.5 ק"מ – 0.0 ק"מ. מול גשר קובי על נחל רפאים. איפוס ספידומטר. עוברים במעבר שמתחת לגשר על כביש סלול, בעלייה.

גשר קובי. גשר אבן מתחת למסילת הרכבת ירושלים-בית שמש, סמוך לחציית נחל רפאים.

14. 0.5 ק"מ. צומת. פונים ימינה לשביל המסומן בכחול.

15. 1.2 ק"מ. צומת. מימין שני שבילים – כחול ואדום . אנו פונים לשמאלי מבין השניים, זה המסומן באדום. לא להתבלבל!

16. 2.1 ק"מ. פיצול. ממשיכים בשביל השמאלי, בעלייה

17. 3.8 ק"מ. צומת T. פונים שמאלה בעליה, על השביל האדום.

18. 4.5 ק"מ. מתחילות סרפנטינות בעליה. טרשים ודרדרת, עדיף לשלב LOW בתיבת ההעברה.

19. 5.4 ק"מ – 0.0 ק"מ. סוף העלייה, צומת שבילים אדום-ירוק. איפוס ספידומטר. פנו שמאלה על  השביל הירוק.

צילום: דרור ברלי

20. 1.8 ק"מ. צומת. מפגש השביל הירוק עם שביל ישראל/סימון שחור. אנו פונים ימינה בעלייה על השביל הירוק.

21. 1.9 ק"מ. פונים ימינה עם השביל השחור/שביל ישראל, ליד עץ מימין לשביל. שימו לב!!! קל לפספס!!!

22. 2.0 ק"מ. פיצול. פונים בשביל הימני בירידה, לפי סימון שחור. סעו כאן לאט.

23. 2.4 ק"מ פונים שמאלה לכיוון כרם ענבים – זו פנייה "קטנה" שקל מאוד לפספס ואין כאן סימון. סעו לאט כדי לא לטעות.

24. 2.5 ק"מ. צומת T. בתוך הכרם. פונים שמאלה.

25. 2.9 ק"מ. מעבר בשער וצומת T. פונים ימינה.

26. 3.2 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת שבילים שחור/שביל ישראל/כחול. איפוס ספידומטר. פונים ימינה לשביל הכחול.

צילום: דרור ברלי

27. 0.5 ק"מ. פיצול. פונים ימינה עם השביל הכחול/שביל ישראל.

28. 0.6 ק"מ. ימינה עם השביל הכחול.

29. 0.7 ק"מ. פיצול. פונים ימינה ועוזבים את סימון שביל ישראל.

30. 1.0 ק"מ. פיצול. פונים שמאלה, בעליה, על שביל מסומן בשחור.

31. 1.2 ק"מ. צומת. פונים ימינה עם הש ביל השחור והשילוט "יציאה לכביש"

32. 1.7 ק"מ.  פיצול. פונים בשמאלי על כביש, בעלייה.

33. 2.3 ק"מ – 0.0 ק"מ. על כביש 385 איפוס ספידומטר. פונים ימינה בכביש

34. 0.9 ק"מ. כיכר. צומת נס הרים. פונים שמאלה (יציאה שנייה) לכביש 3866 בכיוון נס הרים.

35. 1.4 ק"מ. מול הכניסה ל'בר בהר' פונים שמאלה, לשביל מסומן בכחול.

צילום: דרור ברלי

36. 2.7 ק"מ – 0.0 ק"מ. פיצול. איפוס ספידומטר. פונים ימינה על השביל הכחול לכיוון חרבת עיתאב. מי שלא מעוניין, יאפס ספידומטר וימשיך ישר – השביל משנה צבע לירוק. אנחנו המשכנו לחרבת עיתאב.

37. 0.7 ק"מ. ליד שער נעול בכניסה לחרבת עיתאב. החנו את הרכב וצאו לסיור רגלי במקום. לאחר הביקור, שבים על העקבות לנקודה מס' 35.

ח'ירבת עיתאב. ח'ירבת בית עיתאב הצופה לנוף המרהיב של הרי ירושלים, היא מה שנותר מהכפר הערבי בית עיתאב, שננטש במלחמת העצמאות. במקום תוכלו לבקר בחצר של מבצר מימי הביניים, שאולי שימשה את מוכתר הכפר ובכמה מבנים שפזורים על הגבעה. במסלול הטיול הקליל לחורבה אפשר לטייל בין החדרים, לטפס על החומות, ליהנות מפריחות צבעוניות (בעונה) ולהתענג על תצפית מרהיבה לדרום הרי ירושלים, השפלה ודרום מישור החוף.

38. 1.5 ק"מ – 0.0 ק"מ. בנק' מס' 35. איפוס ספידומטר. פונים ימינה לשביל הירוק. מכאן, לכבוד הפינאלה, מתחיל הקטע היותר מעניין ומאתגר של הטיול מבחינת נהיגת שטח. כדאי לשלב ל־LOW. נהגי רכב בעל צמיגי חתך נמוך – זהירות רבה מאוד!

צילום: דרור ברלי

39. 0.9 ק"מ. פיצול. פונים בשביל הימני, עם הסימון הירוק.

40. 4.5 ק"מ. ירידה תלולה עם דרדרות והצלבות.

41. 4.9 ק"מ. פיצול. פונים ימינה בירידה עם הדרדרת.

42. 6.2 ק"מ. פיצול אחרון... פנו בשביל השמאלי לכיוון כביש 384.

43. 6.5 ק"מ. בכיכר על כביש 384, מול הכניסה למושב זנוח. סוף מסלול!