בשיחת זום שנערכה לא מכבר עם אנשי תאגיד הרכב צ'רי, הכריז יו ג'ינג, מומחה בכיר לטכנולוגיות של חטיבות כוח כי "אנו משיקים מותג מנועים חדש בשם 'Q פאוור' (QPower) שיהיו בו יחידות כוח מכל הסוגים: מנוע בעירה פנימית, היברידי-נטען וחשמל חשמל מלא. אנו ניישם את הטכנולוגיות החדשות בדגמים הבאים שלנו שיושקו בישראל". ההכרזה הרשמית על-כך נעשתה בתערוכת בייג'ינג האחרונה (אפריל 2024), ובשיחה זו פונה צ'רי לשוק הישראלי.

כידוע, תאגיד צ'רי הסיני הנמצא בבעלות המדינה נוסד ב-1997, הוא היצרן התשיעי בגודלו בסין, היצואן הגדול ממנה מ-2003 ויש לו מספר מותגים. מאז 2022 משווק מותג צ'רי על-ידי חברת פריסבי, והשנה החלה כלמוביל לייבא שני מותגים של צ'רי, ג'אקו ואומודה.

אנשי צ'רי אינם מספקים מידע מפורט על מערך המנועים החדש, אך מציינים כי הוא יגיע לכל דגמי המותג צ'רי כמו-גם לג'אקו, לאומודה ולאחרים, ובשיחה הם מתמקדים בהנעה היברידית-נטענת. ג'ינג מדגיש כי לצ'רי ניסיון בן 19 שנים בפיתוח חטיבות כוח היברידיות.

הכוח של צ׳רי
צילום: יצרן
 

מערך חדש

מנועים עם הנעה כזו יוטמעו בדגמי הפנאי הגדולים יותר של צ'רי שיגיעו בקרוב לארץ. המערכת בה מדובר משלבת מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר, 2 מנועים חשמליים ותמסורת ייחודית הכוללת 3 הילכים. הסוללה גדולה מאוד, 37 קוט"ש, הטווח המוצהר הוא 165 ק"מ וניתן לטעון בטעינה מהירה בהספק 80 קילוואט. הביצועים מכובדים: 0 ל-100 קמ"ש ב-4.26 שניות – כן, זה הנתון – צריכת דלק של 23.8 ק"מ/ל' וטווח כולל של יותר מ-1400 ק"מ. 
 

בכורה והמשך

צ'רי תציג את חטיבת הכוח ההיברידית-נטענת בדגם 8 של מותג אריזו (Arrizo); זוהי משפחתית-גדולה (קטגוריה D) המיוצרת מ-2022, תיוצא לאירופה בסוף 2024 ותגיע לישראל ב-2025, ותהיה לה גם גרסת בנזין.

אותה מערכת תוטמע גם בדגמי הפנאי טיגו 7 וטיגו 8 המשווקים כאן מעט לאחר מכן. גרסה מופחתת ביצועים תוצע בסין עם 326 כ"ס, 0 ל-100 קמ"ש ב-7.5 שניות וסוללות קטנות יותר.  

בהמשך תוצע חטיבת הכוח החדשה בטיגו 9 – רכב פנאי בגודל בינוני (D-SUV) – ולדגם חדש המכונה בשלב זה 'T1GC', ויהיו לו גרסאות בנזין, היברידי-נטען, חשמל. לישראל, כך נראה, הדגמים הראשונים המצוידים במערכת החדשה יהיו המוכרים, טיגו 7 וטיגו 8, אבל, מציין ג'ינג, "זה לא באמת משנה מי יגיע קודם. אנחנו מתמקדים בהשקת המשפחה הזו, ופערי הזמנים לכל דגם יהיו פחות משנה. 

הכוח של צ׳רי
צילום: יצרן

"אנחנו מאמינים שרק אם נשלב כוח רב ושמירה על הסביבה כמותג נוכל להגיע ללב הלקוח שלנו", אומר ג'ינג הטוען לחטיבות כוח מאוד חסכוניות, יעילות אנרגטית אך גם חזקות. "PHEV יהיה המוצר שנדחוף ונפרסם בשלב ראשון, אבל יהיו גם מנועי בנזין וחשמל מצוינים שעליהם נדבר בהמשך ואז גם נמסור פרטים עליהם". 

בישראל, כידוע, גרסאות היברידיות-נטענות היו ליקרות מאוד בגלל שינויים במיסוי, אבל בצ'רי מבטיחים מחירים מאוד תחרותיים ולטענתם אלה יחדשו את העניין בסוג הנעה זה – ולמרות הסוללות הגדולות. בעניין זה מציין ג'ינג כי "אם השוק ידרוש אז נציג עוד סוג וגודל של סוללה. אבל מבחינתנו לא תהיה לסוללה הגדולה השפעה על המחיר כי בעתיד מחירי הסוללות ירדו. עבורנו זו אינה בעיה".