פחות מ-6,000 כלי רכב חשמליים מבוססי מימן (Fuel Cell Electric Vehicle/FCEV) נמכרו ברחבי העולם במחצית הראשונה של 2024. כך עולה לפי האנליסטים של מומחית המידע והמחקר בענף הרכב החשמלי SNE הקוריאנית. על פי פרסומי החברה, 5,621 כלי רכב שנמסרו ללקוחות פרטיים ומוסדיים משקפים ירידה של 34.1 אחוז בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

כל הדגמים שנמכרו במחצית הראשונה של השנה הנוכחית מייצגים לא רק מכוניות נוסעים, אלא גם רכבים מסחריים וכלי תובלה קלים וכבדים. לפי הניתוח, 2,501 כלי רכב המונעים במימן נמכרו בסין בין ינואר ליוני. מתוכם, 2,478 יחידות היו מקטגוריית כלי רכב מסחריים כמו אוטובוסים או משאיות.

בעוד שמכירות FCEV בסין ירדו ב-16.5%, השוק השני בגודלו, דרום קוריאה, רשם ירידה של 41.8%. לדרום קוריאה רק 1,742 רכבי מימן חדשים לאחר שישה חודשים. חברת המחקר מייחסת את הירידה למכירות איטיות של אחד החלוצים החשובים בתחום זה, יונדאי נקסו בשוק המקומי. בנוסף לרכב הפנאי המימני, גם האוטובוס Elec City נכלל במאזן של יונדאי.

עם צמיחה של 21.5 אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אירופה עקפה את ארה"ב כיעד המכירות השלישי בחשיבותו לרכבי מימן. לאחר פרק זמן של חצי שנה, היו קרוב ל-600 יחידות במאזן הכולל. המעבר של אירופה למקום השלישי נובע בשל קיטון חד בארה"ב ובמיוחד באזור קליפורניה: מכירות דגמים מבוססי טכנולוגיית מימן צנחו מ-1,825 יחידות ל-322. 

מכונית מימן
צילום: טויוטה

ביפן, מכירות רכבים מימניים יותר מהכפילו את עצמה בהשוואה לשנה הקודמת. עם 440 יחידות, המדינה מקדימה כעת את ארה"ב. בשאר העולם, הנתונים זניחים. יפן, יחד עם קוריאה, משווקות כיום מכוניות מימן פרטיות - טויוטה מיראי (שני דורות) וכן יונדאי נקסו כאמור. בעבר, גם הונדה הייתה בתמונה עם דגם בשם קלאריטי שפסק ייצורו ב-2021 אחרי חמש שנים. 

למעט העצימות הגדולה של תקופת הקורונה ובמיוחד ב-2020 שהשפיעה כלל המשק, המכירות של כלי רכב חשמליים בשיטת מימן דווקא עלו בהתמדה עד 2022: בשיא, היו 20,704 כלי רכב ברחבי העולם. אולם ככל שהרכב החשמלי צבר מומנטום, רכבי המימן נחלשו; בשנת 2023 ירדו המכירות ב-20.7% ל-16,413, וכפי שנמסר כעת המחצית הראשונה של 2024 מייצגת ירידה נוספת של 34.1 אחוזים. 

"המחיר המשתנה של המימן, התייקרות עלויות הטעינה והיעדר תשתית - כל אלו מקשים על הצרכנים להשתמש בנוחות ברכבי מימן ונחשבים לסיבות העיקריות לירידה זו בשוק ה-FCEV", כותבים בכירים ב-SNE בהתייחסות לשוק הדרום קוריאני. "בניגוד למפת הדרכים שמציעה הממשלה, חדירת רכבי המימן הואטה וגם התוכניות להכנסת דגמים חדשים אינן מעודדות".