טויוטה פריוס היא מכונית שבנתה חלק ניכר מהצלחתה על יעילות אנרגטית. מכונית עם חשיבות גלובלית שהייתה בעקביות בין המכוניות הנמכרות ביותר בעולם. הדור האחרון שהוצג ב-2022 לקח צעד גדול קדימה מבחינת איכות, אסתטיקה ותכונות ניהוג, מבלי לקלקל את המוטיב החסכוני.

לא מפתיע לגלות איפוא, כי ההיברידית המשפחתית קבעה שיא עולם חדש בצריכת דלק ונכנסה לספר השיאים של גינס. ההישג נרשם על ידי נהג בשם וויין גרדס, שהצליח לחלץ את שיא צריכת הדלק הנמוכה ביותר על ידי נסיעה ברחבי ארצות הברית מהחוף המערבי לחוף המזרחי; וויין גרדס נסע בפריוס מבניין עיריית לוס אנג'לס לניו יורק, ורשם ממוצע של קרוב ל-40 ק"מ לליטר בנזין. 

לפריוס המדוברת מנוע 2.0 ל' היברידי דור חמישי, הנעה קדמית ו-194 כ"ס, מיכל דלק של 11.3 גלון (42.7 ליטר); המשמעות היא שעם מיכל מלא, בתנאים אלה, הוא היה יכול לנסוע כ-1,052 מיילים, או 1,693 ק"מ. זהו טווח מרשים ביותר בהתחשב בכך שטויוטה מציינת טווח מרבי של 644 מיילים בפרופיל של הדגם, או 1,036 ק"מ, לפריוס האמריקאית.

 מייקל טריפ, סגן נשיא טויוטה ומערך השיווק של כלי רכב הפרטיים אמר: "הפריוס הרשימה אותנו ב-23 השנים האחרונות, ולמען האמת, היא ממשיכה להדהים אותנו היום. שיא העולם ל-MPG הוא רק הוכחה נוספת עבורנו שהפריוס היא באמת פלא הנדסי".

שיא צריכת דלק לטויוטה פריוס
צילום: יצרן

בסיכום הכולל, וויין גרדס נסע 3,211.7 מיילים (5,168.73 ק"מ), מחוף לחוף ברחבי אמריקה, דרך מנעד שטחים ומזג אוויר עוין, עם טמפרטורות של יותר מ-40 מעלות צלזיוס, ורוחות חזקות מול מפרץ מקסיקו. גרדס אמר: "ניסיון שיא כמו זה דורש הרבה תכנון. אתה לא יכול לעשות את זה עיוור. אתה חייב להיות מוכן, אבל אתה צריך להיות מוכן לבלתי צפוי. אז אם דברים ישתנו, אתה צריך לאלתר". 

 שיא העולם הושג על ידי נהג המיומן בטכניקות שנקראות "היפרמייל", המאפשרות לו לייעל את ביצועי הפריוס לתנאי מזג האוויר ותנאי הנהיגה הספציפיים שנקרים בדרכו בשיטות כגון שימוש תכוף בבקרת השיוט, נהיגה בחלונות סגורים ושימוש משתנה בבקרת האקלים כדי לחסוך בצריכת משאבים. 

גרדס גם סיפק עיצה מאוד בסיסית (שרובנו מכירים) וקלה ליישום לנהיגה חסכונית בדלק: "המנעות מעצירות מלאות ושמירה על לחץ אחיד על דוושת ההאצה; כאשר עצירות מתקרבות, רצוי לשחרר מוקדם את דוושת הגז ולהשתמש במומנטום הרכב בהתקרבות לעצירה, ובכך לסייע בהפחתת צריכת הדלק".