יצרנים כמו ליפמוטור יש בסין בתריסרים. מספר הדגמים כמו C10 עשרות רבות. שיתוף פעולה בין יצרנים סיניים עם תאגידי רכב משאר העולם הוא בן חמישים שנים. 

השילוב בו פגשנו כעת ראשון מסוגו. הייתה זו השקה לא רק לדגם חדש אלא גם לחברה חדשה, ליפמוטור אינטרנשיונל, וגם הדרך בה התגשמה שונה מהרגיל. עד כה.

החברה החדשה נוצרה זה עתה – פרי שותפות בין תאגיד רכב מערבי צעיר מאוד, שמקור מותגיו במאה ה-19, ובין חברת הזנק סינית בת תשע – וזו מיועדת לפעול בכל העולם.

ליפמוטור C10 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ליפמוטור
 

ענייני תאגיד

ליפמוטור הוקמה ב-2015 על-ידי היזם הסיני ז'ו ז'יאנגמינג, שהגיע מתחום הטכנולוגיה, ומתמקדת ברכב חשמלי בלבד. ב-2017 הוצג הדגם הראשון שלה, הסופרמיני LP-S01 וב-2018 הכריזה החברה כי תפעל להטמעה של נהיגה אוטונומית באמצעות טכנולוגית לימוד-עצמי ותייצר בתחילה שלושה דגמים. ב-2019 החל הייצור של הדגם הראשון, הוצג קונספט לדגם פנאי וב-2020 נחתם הסכם בינה לבין FAW – תאגיד הרכב השני בגודלו בסין. בין לבין ליפמוטור הונפקה בבורסה והייתה לחברה ציבורית. בספטמבר 2023 התייצבה במינכן, מכריזה על כוונתה לפעול גם באירופה.

ליפמוטור משכה את תשומת ליבה של קבוצת פולקסווגן, אבל באוקטובר הקודם נוצר שיתוף פעולה עם סטלנטיס, התאגיד שנוצר בתחילת 2021 עם שילוב קבוצות PSA ו-FCA. 

קבוצת PSA, הביאה לתאגיד את פיג'ו וסיטרואן, גם את אופל שהצטרפה לא מאוד מזמן. קבוצת FCA הביאה המון מותגים, בעיקר פיאט ולא פחות חשוב ג'יפ – גם בגלל המותג ומעמדו, גם בגלל מקורו האמריקאי והרשת שם – ונוספים להם אלפא רומיאו, ומזראטי, וקרייזלר ועוד כמה. 

ליפמוטור C10 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ליפמוטור

סטלנטיס הציגה מערך פלטפורמות מתקדם (STLA) שנועד לשמש בסיס לכל דגמי המותגים הנ"ל, גם בהנעה חשמלית, אבל תוך כדי התחוור לה דבר פשוט: בתחום של הנעה חשמלית נטו הסינים מתקדמים יותר: רצפה ושילובה הסוללות בה, מערך הניהול שלהן. 

כל הדברים האלה הביאו לצעדים משמעותיים בהרבה מאשר עוד שיתוף פעולה כזה או אחר, כאשר המוביל הוא קרלוס טווארס, המנכ"ל. באוקטובר 2023 סטלנטיס רכשה 20% ממניות ליפמוטור במחיר של 1.5 מיליארד אירו – ובמאי 2024 הקימה חברה חדשה, ליפמוטור אינטרנשיונל, בה יש לה שליטה 51%. החברה החדשה תשווק את כל דגמי ליפמוטור בכל העולם שאינו סין, גם תעניק להם את כל השירות הנדרש ולא פחות חשוב: תייצר את הדגמים האלה באירופה, באחת ממדינות האיחוד (כנראה בפולין).

אותם עניינים חובקי גלובוס מצאו ביטוי גם כאן; מטרו מוטור, שייבאה את ליפמוטור מסוף 2022, כבר לא; סמלת, המייצגת מותגים רבים של סטלנטיס, היא היבואנית של החברה החדשה. 

ליפמוטור C10 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ליפמוטור
 

נושאי הדגם

דגם הפנאי הבינוני C10 הוצג לבאי עולם במינכן – קונספט מ-2019, ראשון שתוכנן גם לשוק העולמי – וזה הרכב החדש הראשון היוצא לדרכו עם ליפמוטור אינטרנשיונל. עוד קודם הוצגה הסופרמיני LT03 שגם שווקה בישראל אך ללא תקינה אירופאית. לרגל השינויים הנ"ל עמד הדגם הזה בדרישות הרלוונטיות, בעיקר עם ציודו במערך בטיחות כנדרש. פגשנו גם בו, נדווח גם על כך.

אנשי ליפמוטור הדגישו חזור והדגש (ואז עוד) כי 60% מהרכב מקורי, מהמפעל. יש לכך ביטוי, הם ציינו חזור וציין (ואז עוד) באינטגרציה טובה יותר בין מכלולים, דבר שיש לו ביטוי גם בצמצום חלקים מקשרים, גם בהפחתת הוצאות. כך, למשל, הם המחברים בין יחידות התאורה, כאשר גם האחרונות מיוצרות על-ידי החברה. בהחלט חשוב הוא המנוע בפיתוח עצמה, פחות חשוב, לא שגרתי ומפגין את רוח הדברים: גם הרמקולים (12 במספר) הם מעשה בית. 

אבל הבסיס הוא בתשתית. C10 מבוסס על רצפה מקורית של ליפמוטור, LEAP 3.0, ועיקרה במילה האחרונה בתחום הזה: מבנה אחוד הכולל את הרצפה עצמה וצבירי הסוללות – תא־לגוף, CTB (ר"ת Cell-To-Body). מבנה זה משפר את הקשיחות המבנית, מאפשר שליטה טובה יותר במרכז הכובד מכיוון שהגובה הכולל קטן יותר, גם מעניק מרווח גובה משופר. אנשי ליפמוטור הדגישו כי במסגרת פיתוח הרצפה השקיעו מחשבה להחלפה מהירה של סוללות פגומות מבלי צורך לפרק חלקים נרחבים מהרכב באמצעות מעין מגשים נשלפים.

ליפמוטור C10 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ליפמוטור
 

ירידה לפרטים

ליפמוטור C10 הוא דגם פנאי בגודל בינוני (D-SUV) וממדיו נאים. בסיס הגלגלים הוא 282.5 ס"מ, אורכו 474 ס"מ, רוחבו 190 ס"מ, גובהו 168 ס"מ. נפח תא המטען מאחור 440 ליטרים, מלפנים 32 ליטרים, המשקל סביב יחסית, 1980 ק"ג. וכן, הוא יכול לגרור עד 1500 ק"ג.

מערך ההנעה החשמלי כרגיל במה שיש לו, שונה במה שאין לו. לרכב מנוע המייצר 218 כ"ס ו-32.6 קג"מ, ההנעה אחורית, משך ההאצה ל-100 קמ"ש 7.5 שניות והמהירות המרבית 170 קמ"ש. בניגוד לדגמים חשמליים אחרים מסוגו, ל-C10 אין אופציה לשני מנועים/הנעה כפולה, "אבל תהיה בהמשך". אגב: לדגם זה גרסה היברידית בסין. 

ליפמוטור C10 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ליפמוטור

הסוללה אינה בצד הגדול של הסקלה (המשקל בהתאם), יש לה 69.9 קוט"ש – וגם הטווח המוצהר אינו ענק (אבל סביר בהחלט): 424 ק"מ. עוד נתון הנמצא באמצע הסקלה הוא הספק הטעינה המהירה, 84 קילוואט. עוד בהמשך: כעת מתח המערכת 400 וולט, אחר כך 800 וולט (עם סוללות גדולות יותר, כמובן עם הספק טעינה גדול בהרבה)

הדגם מוצע בשתי רמות אבזור, 'קומפורט' ו'דיזיין', והן עשירות כמקובל, בייחוד השנייה, וזו כוללת: תאורת לד מטריקס, חישוקי "20, מצלמות היקפיות, גג פנורמי ענק עם כיסוי(!!!), מפתח חכם ושליטה דרך אפליקציה, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים שיש להם מצב קבלת פנים, חימום, אוורור , מסך מרכזי "14.6 ולוח מחוונים "10.25, בקרת אקלים דו-אזורית עם פתחי מיזוג מאחור, ריפוד בעור תעשייתי, תאורת אווירה.

ליפמוטור C10 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ליפמוטור
 

קבלת פנים

ליפמוטור C10 הוא רכב נאה, אלגנטי מסוגו, הפרופורציות והקווים טובים מאוד. הוא גם לא מיוחד בעיצובו, לא ייחודי, מאוד גנרי. 

כך גם סביבת הנהג – אלגנטית מאוד, נקייה מאוד מפקדים, קווים ישרים, פתחי אוורור מוסתרים, מסך ענק במרכז, לוח מחוונים באותו מבנה מול הנהג. החומרים, כך התחושה במפגש הראשון, טובים מאוד וכך גם איכות ההרכבה. ריפוד המושבים הוא בעור תעשייתי עדכני מאוד, ובניגוד למחוספס המוכר זה חלק יותר; אחרי התנסות ישירה תדעו אם הוא לטעמכם (הוא לטעמי).

ליפמוטור C10 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ליפמוטור

הנדסת האנוש, גם כאן וכמו בכמעט כל דגמי ארץ סין, אינה טובה. שוב וכרגיל כמעט כל הפעולות נשלטות דרך המסך המרכזי, כולל כאלה באזור התמוה-אם-כי-מוכר, כמו השליטה בפתחי המיזוג דרך המסך. בעניין אחד יצאו אנשי ליפמוטור מהכיוון המטופש שהכל מחקים בו את טסלה; לגג השמש הפנורמי הענק יש כיסוי נגלל ויעיל, ואפילו התפעול כמו שצריך: פקד חיצוני פשוט במקום הנכון. עוד הערות (לא בהכרח לפי סדר): מסעד המושב היה רך מדי לטעמי, ובכל מקרה לא נמצאה הקשחה לגב; ההגה, בעיצוב נקי מאוד אף הוא וכמעט ללא פקדים עם שליטה במערכות דרך המסך מלפנים, מסתיר את הסימנים במוט האיתות/מגבים, במקרים מסוימים גם את חלקו העליון של לוח המחוונים; ידיות אחיזה יתקבלו בברכה; רצוי שמעבר בין מצבי ניהוג לא יחייב עצירת הרכב. 

המרחב מלפנים נרחב ותנוחת הנהיגה גבוהה ומאפשרת נהיגה מאוד נינוחה עם שדה ראייה מצוין לפנים. עם זאת, מיקום קורה A ורוחבה יכול ליצור שטח מת במבט שמאלה (בכיכר, למשל).

ליפמוטור C10 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ליפמוטור

מאחור המרחב מרשים מאוד. כלומר, מרווחי כפות הרגליים, הברכיים והראש מעולים, והאווירה המכובדת נשמרת גם שם, גם בזכות חלונות כהים, וילונות הצללה, החומרים והגוונים. 

תא המטען גדול ונראה יעיל, גם הוא עשוי היטב, המשטחים שלו מסיביים למגע והכיסוי טוב. ולא, אין גלגל חלופי. 

ליפמוטור C10 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ליפמוטור
 

במבחן הדרכים

הביצועים בהינתן מנוע יחיד וכולי אינם מהסוג המסחרר ההוא (הנוצר על-ידי שניים כאלה; לפעמים גם עם מנוע אחד אבל מה-זה-חזק) – אבל הם מספקים כל צורך (במגבלות מסלול המבחן שהיה מוגבל יחסית). הרכב צובר מהירות היטב, ועושה את זה בנינוחות יעילה (יש דבר כזה. עובדה) ובאופן מאוד לינארי. קל להגיע אתו למהירויות של 130-140 קמ"ש, וחשוב יותר: הוא מאפשר עקיפה בטוחה גם בתנאים מכבידים יחסית; שיא מומנט כבר בכלום סל"ד עושה את זה. 

חלק גדול מהנהיגה היה במהירות נמוכה בגלל מבנה הכבישים הצמודים לאגם מאג'ורה, ומזג האוויר הצונן שיתף פעולה עם הסוללה. ככל שעלה מנתוני הנהיגה, הטווח בפועל נע בין 350 ל-400 ק"מ, וזה נתון נאה ביחס להצהרת היצרן, קצת פחות מדגמים קרובים (וראו מבחני הטווח של אוטו).

ליפמוטור C10 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ליפמוטור

מערך המתלים, כך אנשי ליפמוטור, כויל סופית באיטליה, על-ידי צוותים של אלפא רומיאו ומזראטי. האופי הבסיסי של פעולת המתלים מעט נוקשה, מה שמעביר מידע מפני הכביש פנימה (מצד אחד) אך שומר על תנועה סולידית של המרכב ושולט בזוויות גלגול תחת עומס (מצד שני). כמובן וכרגיל, התרשמות ראויה לשמה רק על תלאובות האספלט של רחובות ישראל ודרכיה. 

אנשי ליפמוטור טענו לרמת שקט מצטיינת במיוחד בזכות שילוב מסיבי של חומרי בידוד ומבנים אקוסטיים; הנתון שנמסר היה 'מתחת ל-76 דציבלים', השם שהוזכר היה ב.מ.וו סדרה 7. ואכן, C10 הוא רכב שקט מאוד. רעשי הרוח והכביש הוחרשו ממש, ועם מנוע חשמלי ובולמים שפעולתם שקטה העניק הרכב לנוסעיו איכות חיים נכבדה בהקשר זה. 

אין מצב להתרשמות של מהיכולת הדינמית של הרכב במסלול בו נהגנו, אבל מהמעט שכן נראה שההתנהלות שלו נכונה, גם בעומס דינמי ככל שאפשר היה ליצור כזה. ההגה במצב הרגיל קל, אולי מדי, אך במצב 'ספורט' משקלו טוב יותר.

והערה אחרונה: אנשי ליפמוטור ביקשו למסור כי המכוניות בהן נהגנו הן קצת לפני הייצור הסופי, ועדכון תוכנה ייעשה כבר ממש בקרוב. 

ליפמוטור C10 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ליפמוטור
 

לקראת שיווק

עם ההתנסות הקצרה והמוגבלת מדי עולה כי ליפמוטור C10 הוא רכב פנאי נאה מאוד, סביבת הנהג שלו אלגנטית ביותר, הוא עשוי היטב, אבזורו עשיר, מרחב הפנים מצוין ותא המטען שלו יעיל כנדרש. הביצועים טובים ומספקים כל צורך משפחתי רגיל ורמת השקט משובחת ממש. 

באמצע הסקלה נמצא נתוני סוללה, טעינה וטווח סבירים לכשעצמם, טובים פחות מאשר דגמים אחדים וקרובים המציעים יותר. בצד השני של הסקלה הנדסת אנוש לא מוצלחת, בעיקר בגלל אותו ממשק מחייב של נהג/מסך. וכן, אותו כיסוי יעיל לגג הפנורמי הענק, כולל פקד פיזי, מפגין כי לא באמת חובה לעשות 'העתק-הדבק' לכל כשל בתפעול הרכב רק בגלל שטסלה התחילה עם זה. 

כאן, לאחר סיכום שכזה – הגם שהוא במגבלות השקה בחול, לא מבחן בארץ  – צריך לבוא המחיר כדי לפתור את משוואת התמורה. אלא שהמחיר יוכרז רק בתחילת נובמבר, ואנחנו נחכה גם לו, גם למבחן.

אבל. אם C10, שהוא דגם פנאי חשמלי בגודל בינוני, יוצע ברמת מחיר זהה לזו של דגם פנאי חשמלי קומפקטי הקטן בקטגוריה אחת – נגיד, לקראת 180,000 שקלים – כבר משם תהיה לו נקודת יציאה עדיפה בזכות הממדים והמרחב, מה שמן הסתם יאתגר לא מעטים.

ליפמוטור C10 – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: ליפמוטור