כמעט שני שליש מהגרמנים ישקלו לקנות מכונית מיצרן סיני. הנתון גבוה אף יותר כשמכניסים לשיקולים מכוניות חשמליות, כפי שמנתח סקר ADAC, ארגון הנהגים הגרמני. התוצאות מלמדות כי הגרמנים הפשירו מעט, אינם חד משמעיים כפי שהיו בעבר ומוכנים לבחון אלטרנטיבות; על פי הממצאים, 59 אחוז מהנסקרים מוכנים לקנות מכונית מיצרן סיני בשלוש השנים הקרובות.

לצורך הסקר, חטיבת המחקר, השוק והדעות של ADAC בחנה במהלך חודש יולי 1,079 נהגים בוגרים אשר מגוריהם העיקריים בגרמניה. לנהגים צעירים, במיוחד, אין חשדות כלפי מותגים סיניים - 74 אחוז מבני 30 עד 39 ו-72 אחוז מבני 18 עד 29 ישמחו לרכוש רכב סיני. בקרב אוכלוסייה נסקרת מעל גיל 70, הנתון עומד על 31 אחוז בלבד.

באופן קצת מפתיע, הנכונות לרכוש רכב תוצרת סין כוללת את כל סוגי המנועים, לפי ה-ADAC. עם זאת, הנכונות לקנייה גבוהה במיוחד בקרב אנשים שמתכננים לקנות מכונית חשמלית, ועומדת על 80 אחוז. בנוסף, גם נהגים של מותגי פרימיום אינם סולדים מרכישת מכונית סינית (60 אחוז).

הגרמנים פתוחים להצעות: אחוז גבוה ירכשו רכב סיני
צילום: יצרן

83 אחוז מהנשאלים אמרו שהסיבה העיקרית לרכישת מותג רכב סיני היא המחיר הנמוך, ואחריו הטכנולוגיה החדשנית (55%) והעיצוב האטרקטיבי (37%). ב-ADAC מציינים כי "רכבים סיניים בדרך כלל זולים יותר ממכוניות מיצרניות אירופאיות בהתבסס על מחיר המחירון, ביחס לרמת הגימור". עם זאת הם אומרים, עדיין קשה לחזות ערכים שיוריים ולעתים קרובות קשה לחשב את עלויות התחזוקה והטיפולים לאורך זמן. 

אחוז גבוה של טיעוני הנגד (54%) כללו הסתייגויות גנריות, ללא סיבה מדויקת מרכבים סיניים, רשת מוסכים וסוחרים קטנה מדי (40%), איכות ירודה (39%) והגנה על מידע (26%). "יש גם אי ודאות בגלל רשת השירות והסוחרים שלפחות כרגע הינם בממדים קטנים - במיוחד עם מותגים חדשים לא ידועים - וכך גם לגבי אספקת חלקי חילוף עתידית", אומרים ב-ADAC.

אירופה נגד סין במלחמת סחר

התוצאות בסקר לא משקפות את מה שעלול להתגשם בבוא הזמן; נציבות האיחוד האירופי רואה בהצפת אירופה בחשמליות סיניות איום ממשי על חברות מקומיות. היא מאשימה את סין בסבסוד מסיבי של תעשיית הרכב הלאומית, מה שיוצר תחרות לא הוגנת לדבריהם. 

מדינות האיחוד האירופי הצביעו לאחרונה בעד מכסי ענישה על מכוניות חשמליות סיניות בצורה דפרנציאלית, כאשר המכס הגבוה ביותר יוטל על קבוצת SAIC (מעל 35% בנוסף ל-10% קיימים). ג'ילי נענשה ב-19%, חברת BYD ב-17%, טסלה, שרכביה מיובאים מסין לאירופה ב-7%. עם זאת, הנציבות הודיעה כי תמשיך במשא ומתן עם סין למציאת פתרון חלופי. 

הגרמנים פתוחים להצעות: אחוז גבוה ירכשו רכב סיני
צילום: טסלה

בה בעת - סין בוחנת תגובת נגד, עיקרה הטלת מכס מוגדל על מכוניות בעירה שמגיעות לסין מאירופה, במיוחד כשמדובר במנועים גדולי נפח של מותגי יוקרה כמו ב.מ.וו או מרצדס שכבר כעת חוות ירידה במכירות, כך נמסר לסוכנות הידיעות 'רויטרס' מאת משרד התעשייה והמסחר הסיני.

דו"ח נפרד, דן גם  במיסוי אלכוהול - ברנדי, שמיובא לסין מצרפת - אחת המדינות שהביעו תמיכה נלהבת להטלת מכס כבד על ייבוא מכוניות סיניות חשמליות לאירופה. מפלס המתחים בין אירופה לסין, במגמת עלייה.