בקופרה מודאגים. רכב הפנאי החשמלי טווסקאן עליו נהגנו לאחרונה, עשוי "להיעלם" לדברם בגלל המיסוי שהטילה נציבות האיחוד האירופי על דגמים המיוצרים בסין ומיובאים ליבשת אירופה. מבחינת ווין גריפתיס, מנכ"ל סיאט/קופרה, מכס בגובה 21% הוא מבחינת גזר דין מוות לטווסקאן, שכן ממילא מחירו גבוה ועומד כיום על יותר מ-53 אלף יורו - וכל תוספת, היא מסמר נוסף בארון.

"אנחנו לא עוד מותג סיני שמנסה להציף את הכבישים באירופה; המכוניות שלנו אינן מיועדות להמונים", אומר גריפתיס. עוד הוא מחדד, כי בניגוד ליצרנים הסינים שנהנים מסבסוד ממשלתי שהכשיר את השטפון על היבשת המערבית, חברת קופרה פועלת ללא סיוע לאומי. "אנחנו חיה אחרת. בלי מימון מדיני. וזה מה שאנחנו מנסים להסביר להם". 

קופרה תכננה להעביר בעתיד הרחוק יותר את ייצור הטווסקאן דור 2 לאירופה, אך בשל רצונה להתניע את המכירות בהקדם ולעמוד במכסת הייצור של הדור הראשון, שכן מדובר ברכב אסטרטגי, בחרה במפעל שהוקם במחוז אנחויי בסין, שפועל תחת מיזם משותף של פולקסווגן וחברת JAC.

בגלל המיסוי - קופרה טווסקאן בסכנה
צילום: קופרה

כזכור, נציבות האיחוד האירופי פתחה במלחמת סחר נגד היצרנים הסינים שלדברם משחקים בצורה "לא הוגנת" בשוק הרכב באירופה בזכות הטבות ממשלתיות נרחבות, ולמעשה פוגעים בצורה קשה בתחרות מצד היצרנים המקומיים. מותגים כמו BYD למשל נקנסו בשיעור מס של כ-19%. 

ואולם קופרה, יחד עם ב.מ.וו, שמייצרת את ה-MINI בסין, ספגו מיסוי מרבי בתחילת השיחות - 38%, אך לאחד דין ודברים הצליחו להפחית את גובה המס ל-21%. אולם החשש הגדול של קופרה הוא מגלי משנה - עונשים כלכליים שנובעים מאי עמידה ביעדי CO2 החל בשנה הבאה, בהנחה ומכירות טווסקאן תהיינה דלות. 

"כל העתיד הפיננסי של החברה נמצא עכשיו בסכנה בגלל המהלכים האלו" אומר גריפיתס. "אני מבין שהנציבות רוצה להגן על יצרני הרכב האירופיים אבל מבחינתנו זה גורם לנזק חמור - והתוצאה תהיה בדיוק הפוכה".

הסינים אגב לא יושבים על הגדר באדישות ושוקלים ענישה קולקטיבית שעלולה להתפתח לתקרית בינלאומית, על אדמתם. כמעט שליש ממכירות קבוצת פולקסווגן, ב.מ.וו, גם מרצדס מבוצעות בסין, והמדינה שוקלת תגובת נגד עם מיסוי גבוה על היצרנים המערביים.