המערך המבצעי של 'פוינטר' מסכם רבעון נוסף במהלכו נרשם גידול חד בגניבות רכב בישראל ביחס לרבעון הקודם. המגמות, חורים בגדרות הבטחון, שיטות הפריצה, והשיבושים האלקטרוניים לא השתנו בצורה דרמטית בשנתיים האחרונות. מאידך, ישנם פרמטרים, במיוחד גאוגרפיים שמצביעים על כך שהכנופיות מזהות את נקודות התורפה על רקע זירות הלחימה השונות ומצליחות לממש את פעילותן ללא הפרעה, לאורך כל שעות היממה.

במבט כולל על נתוני הפשיעה, חלה עליה תלולה של 37% בניסיונות לגניבת רכב ביחס לרבעון הקודם, והנתון המשמעותי ביותר טמון בזינוק בגניבות רכב חשמלי - 28% ביחס לרבעון היוצא. 

עוד נתון שמשקף את הפעילות האינטנסיבית סביב הרכב החשמלי, כרוכה בביקוש הרב שיש לרכבי פנאי ו-SUV; אלה מהווים 43% מסך הגניבות, בעוד רכבי סדאן, קומפקטיים ובכלל רכבים מסורתיים שאינם מקטגוריית פנאי מהווים כ-23%. רכבים מסחריים מהווים 12% מסך הגניבות, משאיות 4% ודו גלגלי 8% - ירידה של 11% ביחס לרבעון הקודם. 

ג׳יפ גנוב
צילום: פוינטר

מבחינת שיטות הגניבה, כפי שציינו, אין חידושים; משבשים סלולריים נוכחים בזירות הגניבה ב-9 מתוך 10 מקרים, ומסייעים לחוליות שכוללות תציפתנים לצמצם הגנות בכלי רכב, מחסומי חנייה - ומשביתים לפרק זמן מסוים את כל המעטפת כדי להימלט עם הרכבים מהמקום. אמצעים אלה מסופקים דרך צינורות של ארגוני פשיעה, הגם מפעילים את מגרשי הפירוק ואת המכירות המקוונות, משל מדובר בעסק לגיטימי.

מודלים חדשים הופכים להיות סחורה לוהטת בקרב הכנופיות, דבר שגם כן מוצא מכנה משותף עם נפח מכירות רכב חשמלי - וגניבתו. דגמים שייוצרו בשנת 2023 מהווים כעת 20% מכלל הגניבות - זינוק של 80% בהשוואה לרבעון הקודם, בעוד דגמים משנת 2022 חוו ירידה של 28%. ירידה משמעותית יותר נרשמת בדגמים בני 6 שנים - 45%. 

מבחינת אזורי פעילות, תנועה "ערה" של גנבים נרשמת באזור הצפון בחודשים האחרונים - מ-4% ברבעון הקודם ל-8% ברבעון הנוכחי. תושבי פתח תקווה ממשיכים לככב לצערם במקום השני עם עליה בשיעור של 83% בניסיונות לגניבת רכב ביחס לרבעון השני. תל אביב, במקום הראשון. באזור הדרום, דווקא ירידה של 27% ביחס בהשוואה לרבעון הקודם.