האם שוק הרכב החשמלי לקראת בלימת חירום?
צילום: מערכת אוטו


המס על רכב חשמלי

כמו בכל שנה, לקראת חגי תשרי אנו צפויים  למבול כתבות בעיתונות הכלכלית, שיבשרו לנו על העלייה הצפויה במחירי הרכבים החשמליים בעקבות העלייה במס החל עליהם שצפויה בינואר הקרוב.

האם שוק הרכב החשמלי לקראת בלימת חירום?
צילום: מערכת אוטו


ואכן מס הקנייה על רכב חשמלי צפוי לעלות בינואר – שאלת המפתח היא לכמה?

על פי המתווה המקורי שפרסם משרד האוצר, אמור מס הקניה על רכב חשמלי לעלות מ-35% ל 45% (והמהדרין דורשים 50%) ובכך לייקר את המס שמשלם היבואן ב-10-15 אלף שקלים. בתרחיש הזה לא יקרה כלום בשוק, ותכף נסביר למה.

ואולם, אם לא יחתום שר האוצר על התקנות החדשות שכוללות גם "הכנה" למס נסועה עתידי – יעלה המס בבת אחת מ-35% ל-83%. מהלך כזה, ייקר באופן תיאורטי את עלות הרכב החשמלי ב-40-50  אלף שקלים. במקרה כזה מחירוני הרכב יתייקרו לרמה שאינה כדאית כלכלית, ושוק הרכב החשמלי יחזור ל"תקופת האבן".

אנחנו לא לבד בסיפור הזה. הטבות המס בישראל והסובסידיות לרכב חשמלי בסין ובאירופה (כן, כן, קראתם נכון, אצלם הממשלה מסבסדת את הרכב לצרכן ולא הצרכן מסבסד את הממשלה) נועדו כדי לסייע בחדירת הרכב החשמלי, וכיוון שהחדירה הזו די מצליחה בכל העולם, אזי ממשלות באירופה ובסין מפחיתות מדי שנה את הסובסידיות והתמריצים, וגם אצלנו בישראל מעלים מדי שנה את המיסים על רכב חשמלי, עד שיושוו בהדרגה לרכב בנזין. זה לא התחיל השנה – עד שנת 2022 מס הקניה על רכב חשמלי היה 10% בלבד, ב-2023 הוא קפץ ל-20%, ב-2024 ל-35%, ועוד הזרוע נטויה.

זה לא אומר שמחירי הרכב החשמלי יעלו. כאן המקום לגלות את דעתנו – אנחנו מאמינים שמשחק ה"צ'יקן" בין הדרג הפוליטי לדרג המקצועי על גבם של הצרכנים יסתיים בחתימה על צו של עליית מס הדרגתית - ובהנחה שעליית המס תהיה שפויה מ- 35% ל- 45% או 50%, המחירים בסגמנט לא יעלו.

מה קרה בפועל בשנים האחרונות:

ברמה המעשית. למרות עליית המיסים בישראל מ-10% ל-35% שאמורה הייתה להביא להתייקרות של עשרות אלפי שקלים בשלוש השנים האחרונות, ולמרות שבכל דצמבר מיהרנו לרכוש רכב חשמלי כדי להספיק לפני עליית המחיר – בפועל המחירים הרשמיים כמעט שלא עלו, ואם נביא בחשבון את מחירי האמת (אחרי הנחות ומבצעים) – הם בכלל ירדו.

הגרף הבא מציג את התפתחות המחיר הממוצע (במונחי מחירון היבואן) של הרכבים החשמליים שנמכרו בכל שנה ביחס למחיר רכבי בנזין ודיזל שנמכרו באותה שנה (על פי נתוני משרד התחבורה, לרכבים שנמכרו בפועל – לא בהכרח מאותם דגמים בכל שנה).

האם שוק הרכב החשמלי לקראת בלימת חירום?
צילום: מערכת אוטו

נוכל לראות שדווקא ברכבי הבנזין שבהם לא חל שום שינוי במס חלה עלייה מתמדת, בעוד שברכבים חשמליים נשמרת יציבות ועליית המס לא הביאה להתיקרות.


התמונה הזו דומה גם כשמסתכלים על ארה"ב או גרמניה:

האם שוק הרכב החשמלי לקראת בלימת חירום?
צילום: מערכת אוטו


המחיר יורד בזכות טסלה ובזכות הסינים

טסלה היא יצרן רכב חדש. בבית הספר ליצרני רכב, טסלה פספסה את השיעור שבו לימדו שמחירי רכב יכולים רק לעלות. גם רוב היצרנים הסינים (שמהווים חלק משמעותי מפריחת הרכב החשמלי) לא הגיעו לשיעור הזה, וכך נפתחה מלחמת מחירים בסין. כיוון שיש המון סינים והם מייצרים וצורכים כ-30% מכלי הרכב בעולם, מלחמת המחירים הזו חלחלה גם לשווקים מערביים, בעיקר לאירופה.

האם שוק הרכב החשמלי לקראת בלימת חירום?
צילום: מערכת אוטו

בחרנו כמה דגמים חשמליים שמוכרים לנו מהשוק המקומי, ובדקנו מה קרה למחירים שלהם בסין, ובגרמניה (שהיא שוק הרכב הגדול והחשוב ביותר באירופה) בשני השווקים אנחנו רואים מגמה ברורה של ירידת מחיר:

האם שוק הרכב החשמלי לקראת בלימת חירום?

האם שוק הרכב החשמלי לקראת בלימת חירום?
צילום: מערכת אוטו


היצרנים לא הולכים יחפים – גם עלות הייצור יורדת

אחד ממרכיבי העלות העיקריים ביצור רכב חשמלי היא עלות הסוללה. אבל העלות הזו הולכת ופוחתת מדי שנה כתוצאה משיפורים טכנולוגים ומעלייה בנפח הייצור. הגרף הבא מציג את עלות לייצור בטריה ממוצעת על פני זמן. עלות הבטריה כיום, פחות מעשירית מזו שהייתה ב-2010, והיא ממשיכה לרדת.

האם שוק הרכב החשמלי לקראת בלימת חירום?
צילום: מערכת אוטו
 

עודף היצע בישראל

ואסור לשכוח - אנחנו כבר כמעט שנה במלחמה שחוץ מכל השלכותיה הנוראיות, גם ממתנת את הביקושים לרכב ויוצרת עודפי היצע. העודפים הללו מתרכזים בעיקר בסגמנט הרכב החשמלי, והם הסיבה למבול המבצעים שנוחת עלינו בחודשים האחרונים.

בישראל, רכב שעברו 12 חודשים ממועד יצורו חייב להירשם. את הרכבים שהם לא מצליחים למכור, יבואני הרכב נוהגים לרשום על שם עצמם (ובמקרים נדירים על שם בעל תפקיד ביבואן), ולשווק כרכבי "יד ראשונה אפס ק"מ". מתחילת השנה ועד היום נרשמו על שם היבואנים יותר מ 11.5 אלף רכבים כאלה, שמתוכם מעל ששת אלפים רכבים חשמליים – זה מספר חסר תקדים בישראל. הנתון הזה כולל מעל אלפיים רכבי MG חשמליים, יותר מאלף רכבי קיה חשמליים, מאות רכבי טויוטה bZ4X ועוד.
 

לסיכום

אנחנו מאמינים שמגמת הירידה בעלויות הייצור של רכב חשמלי, ורוחות התחרות הנושבות מכיוון תעשיית הרכב הסינית, ביחד עם המשך ההשקות של דגמי רכב חשמליים עממיים ועודף ההיצע הקיים בסגמנט בישראל, ינטרלו את תוספת העלות הנגזרת מעליית המס; פלח הרכב החשמלי ימשיך לצמוח ומחירי הרכב החשמלי ישארו דומים לרמתם היום גם בשנה הבאה.

כל זה כמובן בתנאי שעליית המס תהיה שפויה. אם בעל הבית ישתגע ויעלה את המס בבת אחת ל-83% , תתבטל הכדאיות ביבוא רכב חשמלי לחלוטין, יבואני הרכב ירוויחו קצת יותר על המלאים שישחררו לפני עליית המס, ומכאן והלאה יחזרו אל הבנזין והדיזל.

האם שוק הרכב החשמלי לקראת בלימת חירום?
צילום: עזרא רפאל