מדי יום אנחנו מדווחים על יצרן רכב נוסף שחווה קיטון בביקושים לרכב החשמלי ומשנה את אסטרטגיית ההינע לרכבים הפרטיים. הנימוקים ידועים: פיגור בתשתית, מחירים גבוהים, אי וודאות לגבי ערכם הכספי ושווים בשלב ה"משומש", מהימנות מעורפלת, והיכן שהדבר הוכשר לכך על ידי הממשלה - ביטול הטבות המס לרוכשי הרכב החשמלי.   

לוביסטים של הרכב החשמלי משוכנעים שמדובר בתופעה חולפת, ולפי מודל/מחקר של גוף שמקדם בקדחתנות את חדירתו, בשנה הבאה נתח השוק של הרכב החשמלי יגדל באירופה ל-25%. כיצד? הרכבים החשמליים הזולים מסגמנט B ו-C (בעיקר הראשון) שמתומחרים באזור ה-25 אלף יורו ועד 30 אלף יורו - יאטו את בריחת הלקוחות.  

"אנחנו מחכים לפריצה של דגמים חשמליים בתקציב של אנשים ממוצעים", אומר לוסיאן מתיאו, ראש ענף מחקר בחברת T&E, ראשי תיבות לחברת transport & energy שעוסקת במחקרים בתחום אנרגיה ורכב ידידותי לסביבה. לדבריו,  "אנחנו מצפים לגידול דרמטי במכירות במחצית השנייה של 2025". 

מתיאו טוען שבניגוד לטקטיקות האחרונות של היצרנים שהחלו להחזיר את מנועי הבעירה לקדמת הבמה, אין סיבה לבהלה ומומלץ לשוב ולהשקיע ברכבים חשמליים 100% ללא חשש. "בשנה הבאה, יהיו בין שבעה לשמונה כלי רכב חשמליים שמחירים כ-25 אלף יורו, בין היתר על ידי יצרנים כמו סיטרואן (C3) וכן רנו שתשיק את ה-5 החשמלית".  

הערכות באירופה: החשמליות הזולות יבלמו את הנסיגה
צילום: רנו

צריך כמובן לחדד, לצד התחזית האופטימית של מתיאו, ועל אף שמבחינה טכנולוגית הסוללות שודרגו וטווחי הנסיעה הוגדלו - הדברים לא מתיישבים עם הנתונים במדינות האיחוד האירופי. בין ינואר-יולי נתח השוק של הרכב החשמלי הסתכם ב- 12% בלבד; הלקוחות יושבים על הגדר, מחכים להפחתה במחיר ושיפורים בתשתיות והשירות והגדלת התחרות.

לא דבר של מה בכך, אחרי שהנציבות הענישה את יצרני הרכב הסינים במיסוי דפרנציאלי כדי למנוע הצפה של מותגים סינים ביבשת המערבית. גם מותגים אירופים ואמריקניים (טסלה) שמייצרים רכבים בסין ומייבאים אותם לאירופה נקנסו, בשיעור משתנה. דוגמא בולטת מהזמן האחרון היא חברת קופרה שהביעה חרדה גדולה למכירות טווסקאן.    

יתרה מכך, קווי ייצור שעוסקים בהרכבת רכבים חשמליים נעצרו, כמו למשל בקונצרן פולקסווגן שם כבר מדברים על סגירת מפעל בפעם הראשונה בהסטוריה, או בדומה למשל בקבוצת פיאט שהקפיאה את קו הייצור של ה-500 החשמלית בגלל ירידה חדה במכירות (צלילה של 63% במחצית הראשונה).