עד לאחרונה, אף אחד לא היה מעז לקשר את השם Smart עם מכונית באורך 4.7 מטר. אבל סמארט כבר מזמן לא המותג החינני דל הצילינדרים שכיכב בסמטאות ערי אירופה בסוף שנות ה-90 והפך לפריט אופנתי. מאז שהפכה ליצרנית שמנוהלת על ידי גוף סיני-גרמני (מיזם משותף של דיימלר וג'ילי) כולה מרוכזת בהנעה חשמלית בפרט וגם במכוניות בגודל שימושי למשפחה הממוצעת בכלל. 

הנרטיב החדש נקבע בשנת 2022 עם ה-#1, המשיך לסמארט #3 ומגיע כעת לשיאו עם ה-Smart #5: רכב פנאי נאה וגדול שמקבל מעמד של ספינת הדגל של המותג לא רק בשל מידותיו (בסיס גלגלים 2.9 מ'), אלא בעיקר בזכות הטכנולוגיה והביצועים. מעל הכל, או מתחת לפני השטח נמצאת ארכיטקטורה חשמלית (800 וולט) המאפשרת טעינה אולטרא מהירה וסוללה של 100 קוט"ש - תרופה לכל מי שחרד מטווח נסיעה מוגבל. 

הוצגה סמארט #5
צילום: יצרן

עיצוב ה-#5 גובש כולו על ידי מחלקת התכנון של מרצדס, ומשלב בתוכו אלמנטים עיצוביים וחתימות מקוריות של דגמי המותג האחרונים, כמו למשל התקרה הפנורמית, דלתות ללא מסגרת ופגושים במוטיב הרפתקני משהו כדי לחדד שמדובר ברכב שלא מוגבל רק לנסיעה על אספלט.

לדברי היזמים, גולת הכותרת של חלל הפנים הם "מושבים אפס כבידה" בעלי זווית משענת גב של 121 מעלות, המכוסים בעור ומשולבים בהם כריות אוויר וחגורות בטיחות. מאחור שפע מרווח ראש, חימום, כיוונון גב המושב, הצללה נגד שמש ועוד צעצועים. קיימת גם פונקציה שנקראת "מחלקה ראשונה" שבלחיצת כפתור מגדילה לנוסעים את מרווח הרגליים.

דגשים נוספים כוללים תאורת לאונג' עם 256 צבעים ויכולת לכוון את כל המושבים ליצירת חלל שינה בגודל מיטה. למערכת הבידור יש מקרן מובנה בשילוב במת סאונד של Sennheiser עם 20 רמקולים שאף מסונכרנים עם תאורת האווירה ומשנים את הגרפיקה בהתאם למוסיקה. בנוסף, למכונית גם לא מעט פתרונות נשיאה: 34 תאי אחסון, פרונק בנפח 72 ליטר ונפח אחסון של 1530 ליטר מאחור.

הוצגה סמארט #5
צילום: יצרן

בלב הקבינה נמצא "ממשק מכונה אנושי" (HMI). המערכת מצוידת בתצוגת מציאות רבודה בגודל 25.6 אינץ', תצוגת 10.3 אינץ' בצבע מלא Ultra HD LCD ושני צגי AMOLED 2.5K בגודל 13 אינץ'. "העוזר הקולי מבוסס בינה מלאכותית ומספק תשובות מדויקות כמעט לכל שאלה", נכתב. "בשילוב עם האווטרים החכמים של סמארט, הנהג יכול לשלוט בפונקציות חשובות באמצעות הקול שלו בלבד, כולל שיחות טלפון והודעות, מוזיקה ומדיה, בקרת אקלים, ניווט, הגדרות אישיות ושליטה ברכב, כמו גם כל פונקציות האינטרנט. ליאו, אוואטר חדש מנחה את המשתמש דרך הפקדים", כך היצרן. 

לסוללת 100 קילוואט-שעה בסמארט #5 יש כאמור פלטפורמת מתח גבוה של 800 וולט עם פונקציית טעינה מהירה המאפשרת הזנת חשמל מ-10 עד 70 אחוז מהקיבולת תוך 15 דקות. הרכבים מגיעים לטווחים של למעלה מ-740 קילומטרים לפי תקן CLTC הסיני (בסביבות 550 ק"מ לפי מחזור WLTP הנהוג באירופה ובישראל). שקע 220V כלול כסטנדרט, וכן הרכב מציע גם מספר מצבי נהיגה בכביש ובשטח, כולל אדפטיבי לתוואי כביש ועפר, חול, שלג, בוץ וסלעים.

הוצגה סמארט #5
צילום: יצרן

ה-#5 החדש אמור להיות משווק באירופה בתחילת השנה הבאה ולאחר מכן נראה אותו בישראל. ככל הידוע בשלב זה, תהיינה מספר רמות הספק: שתיים עם הנעה אחורית המעמידות לרשות הנהג 250 קילוואט (340 כ"ס) ו-267 קילוואט (363 כ"ס). בגרסת הנעה כפולה תהיינה גם כן כמה חבילות מובחנות, כאשר הבכירה תהיה עם כ-600 כ"ס ותאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-3 שניות לערך. 

סמארט מכוונת את ה-#5 לקטגוריית הפנאי בפלח המרכזי, היינו מול דגמים מובילים בהם טסלה מודל Y למשל. המחירים המשוערים באירופה - 42 אלף יורו ומעלה.